Británie se po odchodu z EU potýká s nedostatkem řidičů a zboží v obchodech
Více než jeden a půl roku po odchodu z EU trápí Británii nedořešené problémy, které si přímo či nepřímo způsobila právě svým odchodem z EU. Prvním vážným problémem je nedostatek zboží v obchodech, druhým je pobrexitový status Severního Irska. Přestože se jedná o dvě záležitosti, které nemohou být odlišnější, jedno mají společné. Ukazují nám, jaký může mít odchod z Evropské unie nepříjemné dopady.
Prázdné regály kvůli nedostatku řidičů
Začněme u prázdných obchodů a čerpacích stanic. Celý svět obletěly obrázky prázdných regálů, které u nás mohou silně evokovat dobu minulého režimu či uzavřených čerpacích stanic připomínajících pro změnu dobu ropných šoků v 70. letech minulého století. Britská vláda dokonce schválila vyčlenění 150 vojáků, kteří zaskočí jako řidiči cisteren v případě dalšího zhoršení situace. Premiér Boris Johnson navíc sám připustil, že tato krize může trvat až do konce roku.
Hlavní příčina současné neblahé situace je v tom, že se Velká Británie potýká s chronickým nedostatkem šoférů. Chybět má až 100 tisíc řidičů kamionů a náklaďáků. Vše umocnilo ještě panické nakupování lidí „do zásoby“. Zboží nemá kdo zavézt do obchodů a na čerpacích stanicích chybí benzin a nafta. Celou situaci navíc ještě zhoršila současná pandemie nemoci covid-19, která dala bídně placeným řidičům příležitost přemýšlet o tom, zda zrovna teď třeba není správný čas na změnu kariéry. Mnoho z nich přešlo k internetovým obchodníkům, jako je např. Amazon, kde si vydělají více a mají i přívětivější pracovní dobu.
Británii obecně neprospělo pobrexitové omezení přístupu na pracovní trh pro lidi pocházející ze zemí EU. Činnost mnoha továren do značné míry závisela na levné pracovní síle z východoevropských zemí. Ostatně za zmínku také stojí, že z celého potravinářského sektoru mělo odejít kolem půl milionu pracovníků z EU poté, co se Británie rozhodla vystoupit z Unie. V zemi chybí i řezníci, důsledkem čehož bude nutné 120 tisíc prasat utratit, pokud se nedostanou včas na porážku.
Británie důsledky Brexitu špatně odhladla
Největší problém tedy představuje obecně nedostatek pracovních sil, s nímž ale Británie po omezení volného přístupu lidem z EU na pracovní trh musela počítat. Mohla třeba alespoň včas připravit podmínky pro nástup řidičů z řad místních lidí. Pro zlepšení se ale neudělalo vůbec nic. V tomto odvětví se dokonce už 20-30 let reálně nezvyšovaly platy.
Navíc získat povolení a průkaz řidiče kamionu je nákladné. V Británii má prý být řidičů s potřebnými zkouškami milion, práci ale vykonávat nechtějí. Diví se někdo za takové situace, že se pro tuto profesi nedaří lákat mladší lidi a na pracovním trhu dlouhodobě panuje nedostatek řidičů? Britskou vládou plánované vydání deseti a půl tisíce dočasných víz, z čehož 5 000 mělo být pro řidiče nákladních automobilů a 5 500 pro pracovníky v drůbežářském průmyslu, je jen slabou náplastí na tento problém.
Pokud bylo málo lidí ochotných pracovat v současných podmínkách jako řidiči, mohla dát Velká Británie po vystoupení výjimku lidem z východoevropských zemí. Asi každému ale musí být jasné, že něco takového by bylo naprosto nemyslitelné za situace, kdy brexit byl motivovaný právě odporem k imigraci z nových členských zemí EU. Na tomto případě se ukazuje, jak byl postup britské vlády naprosto nepromyšlený, když nebyla ani schopná připravit zemi na odchod řady lidí, kteří pocházeli z nových členských států EU a vykonávali profese, bez nichž by se hospodářství všude na světě velmi rychle zhroutilo.
Zamotaná situace v Severním Irsku
Pak zde máme otázku Severního Irska. Postavení tohoto území s komplikovanou minulostí i přítomností řeší Protokol o Irsku a Severním Irsku, který je součástí brexitové dohody. Při vyjednávání o protokolu se dbalo na to, aby byla zachovaná Velkopáteční dohoda z roku 1998, podle které má hranice Spojeného království a Irska zůstat i nadále neviditelnou. Zároveň má tento protokol také zajišťovat integritu jednotného trhu EU spolu se všemi zárukami, které nabízí v oblastech, jako je ochrana spotřebitele, veřejného zdraví i zdraví zvířat a boj proti podvodům či obchodování s lidmi.
A jelikož Británie nechtěla být po odchodu z EU nadále součástí jednotného trhu, řešení mohlo být jediné. Celý irský ostrov má stále nekontrolovanou hranici a celní kontroly zboží pak probíhají mezi Velkou Británií a Severním Irskem, tedy uvnitř jednoho státu.
Spojené království se tak vlastní vinou dostalo do značně nekomfortní situace. V případě tvrdého brexitu, kdy Britové nechtěli zůstat ani součástí společného trhu, však bylo jen stěží možné čekat jiné řešení než to současné. Londýnu se aktuální uspořádání nelíbí, v červenci proto přišla britská strana s návrhem na změnu současného uspořádání.
