Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Traktát proti náboženství

Zlobíme a hádáme se dnes nad tím, že islám (a velmi zjednodušeně uprchlíky) tady nechceme, nějak se snažíme definovat, že je nekompatibilní s evropským civilizačním rámcem, že jsme zde křesťané, ale ono to není úplně přesné.

Principem každého náboženství je stádnost

Ano, to nezpochybňuji, kořeny naší civilizace jsou židovsko-křesťanské a možná římské a taky keltské. (Hned každý Žid vám to tvrzení popře, protože judaismus a křesťanství se nejen rozešly, ale přímo popřely.) Judaismus je daleko starší, než nějaké křesťanství. A nakonec křesťanství je jen dogmatická víra, jako každá další jiná. Neschopná reflexe, velmi tuze konzervativní a neliší se tím od jiných náboženství.

Je rozumným něco, co není schopné šest set let pochopit, že hodit člověka rituálně do ohně (myslím tím nejen Jana Husa, ale i celou řadu dalších) je prasárna? Nepochybně většina lidí řekne, že ne. Lidé se pro názory do ohně házet nesmí. Je to ohavné. Dokonce ani trýznit, ani zavírat do kobek a psychicky a fyzicky je ničit, aby uznali nějaké dogma.

Nepochybně můžeme říci bez většího sporu, že dogmatické náboženství není rozumné. Není postaveno na ratiu, ale na víře v abstrakci reality.

Víte, proč komunistům tak strašně vadily křesťanské řády, jeptišky, mniši i faráři? Ne proto, co dělali, ale proto, že zvěstovali jiné náboženství, než to komunistické. Protože komunismus není ničím jiným, než náboženstvím! Ale lidé něčemu potřebují věřit. Možná na spravedlnost, možná na posmrtnou spravedlnost, možná na drakonické tresty těch, co nekráčí v poslušné řadě.

A pokud zesílím ten odpor: proč se nenávistně vzájemně potírali katolíci, evangelíci a třeba anglikáni, ač byli v podstatě stejné víry? Každé náboženství požaduje naprostý souhlas a podřízení. Odpadlíka je nutné ztrestat, i na hrdle, protože ohrožuje vratkou podstatu dogmatu. Dogma je nutné udržet i silou, jinak mu lidé přestanou věřit.

A právě s poukazem na komunistické dogma tvrdím, že každé náboženství je chybné, protože staví vznesená tvrzení nad rozum a jeho poznání.

Ale to jsem odbočil. Chtěl jsem původně říci, že všechna náboženství jsou nenávistná k jiným náboženstvím hlavně proto, že nestojí na rozumových, objektivních základech. Nenávidí se křesťané s Židy, nenávidí se šíité se sunnity, nenávidí se salafisté se súfisty, každé náboženství se nenávidí s jiným náboženstvím hlavně proto, že nemá sebevědomí objektivity. Proto, že ač má nějakou i silnou moc, v pozadí mysli ví, že nemá pravdu.

Maličko rozumím jediné víře. Pan dr. Jiří Grygar, astronom, jenž je vynikajícím vědcem, je také věřícím. Poté, co se naučil vypočítat a předpovědět pohyby mnoha vesmírných těles, porozuměl vesmírné architektuře, začal věřit v Boha proto, že tak gigantická věc jako planety, mlhoviny, soustavy hvězd, nemohly vzniknout bez příčiny a úmyslu.  Takové víře snad i já věřím. Věřím, že je nějaká vyšší moc, (říkám jí pro vnitřní potřebu fyzika). Já si sice na rozdíl od pana profesora myslím, že mohly vzniknout bez úmyslu, ale z příčiny, ale jsem jen obyčejný tuctový blbec. On možná v těch dalekohledech vidí dále, než já.

Rozdíl je v tom, že pan doktor Grygar mi z hlediska své víry nepřijde uříznout hlavu, když si myslím něco jiného, než on. Jeho víra, i moje, je akceptační. Nepožaduje podřízení. A to je to, k čemu jsem chtěl dospět. Všechna politická náboženství světa jsou z principu nenávistná. Fyzikální náboženství jsou jen nejistá možnou chybnou interpretace, což je přijatelná a opravitelná chyba.

Jestliže dnes naše veskrze ateistická společnost prudce odmítá nájezd a invazi islámské víry, je to dnes vykládáno jako intolerance k jinakosti. Problém ale leží úplně jinde. Ačkoliv je většina lidí v České republice ateistická, ačkoliv nechodí do kostela a nevykonává už křesťanské rituály, přesto je povahou a hodnotovým vnímáním křesťanská. Jinými slovy se řídí podvědomě nějakými schématy, která jim vštípili předci, a je odmítavá k proboření tradice, a aniž to ví, vlastně je nábožensky konzervativní.

Abych nebyl špatně pochopen, neříkám, že musíme ustoupit tlaku agresivního islámu. Říkám, že musíme vystoupit z vlastního stínu nenávistného monoteistického náboženství, ale zcela objektivně konstatovat, že náboženství je ve světě spousta druhů, přičemž většina z nich je neobjektivní, ale dogmatická (včetně křesťanství).

Ještě jinými slovy bych to řekl tak, že všechna náboženství, která si nečiní absolutní nárok na jedinou pravdu, jsou akceptovatelná. Pokud nějakému člověku ta víra usnadňuje jeho život, ať si tomu věří a používá ten mechanismus. Ono nevěřit nikomu a ničemu také není dobrá cesta.

Ale všechna náboženství, která věří tomu, že jsou jediná a správná, jsou vždy náboženstvími agresivními a nebezpečnými, protože se nespokojují s tím, že tato víra stačí k dobrým pocitům jedince, ale potřebuje ji násilím šířit ohněm a mečem. Jak o to dělalo silou i politikou křesťanství, tak to dnes dělá islám čistou agresí politicko-nábožensky zfanatizovaných jedinců.

