- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Ministr školství Marcel Chládekarchiv
Praxe je určitě potřebná. Nicméně ani léta zkušeností nutně nemusí být předpokladem k tomu, že dotyční jsou lepšími a oblíbenějšími učiteli než ti mladší „s papírem,“ ale bez dlouholeté praxe. Navíc ti, kterých se to týkalo, věděli o existenci zmíněného zákona už 10 let dopředu a mohli si požadované vzdělání doplnit. V opačném případě pak vědomě riskovali vyhazov. Jak by k tomu totiž přišli ti, kteří na stará kolena a s vypětím všech sil diplom opravdu získali?
Za dnešních podmínek už se ale stejně nikdo bez kvalifikace učitelem stát nemůže, takže se problém dříve či později vyřeší sám. Zbytek „těch bez papíru,“ kteří jsou reliktem z dob, kdy ještě neexistovaly tak vysoké požadavky na formální vzdělání, prostě časem postupně odejde.
Vzdělání učitelé musí mít
Rozhodnutí nynějšího ministra školství Marcela Chládka proto vítám jako rozumné. Zjistit, kolika lidem chybí potřebné vzdělání a jaké učební obory by byly nynějším opatřením poškozeny. Pak se rychle zamyslet, jak případně tyto lidi vzdělat. V žádném případě však není možné ustupovat od původního požadavku, že chceme vzdělané učitele.
Magisterský titul dnes k povolání učitele patří stejně, jako k zedníkovi lžíce. Jedná se o povolání, které s sebou nese podobně vysokou společenskou prestiž jako např. povolání lékaře a logicky se k němu musí vázat odpovídající míra formálního vzdělání. Žádný člověk s aspoň trochou soudnosti nepůjde na operaci k lékaři, který nemá diplom a to ani v případě, že by měl za sebou 30 let praxe. Nebo se mýlím?
Přeji hezký den a veselou mysl!
Další články autora |