- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
NezaměstnanostNova
Už nyní musí řada rakouských a německých firem v Česku své zaměstnance draze a mnohokrát i opakovaně rekvalifikovat. Například výuka soustružníků v Česku probíhá i na šedesát let starých strojích, což pak absolventům technických oborů přináší komplikace při uplatnění v praxi. Namísto výuky na PC se často žáci musí učit přežité tabulky, které v praxi už nikdy nepoužijí.
Česká republika je jednou z posledních postkomunistických zemí, ve kterých zatím neproběhla výrazná reforma učňovského vzdělávacího systému. Jako příklad úspěšného nasazení změn lze oproti tomu uvést Albánii nebo Maďarsko, kde dochází k reformě vzdělávacího systému se zaměřením na praxi.
Například v Rakousku je odborné vzdělávání založeno na dvojstupňovitosti systému – nejprve získá student základní teoretické znalosti a poté praktické zkušenosti v rozšiřujících kurzech přímo na strojích, v dílnách, v restauracích, nebo na stavbách. Má to svou logiku. Pak nepřichází do firem a společností lidé, kteří jsou ve tříměsíční zkušební době rychle vyhazováni, protože nic neumí.
V Česku navíc panuje mylná představa o tom, že lidé s maturitou si vydělají více. Opak je však pravdou. Dobří řemeslníci si dokážou často vydělat až dvojnásobek průměrné mzdy, tedy mnohdy více jak vysokoškoláci. Řemeslo má prostě zlaté dno a to platilo, platí a bude platit. A dokud to politici při reformách vzdělávacího systému nepochopí, tak Bůh ochraňuj Českou republiku.
Přeji hezký den a veselou mysl!
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!