Vánoce začínají v srpnu

Čokoládového Mikuláše jsem letos zbystřila už v září. Myslela jsem, že ho v regálu nechali od loňska – a ono ne! Jaké by to bylo, kdyby nějaký geniální reklamní kouzelník vymyslel ještě na podzim nový konkurenční svátek konzumu ?

   Nějak mi připadá, že ty Vánoce začínají čím dál tím dřív. V podstatě je to tak, že s končícími prázdninami už obchodní mágové netrpělivě čekají, až na nás budou moci vytáhnout nějaký ten vánoční trumf v podobě obřího čokoládového Mikuláše, blikající hvězdy zase o trochu víc než vloni, super designového stromku dle poslední módy. A je to čím dál dřív. Vloni to byl říjen a letos už září! Kam až to půjde dál? Počítám, že příští rok budeme první vánoční dárky okukovat už v srpnu!

   No a supermarkety nejsou jediné, kdo na tuto vlnu najíždějí. Pusťte si rádio, televizi, internet, za chvíli, abych se bála pustit plyn a otevřít ledničku. Linou se všude reklamy na to nejlepší vánoční zboží, do toho reklamy na půjčky, abyste si to zboží mohli co nejsnáze a rychle zakoupit. Pamatuji se, jak kolegové moderátoři v rádiu před Vánocemi vždy úpěli, když museli pouštět do rádia místo písniček ty několikaminutové bloky předvánočních reklam na spotřebovávání čehokoliv.

    V čem je problém? No, kdyby byl nějaký pořádný podzimní  svátek, na který by se obchodníci mohli upnout, aby nás Vánocemi nemuseli strašit už v září, tak by asi bylo vystaráno. Napadá mě namátkou svatý Václav, 28.říjen, Halloween, sv.Martin. Dobře, pokusím se nastínit, jak by mohli marketéři těchto svátků využít obchodně – třeba se to ujme.

    Pěkně popořádku: svatý Václav byl 28.září chladnokrevně zabit, když jel z hostiny. No, je pravda, že to by chtělo opravdového reklamního iluzionistu, aby na tohle téma vymyslel nějaký pěkný reklamní tahák. Třeba na Svatováclavskou hostinu spojenou s bezpečným odvozem domů. Dobře, tak 28.říjen. To už je lepší! Tady kdyby se vžilo něco jako podzimní americký Thanksgiving day (Dívkuzdání), tak mohou obchodníci nabízet krocana, krůtu, ale klidně bych do toho šla i s českým králíkem ušákem. V Americe se prodá jen na tento den krocanů za tři miliardy dolarů! Američani chodí nakupovat, jsou průvody, kouká se na americký fotbal. Tak u nás můžeme taky do průvodu, u toho si nakoupíme a fotbálek si můžeme pustit taky a k tomu dobré pivko Masarykova jedenáctka. Halloween je něco mezi Ein kessel buntes (pro dříve narozené – byla to pokleslá televizní východoněmecká estráda) a Dušičkami, nic méně obchodníci by si tu mohli namastit kapsu též. Dýně, polévky z dýně, pečená dýně, vyřezávaná dýně, dýně jako pokladnička, sakra z dýně jde udělat úplně všechno. A do toho se nám začíná promítat dlouhá noc a hnusné počasí. Takže se nabízí prodej baterek, lampiček, dek, deštníků, dále alkoholu všeho druhu na zahřátí, no a kdyby se zavedla i tady halloweenská koleda, tak mají vůbec obchodníci s cukrovinkami a ovocem žně! No a nakonec sv.Martin. Tady už se jisté obchodnické krůčky udělaly, ala stále je to slabota. Svatomartinské víno, svatomartinská husa, ale to by mohl být jen začátek. Martin jezdí přece na koni! Takže co taková konina: „Bytem voní konina, já maluju Lenina“ má v jedné básničce Karel Kryl. Tak dobře, když ne konina, tak co prodej zimních bund, zimních rukavic a čepic, všeho zimního. A vždyť Martin nám přináší sníh, takže také sněhové lopaty, frézy, reklama na nové lanovky, sněžná děla, sněhuláka, sněženky….aha, to jsem ujela.

    Už vidím, jak se ofrňujete. Tak dobře, Vánoce jsou opravdu velký tahák. Obchodnická číslovka Jedna. Největší svátek konzumu, největší masakr cen, předvánočních slev, předvánočních půjček na to, co nepotřebujeme. No tak jo. Tak hold budeme muset ty koledy, stromečky, hvězdy, zvonečky a Mikuláše vydržet už od září. Jen doufám, že za pár let se nebude začínat s předvánoční reklamou už 1.ledna.

Autor: Zuzana Růžičková | sobota 11.11.2017 16:25 | karma článku: 13,16 | přečteno: 521x