CNG a další pohony

Po pohonu na zkapalněný propan-butan (LPG) se nám na silnicích začínají rozšiřovat vozy poháněné stlačeným zemním plynem (CNG). Co přijde příště?

VW Space up blue - elektromobil s pomocnými solárními články.oneighturbo - flickr.com

V poslední době letí CNG. Samozřejmě se začíná objevovat zejména na městských a linkových autobusech, kterým nevadí malý počet čerpacích stanic - protože tyto autobusy tankují stále u jedné stanice, kterou velmi často provozuje přímo majitel autobusu.

Mně osobně se na realizaci pohonu CNG líbí zejména fakt, že se objevují vozy s pohonem CNG zabudovaným pod zadními sedadly, místo běžné nádrže na naftu či benzín. Díky tomu takový automobil poskytuje plnohodnotný kufr nebo nákladový prostor, čímž získává výraznou výhodu nad drtivou většinou vozů s pohonem LPG. Jedním dávno známým příkladem je Opel Combo (vestavěné nádrže na CNG jsou doplněny i 14 litrovou rezervní nádrží na benzín).
Nicméně zůstává nevýhoda spočívající v zákazu vjezdu do podzemních garáží.

Rozvoj CNG v našich krajích dokumentuje mj. článek "Řidič auta na zemní plyn: Městská doprava je pro mě drahá " . Ten titulek je sice poněkud bulvární, nevypovídající a zavádějící (záleží na konkrétní trase jízdy, a také je třeba započítat opotřebení, zodpovědnost za jízdu, péči o vůz,...), ale obsah článku je celkem přínosný.

Nicméně, co přijde dál?

Hybrid

Očekávám nástup hybridního pohonu CNG+elektřina. Na podobném principu, jako některé známé benzíno-elektrické nebo diesel-elektrické vozy. Za hlavní přínos považuji rekuperaci energie. Můžete jet "jako kanci", a velkou část energie, která by u konvenčního pohonu vlivem prudkých akcerlací a decerlací přišla na zmar, se podaří zachránit. Samozřejmě, účinnost elektrické soustavy pro odložení nepotřebné energie, ve složení "dynamo"(elektromotor)-akumulátor-elektromotor je jistě menší než 100%, takže jezdec s těžší nohou bude mít stále větší spotřebu než jeho klidný kolega, ale určitě ta účinnost odkládání přebytečné energie bude větší, než dnešních 0%, kdy energii zahazujeme brzděním. Navíc rekuperace nebude přínosná jen pro milovníky pružné jízdy, ale i pro přepravce těžkých nákladů, jejichž vozy při zrychlování i brzdění pracují s větší setrvačnou energií. A v neposlední řadě přijde rekuperace ke slovu v kopcích, kde nám sjezd kopce přivydělá na to, co jsme utratili za výjezd.
Navíc některá hybridní řešení umožňují čistě elektrický pohon při popojíždění ve městech, což jistě ocení obyvatelé domů přiléhajících k silnicím zatíženým popojíždějícími kolonami stále se rozjíždějících vozidel.


Ale předpokládám, že časem stejně skončíme na elektrice.
Ideální asi bude elektromobil, který si akumulátory bude lehce dobíjet solárními panely, nicméně hlavní dobíjení baterií se bude konat doma, z rozvodné sítě.
A pro případ delší cesty bude připraven generátor elektrické energie, spalující třeba vodíkové články, jako je to u vozu Volkswagen Space Up Blue.
Obecně vzato, počítám, že rozvoj technologií ve výrobě akumulátorů (a jejich zlevnění) přinese elektromobily, doplněné o "alternativní" pohon.


Nicméně prozatím je z konvenčních spalovacích motorů nejlepší asi ten, který se krmí stlačeným zemním plynem.
Slovem "nejlepší" je v tomto článku myšleno "nejekologičtější a nejekonomičtější". Říct o čemkoliv, že je to prostě "nejlepší", bez udání podrobností o požadavcích, by byla dost velká odvaha.
 
Doplnění 16.12.2007 12:55 - zapomněl jsem sem dát odkaz na elektromobil na bázi VW Golf , který jezdí v běžném provozu po Praze.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Adámek | sobota 15.12.2007 23:49 | karma článku: 12,51 | přečteno: 1545x