Požadují, aby se unijní regulace vztahovaly jen na zboží mířící do Irska, přičemž by na jejich dodržování dohlížel Londýn. Britové by také rádi přesunuli dohled nad dodržováním brexitové dohody mimo kompetence unijních institucí. Návrh by ale vyžadoval významné změny protokolu o Severním Irsku, což připustil i ministr pro vztahy s EU David Frost. Irská strana (tj. Irská republika) však něco takového považuje za nepřijatelné a také EU odmítá jakákoli řešení založená na změně Protokolu.
Czexit by byl ekonomickou pohromou
Oba zmíněné příklady nám krásně ukazují, jak absurdní a nepromyšlené rozhodnutí brexit byl. Už nyní je zřejmé, že se Britové svým vystoupením z Evropské unie sami střelili do nohy. Pokud se nyní Velká Británie coby mnohem větší a vlivnější země potýká i důsledkem odchodu z EU s problémy, nemůže být pochyb o tom, že o to horší důsledky by ztráta členství v EU měla pro Česko. Třeba proto, že na rozdíl od ostrovní Británie Česko jako vnitrozemský stát sousedí pouze se zeměmi EU, s čímž souvisí i skutečnost, že Česko je na obchodu z EU životně závislé.
Zatímco u Británie tvoří obchod s EU „jen“ zhruba polovinu souhrnného objemu exportu a importu, v případě Česka je to více než 75 % v případě dovozu, a co je důležité pro naši exportně orientovanou ekonomiku, více než 80 % vývozu. Jakékoli ekonomické bariéry v důsledku „czexitu“ by zkrátka byly pro naši ekonomiku ještě katastrofálnější než v případě Británie. Brexit by nám měl sloužit jako odstrašující příklad a memento, že opuštění EU by pro Česko znamenalo naprostou (nejen) ekonomickou pohromu.
Přeji hezký den a veselou mysl!
Tomáš Zdechovský
Reforma migrace musí vypadat úplně jinak
Nelegální a nekontrolovaná migrace představuje jeden z hlavních problémů, které nyní Evropa řeší. Už dlouhou dobu se budují ploty na vnější hranici, protože se 'zjistilo', že je děravá.
Tomáš Zdechovský
Německé levicové neziskovky pomáhají Rusku
Problematika šíření (nejen) ruské propagandy a dezinformací se už několik let řeší ze všech možných a myslitelných úhlů.
Tomáš Zdechovský
Učitelka šířila ruskou propagandu ve škole a skončila u soudu. Teď chce být ředitelkou!
Pro bezproblémové soužití mezi lidmi a vůbec fungování celé společnosti je nezbytná vzájemná důvěra. Záměrné šíření nepravdivých informací jde proti tomu a vyvolává v lidech pocit, že už nemůžou věřit nikomu.
Tomáš Zdechovský
Má Lukašenko jaderné zbraně, které svět neviděl?
Rusko rozmístilo na území Běloruska taktické jaderné zbraně a běloruskému prezidentovi Aleksandru Lukašenkovi vlivem toho očividně narostlo sebevědomí. Chlubí se a skoro až vyhrožuje celému světu, že má atomovky.
Tomáš Zdechovský
Opravdu jsou elektromobily tak skvělou alternativou?
Z neznámého důvodů stále převládá u mnohých přesvědčení, že vozidla se spalovacím motorem budou v dohledné době nevyhnutelně nahrazená elektromobily. Pochybnosti jsou ale rozhodně na místě.
Další články autora |
Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů
Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....
Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát
Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...
Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu
Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...
Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí
Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...
Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr
Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...
V AfD si nechali staré vedení. K volbě šli kvůli odpůrcům v ulicích přes zátarasy
Alternativa pro Německo (AfD) si v sobotu v Essenu na úvod dvoudenního sjezdu vybrala jako své...
Nigerijec doprovázel Polku, dostal po hlavě. Opilému Čechovi hrozí pět let
Až pět vězení hrozí českému občanovi, kterého zadržela polská policie po útoku na Nigerijce na...
Mapuje sexualitu za holokaustu. Do queer dějin patří i Anne Franková, říká
Seriál Vystudovala historii, anglistiku a sociologii v Berlíně, disertační práci psala v Torontu a nyní...
Autobus hořel na dálnici D5. Evakuovaly se dvě desítky lidí
V sobotu krátce po 9. hodině dopoledne vyjeli středočeští hasiči k požáru autobusu na dálnici D5....
Prodej Pozemku 2005m2, Radobytce u Mirotic
Mirotice - Radobytce, okres Písek
2 700 000 Kč
- Počet článků 678
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 4370x
Od roku 2014 poslanec Evropského parlamentu a člen předsednictva KDU-ČSL, členem prestižního Výboru pro zahraniční věci (AFET) a Výboru pro zaměstnanost a sociální věci (EMPL), předseda parlamentní delegace pro státy Střední Asie.
Seznam rubrik
Oblíbené stránky
- Agentura Commservis.com
- Poeta
- Mindball
- Intimní doteky
- Odpusť mým rtům...
- Školení a vzdělávání manažerů
- Trénink mozku