Veřejné školství do rukou amatérů ! Nastává tak éra výběrových a placených základek ?

Být rodičem budoucího školáka,tak zbystřím. Díky novele zákona bude moci na školách placených z našich daní běžně učit „nematikář“, „nečeštinář“, čili kdekdo, a to kdeco. Poslanci do učitelského povolání zaťali tento týden sekeru.

Naše vláda totiž látá díry. Hasí požáry. Zatímco vzhlíží k finskému školství, kde je garantovaná profesionální výuka i na té nejmenší školičce kdesi v zapadákově, u nás jdeme přesně opačným směrem. Chybí profesionální učitelé? Nahradíme je laiky, amatéry. Že děti nenaučí tolik, jako profesionální kantoři? Natvrdo v datech to ukázala  předloňská výroční zpráva ČŠI, která říká v závěrech přesně toto: „Z hlediska rozsahu výuky vedené neaprobovanými učiteli je situace napříč kraji nejhorší na druhém stupni základních škol, kde dosahuje v  celorepublikovém průměru podílu 27,4 %, a následně v nematuritních oborech středních škol, jejichž žáci zároveň vykazují podprůměrné vzdělávací výsledky. Snaha o zabezpečení co nejvyšší aprobovanosti výuky by tedy měla představovat jednu z priorit regionální vzdělávací politiky ve všech krajích.“

Každému musí být přece jasné, že když učí profesionální vystudovaný učitel, musí být výsledek lepší, než když učí amatér ! Profesionální vyučující pro 2. a 3.stupeň škol v ČR totiž musí vystudovat své dvě aprobace, didaktiku, pedagogiku, úspěšně zvládnout z těchto oborů státnice, projít povinnou praxí a obhájit diplomovou práci.

Ministerstvu je tohle ovšem úplně jedno. Do škol za katedry chce co nejrychleji, nekoordinovaně, bez omezení, téměř bez podmínek a za jakoukoliv cenu, vpustit jakéhokoliv absolventa VŠ. Bývalý student vysoké zemědělské tak bude moci klidně učit češtinu, absolvent  policejní akademie třeba dějepis, absolvent fakulty se zaměřením na pojišťovnictví bude vyučovat třeba tělocvik a magistr cestovního ruchu si střihne např. matematiku. Proč už rodiče dávno nekřičí nebo minimálně nebombardují Plagovo ministerstvo emaily, nechápu. My, učitelé, to děláme poměrně pravidelně.

Naposledy jsme se o nápravu pokoušeli apelem na poslance v otevřeném dopise ředitelů škol, který jsme podepisovali i my, ostatní učitelé a kde se mj. píše: „ Spatřujeme v tom (čili ve vpuštění laiků do škol) nepřijatelný zásah do našeho povolání, který povede k jeho deprofesionalizaci a degradaci. Novela je v této části v rozporu s textem Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+, kterou schválila vláda v loňském roce, a rovněž jde zcela opačným směrem, než kterým se vydaly státy s kvalitním školstvím (například Finsko).“

Ano. Kantorů momentálně chybí v některých konkrétních regionech celkem 6 tisíc. Co ale udělá ministerstvo pod vedením politika ANO ? Pustí do celého českého systému amatéry a uvidí se!  Takto postupuje kvalifikovaný, profesionální šéf ministerstva školství?  Kdyby šlo o ojedinělou studii na žácích se souhlasem několika rodičů, dobrá. Ale zde jde o celonárodní průšvih. Jak například napsal včera v komentářích MF Dnes emeritní děkan Pedagogické fakulty UHK Pavel Vacek: „ Je to úkrok k nevzdělanosti.“   

Přestože před novelou varují experti z univerzit, a to včetně Akademického senátu Pedagogické fakulty UK (čili ti opravdoví odborníci na vzdělávání, ne pseudoexperti z neziskovek), bývalí ministři školství, děkani pedagogických fakult, školské odbory, zástupci různých organizací zastupujících učitele hlavních předmětů, ale také nejpočetnější učitelský spolek Pedagogická komora, novela si mezi tím razí cestu všem navzdory. Další její osud teď záleží na Senátu. Ptám se proto, jestli se najde osvícená parta senátorů, která ji vrátí a hodí Plagovi a jeho skvěle placeným úředníkům z ministerstva školství, na hlavu.

 Určitě nejsem sama, kdo z učitelů nad novelou přemýšlí a ptá se: „ Proč ?" Proč to politik vládní strany ANO dělá ? Samozřejmě, že se třeba nabízí jednoduché vysvětlení, a to, že je prostě líný, je to na něj příliš složité, má líné úředníky, chce to mít do voleb rychle z krku atd. Mě tedy ale ještě napadá jiný závěr, a to i ve světle ostatních opatření, které MŠMT muselo v poslední době udělat, a které se týkaly financí.

Veřejné školy prostě spolykají hromadu peněz a to se  teď nehodí. A tak, než by vládní politici skutečně zvýšili řádně platy stávajícím profesionálům, dále nalákali mladé učitele a finančními pobídkami také neučící, ale vystudované učitele chybějících aprobací přitáhli  do problémových regionů, kde teď částečně učí vychovatelky, asistenti a pomalu i školníci, tak to hodí vše na rodiče. Těm, kterým tolik o vzdělání nejde nebo se o to nezajímají, bude asi škola vedená laiky na místech učitelů, stačit. Zvlášť pokud školu berou jako hlídací službu. Někteří pak zásadní nekvalitu a amatérismus „skoroučitele“ zjistí třeba až během školního roku nebo i později. No ale těm, co chtějí svým dětem garantovat dobré vzdělání a o školách se informují, nezbyde nic jiného, než si najít základku či střední školu s aprobovanými profesionály, kam se pravděpodobně v budoucnu dostanou jen přes nějaké ty pořadníky či losování a často budou muset děti do škol dovážet, a to i přesto, že jinak mají garantované místo ve své spádové škole, kde ovšem budou učit amatéři. Čili učitelé, kterým kvalifikaci uznal pouze ředitel školy (tak je to v zákoně napsáno !), tedy člověk (ředitelé mi prominou), který k tomu není kompetentní, protože odjakživa mohla vaši odbornost k učení žáků a studentů v daných předmětech uznávat jen instituce, jako je univerzita s akreditovanými učitelskými programy. To, že se tím také zároveň otevírá cesta ke vzniku placených soukromých základek, které budou garantovat úroveň výuky aprobovanými vyučujícími, se vyloženě nabízí. Také vás napadá, jestli právě toto není cíl novely ? 

Že školství v Česku na nejvyšších místech vedou amatéři, už jsme si tak nějak zvykli (a mnoho z nás čeká na podzimní volby a doufá ve změnu). Že ale amatéry tlačí i za katedry, s tím se ani já, ani mnoho kolegů, nemůže smířit !

 

 

Autor: Zuzana Růžičková | sobota 30.1.2021 21:25 | karma článku: 42,17 | přečteno: 7875x