Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Téma, co i pro nás bude možná časem aktuální: Jak před 54 lety Japonci spustili šinkansen

V Japonsku byla rychlostní železnice šinkansen spuštěna 1.10.1964. Francouzská rychlostní TGV zahájila provoz v r. 1981. V Číně již mají přes 22000 km rychlostních tratí. Ba i v Česku se o nějaké takové železnici už začíná snít...

Zbytek světa převzal z japonštiny kupříkladu termíny gejša, haiku, kamikadze, nebo shinkansen. Shinkansen či šinkansen se opisem překládá jako vlak-střela. V japonštine je slovo shin-kan-sen zapsáno třemi znaky: první značí nový, druhý hlavní, a třetí linie, tedy doslova nová hlavní dráha, ale každý Japonec ví, že se to do angličtiny překládá jako bullet train. Japonci nemají moc rozvinutou a diversifikovanou koncepci okolního světa. Prvně si asi dvě stě let mysleli, že celá Evropa mluví holandsky. Holanďané byli jediní, kteří směli s ostrovy obchodovat, a mimo jiné tam vozili holandsky psané učené knihy, a vědychtiví Japonci se tudíž učili holandsky, aby si tu západní vědu mohli osvojit (ze všeho nejdřív se ovšem naučili vyrábět ruční palné zbraně, které se pak ukázaly být rozhodujícím faktorem ve sjednocení říše). Teprve později se dozvěděli, že v Evropě je jazyků mnoho, a holandština ani zdaleka není nejfrekventovanější. Nyní pod vlivem školy a přijímacího řízení na univerzity jsou cizí jazyky vpodstatě redukovány na angličtinu - angličtina je spolu s matematikou, přírodními vědami, a společenskými vědami povinnou náplní univerzální přijímací zkoušky na university, ve které musí uspět každý budoucí veterinář stejně jako třeba každý budoucí novinář či konstruktér. Žádné výjimky. Tak tedy pěkně česky to je vlak-střela, neb nakonec dříve než šinkansen jezdila z Bratislavy do Prahy Slovenská strela a byla taky pěkně kompaktní, byť pravda ne tak rychlá. A nyní otázka pro bystré čtenáře - kdo vymyslel ty japonské znaky? Správně, Číňané - japonské písmo bylo před staletími importováno z Číny a dodnes se používá v nezměněné podobě (až na nepatrně dodatky kvůli gramatice a přepisu cizích slov). Tato zcela základní informace o orientální kultuře je kupodivu známa jen velmi málo, a kdykoliv to někomu řeknu, tak mi nechce věřit. Po nějakých pět tisíc let byla Čína rozvinutější civilizací, než okolní země, které přejímaly nejen písmo, ale třeba i pěstování rýže, výrobu papíru, daně, přípravu alkoholických nápojů. Leč zpět k japonskému rychlovlaku šinkansen. Ten patří k nejrychlejším železničním spojům na světě, byť dnes jsou celosvětově zdaleka nejmasověji nasazenými čínské super-expresy CRH (China Railway High-speed). O tomto pozoruhodném, gigantickém čínském technickém i ekonomickém průlomu ale až někdy jindy.

Za otce technické koncepce japonského šinkansenu je pokládán Hideo Shima, rodák z Osaky v r. 1901, který zemřel v Tokiu v březnu 1998 v požehnaném věku 96 let. Po celou dobu jeho dlouhého života byla železnice v Japonsku nejdůležitějším dopravním prostředkem. Nejzatíženějším úsekem je tzv. trať Tokaido z Tokia do Osaky. V padesátých letech tento úsek dlouhý 556 km představoval sice jenom 3% z kilometráže tratí, ale přepravovala se po něm téměř čtvrtina osob a nákladů. Není divu - je to spojnice dvou největších japonských měst, navíc procházející třetím největším, Nagojou (pokud nepočítáme Yokohamu, prakticky spojenou s Tokiem). Bylo jasné, že její kapacita se musí rapidně zvýšit. V roce 1955 se presidentem japonských národních drah JNR stal progresivní Shinji Sogo a ten za svého zástupce pro technický rozvoj zvolil právě Hideo Shimu. Shima prosadil koncept budování zcela nové Tokaido linie, zhruba paralelní stávající trati, určené pouze pro expresní dopravu osob a překonávající vzdálenost z Tokia do Osaky za tři hodiny. To předpokládalo dosahovat cestovní rychlost kolem 220 km/hod.

