- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Mám-li říci pravdu, o tvorbu fontu jsem se pokusil jen jednou a vytvořil si kamenické písmo, které jsem často potřeboval používat. Práce na fontu zabrala několik dní a ani tak nebyl výsledek příliš uspokojivý. Například párování znaků ve fontu .TTF se v podstatě nedá nastavit. Dělal jsem ten návrh ve staré verzi CorelDraw! 7, která ještě obsahovala exportní knihovnu do formátu .TTF. Podruhé už bych to nedělal.
Opusťme teorii a podívejme se nejprve na tzv. fonty (nikoliv fondy – ty mohou být třeba Harwardské a z nich moc štěstí nevyroste, nebo by mohlo jít o transkripci švýcarského „fondue“ a ani to nemá s písmenky nic společného). Fonty dělí se do čtyř základních skupin:
Antikvy
Antikva (lat. antiqua z antiquus, starý) je tiskací humanistické písmo, v češtině bylo také nazýváno jako latinské písmo, v kontrastu proti fraktuře, německému novogotickému písmu ze 16. stol. Antikva navazuje na psací knižní okrouhlé humanistické písmo, jejíž majuskulní tvary vychází z antické kapitály a minuskulní tvary ze středověké karoliny. Na tento starý původ tvarů antikvy odkazuje také její jméno.
Antikva označuje široký okruh stínovaných písem se serify, patkami. Patky jsou jemné přetahy na účaří písma a vrcholcích písmen. Patky na účaří vytvářejí pomyslnou linku, která dobře vede oko při čtení dlouhého řádku. To zlepšuje schopnost čtení i při poměrně malé velikosti písma. V počátcích se na rané specifikaci podílel Nicolas Jenson a Aldus Manutius. Antikva se stala záhy velmi populární a používá se dodnes. Protože antikva nezůstala v průběhu používání neměnná je dnes rozeznáváno několik druhů antik: renesanční, barokní, klasicistní a tučná. Teprve v 19. století se objevila vedle antikvy také tzv. egyptienka, tedy lineární (nestínované) serifové písmo a bezserifový lineární tzv. grotesk.
Jedním z nejznámějších zástupců této rodiny je písmo Times New Roman. Tento font (nebo jeho variety) je dostupný prakticky na všech počítačích a je obvykle dobře počeštěn. Mezi další známější antikvy patří např. Baskerville (hlavně knihtisk), Cambria (šířen s MS Office), Garamond (hlavně knihtisk), Georgia a New York (Apple Macintosh).
Grotesky
Bezpatková, bezserifová písma; sans-serif. Jméno vymyslel William Thorowgood, který v roce 1832 vytvořil první bezpatkové písmo s minuskulními znaky. Na rozdíl od předchozí skupiny jsou takováto písma provedena stejně silnými tahy. Obecně se dá tvrdit, že střední výška mínusek (malých písmen) je o něco málo větší, než u písma patkového. To vede také k lepší čitelnosti malého textu. Známým zástupcem této rodiny písem je font Arial (nebo jeho jiná licenční kopie Helvetica). Tento font (nebo jeho variety) je dostupný prakticky na všech počítačích a je dobře počeštěn. Jinými známějšími zástupci této rodiny jsou Calibri (šířen s MS Office), Chicago, Tahoma, Verdana aj.
Monospace
Neproporcionální písma s konstantní šířkou, monospace. Vyznačují se tím, že všechny znaky (včetně „i“ a „m“) zabírají stejnou šířku. Tento typ se hlavně používal na psacích strojích, kde byl technicky nutný konstantní posuv vozíku po úhozu. Vesměs jde o písma nikterak zvlášť estetická. Použitelná jsou dnes převážně k zobrazování bloků programových funkcí, nebo částí kódu, kdy konstantní šířka úhozu zlepšuje orientaci ve čteném textu. Známým zástupcem této rodiny písem je font Courier New. Tento font (nebo jeho variety) je dostupný prakticky na všech počítačích a je dobře počeštěn. Z dalších zástupců uveďme např. novější Consolas (v ukázce).
V dalším dělení písma už se jednotlivé typografické školy dosti rozcházejí, ale v obecnosti můžeme skupinu označit jako písma humánní, ručně psaná, někdy označovaná jako „pravé kurzívy“. (Vinou chybného překladu MS Office je dnes jako kurzíva označován řez písma italika, italic, což není správně.)
Štětcová písma
Jak sám název napovídá, jedná se o pokusy napodobit ruční malování písma štětcem. Ze známějších fontů jmenujme například Brush Script. (Povšimněme si ztížené čitelnosti některých znaků — např. poslední písmena v ukázce Brush Script jsou „MT“.)
Kaligrafická písma
S jistou benevolencí by snad šla tato písma nazývat jako umělecká, i když o „uměleckosti“ mnoha z nich lze vážně pochybovat. Často jsme i na rozpacích, do které z těchto tří podskupin písmo vlastně patří. Ze známějších jmenujme snad Edwardian Script, Monotype Corsiva, Old English Text MT, Vivaldi, či Viviene. (A opět si povšimněte horší čitelnosti majuskulí: na konci Edwardianu je to „ITC“ — to nikdo nepřečte.)
Rukopisná písma
Do této (anebo minulé?) skupiny lze bez větších pochyb zařadit všechna písma, která se snaží napodobit písmo psací, školní, s navazujícími tahy. Pravdou však je, že proměnlivost navazujících čar psaného textu je tak velká, že jakékoliv pokusy o jeho napodobení jsou jen středně, či málo dobré (nemluvě o češtině). Ze známějších fontů jmenujme zde například Comic Sans MS, Lucida Handwriting, Curlz MT. Zvláštním jevem v této skupině by mohlo být i německé gotické písmo švabach.
Symbolová písma
Typickou ukázkou těchto obrázkových písem jsou jistě fonty Wingdings (2, 3), Webdings aj., i když s pravou typografií už mají dost málo společného.
Náhrady znaků v nepočeštěném fontu
Buďte vždy obezřetní při používání málo rozšířených, nebo nepočeštěných fontů. V textovém editoru dojde k nevítané substituci neznámých znaků jiným fontem (v lepším případě), na internetu se však může text interpretovat jen známými anglosaskými znaky a české znaky se zobrazí jako obdélníčky. Případně obdržíme (při chybně nastavené kódové stránce) místo textu nečitelný „rozsypaný čaj“.
Z hlediska typografie je dobře provedený text tvořen pouze jediným fontem (rodinou písma) a jednotlivé části textu se zdůrazňují a vyznačují řezy písma italic (lehké zdůraznění, italika), bold (silné zdůraznění, tučně) a spíše střídmě užíváme tučnou italiku. S barvami textu velmi šetříme.
Modernější typografie povoluje zkombinovat dva významně odlišné druhy písma, např. antikvu pro nadpisy a grotesk pro odstavce, či naopak. Písmům typu Script (kterékoliv podskupiny) se spíše vyhýbáme. S barvami v textu spíše šetříme, ale například odlišná barva nadpisů příliš nevadí.
Příště se podíváme na časté chyby vyskytující se při sazbě textu.
Další články autora |