Hideo Shima se stal hnací silou technické stránky projektu, plánování trasy, nových technologií kladení kolejnic, řešení zcela nových typu lokomotiv a vagónů. První model šinkansenové soupravy se jmenoval Kodama (ozvěna), později přišly modernější Hikari (paprsek - 270 km/hod) a Nozomi (naděje - 300 km/hod). V prosinci 1958 schválila projekt japonská vláda s tím, že má být dokončen během pěti let. Prioritou bylo uvést novou trať do plného provozu před začátkem tokijských olympijských her v říjnu 1964. Vysoké tempo výstavby způsobilo, že původní schválený rozpočet postupně vzrostl až na dvojnásobek. Po japonském způsobu vzali Sogo a Shima odpovědnost na sebe, a rezignovali ze svých funkcí těsně před dokončením celého projektu. Tak se stalo, že ani jeden z nich nebyl přítomen na slavnostním otevíracím ceremoniálu 1. října 1964. A pak 10. října císař Hirohito zahájil  XVIII. letní olympiádu - pro naše barvy medailově historicky nejúspěšnější.

Také triumf šinkansenu byl takřka okamžitý. Nová trať umožňuje obchodním cestujícím ráno vyrazit z Tokia, vyřídit jednání v Osace, a před večerem už zase pracovat pro svou milovanou firmu v sídelním městě. Samozřejmě, taková kvalita něco stojí, v daném případě tam a zpátky přes 250 US$. V krátké době nová trať převzala kolem 80% transportu osob mezi oběma městy. Síť šinkansenu se rychle rozvíjela. Tokaido trať byla v r. 1972 protažena do Okayamy, a o tři roky později až do Fukuoky na ostrově Kjúšů. V roce 1990 už denně jezdilo 260 šinkansenovych spojů s průměrným celkovým počtem 400000 cestujících. Za celou dosavadní historii šinkansenu nedošlo chybou na straně provozovatele k nehodě rezultující v usmrcení cestujícího. Přibyly tratě směrem na sever, např. Tohoku linie do Sendai a Morioky (tam se jeden spoj jmenuje Yamabiko, což je zase ozvěna - japonština má několik výrazu pro ozvěnu, neb je to země vysokých strmých hor, největší masiv se jmenuje Japonské Alpy), Joetsu trať do Nigaty, spojení do Nagana později prodloužené po pobřeží Hokuriku do Kanazawy, a v r. 2016 se šinkansen dostává i na nejsevernější z hlavních ostrovů Hokkaido, ale zatím jen do Hakodate.

I Hideo Shima byl nakonec povolán zpět, aby svým konstrukčním umem sloužil národu. V roce 1969 ho tehdejší ministerský předseda Eisaku Sato postavil do čela japonské agentury pro kosmický výzkum NASDA, kde pak působil až do roku 1977. Shima se tam věnoval raketové technice a vodíkovým motorům. Mimochodem, premiér Sato je jediným japonským laureátem Nobelovy ceny za mír - zasadil se o tři japonská nukleární Ne: Neprodukovat, Nevlastnit, Nevyvíjet jaderné zbraně.

Ani technický rozvoj šinkansenu se nezastavil. Nyní je orientován na soupravy vznášené na magnetickém polštáři (Maglev) s rychlostmi kolem 500 km/hod. Na zkušebním okruhu bylo těchto rychlostí již dosaženo a Hideo Shima toho ještě na samém sklonku svého života mohl být svědkem. 12. prosince 1997 bylo dosaženo světového rychlostního rekordu vlaku s posádkou 531 km/hod, a 24. prosince pak 550 km/hod pro vlak bez posadky. A vývoj pokračuje dál - 14. dubna 1999 byl rekord pro vlak s posádkou posunut na 552 km/h. Této rychlosti bylo dosaženo s magneticky vznášenou soupravou o pěti vozech, která vezla 13 cestujících a 10 tun železné zátěže. Pak 2.2.2003 třívozová experimentální jednotka MLX-01 ustavila rychlostní rekord 581 km/h. Poté proběhlo prodlužování pokusné trasy na délku 42,8 km. Na nové trase probíhají zkoušky již provozního Maglevu série L0, což je až sedmivozová souprava s cestovní rychlosti 500 km/h. Ta zde 21.4.2015 rychlostní rekord posunula na 603 km/h. Zatím se předpokládá zprovoznění Maglevu v úseku Tokio-Nagoja do r. 2027, a trasy až do Osaky kolem r. 2045. Na Maglevu (s rychlostí 600 km/h) se pracuje i v Číně, provozní zkoušky mají začít do r. 2020.

Foto u perexu: Námořní přeprava vozů pro Hokuriku šinkansen otevřený v březnu 2015.

This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0

webNKP

 

 

 

 

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Zdenek Slanina | pondělí 1.10.2018 8:08 | karma článku: 35,64 | přečteno: 4038x
  • Další články autora

Zdenek Slanina

Akademické neuvěřitelnosti: (ne 2 šíbři & 2 Nobelisté, teď) To "ohrožení obranyschopnosti"

Předešla kauza 2 udavačů a 2 Nobelistů mohla být před happyendem vykolejena nesmyslným obviněním z ohrožení obranyschopnosti, což je i poučná ukázka nebezpečnosti akademických udavačů. Ale i tento podraz nakonec skončil happyendem

2.6.2023 v 5:22 | Karma: 48,76 | Přečteno: 2848x | Věda

Zdenek Slanina

Akademické neuvěřitelnosti: (ne ta s elektro-masochistou leč) Ta s 2 udavači a 2 Nobelisty

Nedávno vyšel I. díl čtyřdílných Dějin ČSAV, dekáda 1952-62. Je to ale spíš jen přehled všemožných usnesení - o reálném dění za oficiální fasádou se z nich nedovíte nic. Ač i v dějinách Akademie existují opravdové neuvěřitelnosti.

6.5.2023 v 5:22 | Karma: 48,84 | Přečteno: 2917x | Věda

Zdenek Slanina

Jak Pjotr Leonidovič u Jos. Vissarionoviče vyreklamoval z Gulagu i Vladimira Alexandroviče

Nobelista Pjotr L. Kapica dosáhl promyšleně sestavenými žádostmi u Stalina zdánlivě nemožné - fyzici Vladimir A. Fock i Lev D. Landau přestali být v době tzv. Velkého teroru v třicátých letech objektem brutálního NKVD vyšetřování.

16.4.2023 v 5:22 | Karma: 48,90 | Přečteno: 2958x | Věda

Zdenek Slanina

Poslední dva a půl roku v životě Nikolaje Ivanoviče (strávené v Gulagu)

Pravým imperátorem vědeckých nepřístojností je Trofim Denisovič Lysenko (1898-1976). Prominentním kritikem Lysenka byl botanik Nikolaj Ivanovič Vavilov (1887-1943). Leč Lysenko byl protégé Stalina, a tak řešení bylo ovšem nasnadě.

26.3.2023 v 5:22 | Karma: 48,98 | Přečteno: 3343x | Věda

Zdenek Slanina

Papalášova ruka v kalhotkách, vyhazov papaláškou za pravdu, a jiná akadem. zneužívání moci

Naším akademickým rybníkem se teď prohání tsunami vyplavující roky tutlané a zametané nepravosti - jedny i na Ústavě pro soudobé dějiny AV. Akademický establishment tam o nich věděl aspoň 15 let, leč NIKDO NIKDY NEHNUL ANI PRSTEM.

26.2.2023 v 5:22 | Karma: 49,21 | Přečteno: 4816x | Věda
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

15. května 2024

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 122
  • Celková karma 25,57
  • Průměrná čtenost 8163x
Z meho (nestandardniho) CV: Jiz vice jak 2, a 2, a 2x2x2, a dvacetdva roku prazdnin na PacificRim, zejmena v NW segmentu. Na takovou expedici snu vas muze vyslat treba i nase akademie ved, ta dokonce nekdy velmi rada a agilne. To kdyz kupr. bona fide opravite chyby v pracech nektereho jejiho 'cestneho' predsedy, jeho hyperinflatovane ego to psychicky neunese, a ten ethicky gigant v mladicke ci jake nerozvaznosti ....... Zbytek ale az, m.j., obcas v blogu. A varovani pro ctenare z akademy: Uz jen cetba meho subverzniho blogu muze vest ke ztrate nejen iluzi, ale i zamestnani tamtez (taky se sleduje email, jestli nekdo nepise - horribile dictu - ze ten 'cestny' predseda je obycejny prolhany totalitni karierni .....). Ze neverite - tak pojdte a poslyste. Ale budou zde i pozitivni temata, pravda jen ze svetove vedy.

Rikat pravdu o tom tristnim ceskem akademickem etickem propadu neni nejakou mou prioritou, temata ze svetove vedy jsou zajiste zajimavejsi. U tech ceskych akademickych vaudevillu jde spis jen o otravnou povinnost. A o to, aby se podle potreby neprepisovala akademicka historie. Neb proti tomu zatim neco delat muze jen malokdo. A akademicke vedeni bude zcela jiste jen dal ucelove mlzit, zuby nehty branit pravde, lhat az se budou hory jeste vice zelenat (coz se bude moct vykazovat i jako prispevek redukci globalniho oteplovani - voila, hned 2 dalsi akademicke Potemkinovy vesnice jednou ranou). Maj totiz HRUZU odklonit se od posvatneho prikazu meho OUDa [Osobniho UDavace (kr.jm.Gardener)]: Rückkehr unerwünscht! Nedavno jim to perpetualni bezostysne lhani (po 3 desetiletich) ale zkomplikovaly pameti expredsedy CSAV ak. J. Římana. V nich je to lidske selhani toho meho OUDa literarne vytribenou formou popsano i s takrikajic OUDovou navstivenkou. Holt - i akademicka ryba muze nekdy hnit od hlavy, coz zde dalo vzniknout prilezitostne reality show: hniloba@AVCR.

Seznam rubrik