Opakuji: čím je víra slabší v ratiu, o to více potřebuje nezvratitelných dogmat a o to více potřebuje agresi, aby uhájila svou moc a sílu, nebo dobyvačnost.

My zde dnes stojíme před problémem, že jsme doposavad byli schopni koexistovat s poněkud pokročilejším křesťanstvím a tolerovat, že soused chodí do kostela, ač se nám to zdá jako nevěřícímu absurdním, ale naopak nebylo možné, aby nás soused nařkl z čarodějnictví a my skončili ve Velkých Losinách před inkvizičním soudem. A katolická církev se naučila, že své ovečky může jen přesvědčovat, ale ne nutit. Nic takového, jako numerus clausus už není možné v naší společnosti použít, ani malum necessarium.

A islám nám zde vráží do tohoto pokojného stavu klín, který toleranci nezná. Islám, nebo smrt. A rozumným důsledkem musí nutně být obrana i silou. Proti EU, proti každému, kdo sice říká tolerance, ale myslí tím diktát, říká mír, ale myslí nadvládu, a říká život, ale myslí smrt.

Proto říkám, že naši stádní představitelé takovouto věc nepochopili. Ve své nadměrné a neopodstatněné pýše vycházejí z toho, že lid musí hlavně poslouchat. A oni, jako málomocní, zase musí poslouchat ty hodně mocné, a ještě je mají ke všemu rádi.

Principem sociaismu je také stádnost, samozřejmě.

Jen elementární úvaha by přece měla říci: soustruhu Sobotko, takto jste svou hru dohrál. I Róbert Fico je chytřejší, než Vy. Ne, že by to myslel vážně, ale i snaha se někdy počítá.

PeTaX (původně pro Svobodný Svět)

Autor: Petr Závladský | pátek 25.9.2015 19:25 | karma článku: 28,50 | přečteno: 1255x
  • Další články autora

Petr Závladský

K poučení z krizového polistopadového vývoje ve straně a společnosti

Úspěšně znormalizovaný Ústav pro studium totalitních režimů vydal ve spolupráci s Technickou univerzitou v Liberci na sklonku roku 2015 sborník odborných prací „Každodenní život v Československu 1945/48–1989“.

17.2.2016 v 11:11 | Karma: 30,43 | Přečteno: 1862x | Diskuse| Ostatní

Petr Závladský

Dobrý den, můj přítel,

Je to občas veselé, když člověk někde zveřejní svou mailovou adresu, jak se dobré duše celého světa hned starají, aby člověk neživořil, nedřel tady za nějaký mrzký peníz, ...

15.12.2015 v 11:00 | Karma: 23,29 | Přečteno: 1185x | Diskuse| Ostatní

Petr Závladský

Zálohování dat

Před pár dny tady uveřejnila paní Zuzana Součková článek o nutnosti zálohování dat. Jak pod jejím původním článkem, tak i na FB se objevila řada podnětů typu: „zálohoval bych, ale nevím kam“. Stručný přehled je takovýto:

7.11.2015 v 16:10 | Karma: 18,16 | Přečteno: 1259x | Diskuse| Ostatní

Petr Závladský

One way ticket

Xenofobie je strachem z neznámého, ale my jsme (i díky informatice) velmi dobře informováni! Tedy se jedná o strach naopak ze známého, o strach z reálného nebezpečí. A samozřejmě pociťujeme odpor proti hrozícímu násilí.

27.9.2015 v 16:52 | Karma: 34,13 | Přečteno: 1143x | Diskuse| Ostatní

Petr Závladský

Maličko o kavkách a také o lidech

Jsem jen z donucení filosof. Chtěl jsem si původně jen tak klidně žít své dny a dívat se na květiny jak kvetou a voní, vidět stromy jak kvetou a plodí, a sledovat ptáky jak zpívají, vidět, jak neúprosně po podzimu přichází zima...

26.9.2015 v 17:25 | Karma: 18,99 | Přečteno: 519x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů

21. června 2024  9:39,  aktualizováno  22:58

Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....

Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát

21. června 2024  8:52,  aktualizováno  18:16

Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...

Komentátor Schmarcz se v televizi pohádal se Šlachtou, pak zmizel ze studia

19. června 2024  20:51

„Já jsem se zastal kluků policistů a vy do toho taháte politiku,“ začal křičet komentátor Martin...

Ruská jaderná ponorka plula u pobřeží Floridy. Fotky ukazují její poškození

19. června 2024  13:53

Ruská flotila, která navštívila Havanu, se rozdělila. Část pluje od Kuby směrem k Venezuele,...

Východem Česka prošly silné bouřky a krupobití. Padající strom zabil člověka

19. června 2024  7:32,  aktualizováno  20.6 6:37

Velmi silné bouřky, které ve středu večer zasáhly Moravu a Slezsko, mají jednu oběť. V Českém...

Muž přišel kvůli polibku skoro o nos. Útočník ho sekl samurajským mečem

26. června 2024  20:14

Americká policie zadržela jednoho muže kvůli neobvyklému útoku. Šestatřicetiletý Peter Michael...

Vláda navrhuje zvýšení měsíčního poplatku České televizi na 150 korun

26. června 2024  5:53,  aktualizováno  20:05

Vláda schválila návrh na zvýšení měsíčních poplatků veřejnoprávním médiím. Zatímco u České televize...

GLOSA: Tektonické desky politiky v pohybu. Ale kdo riskne koalice stran?

26. června 2024

Premium Co je moc, to je moc, celá koza v polívce, to je o nemoc. To říkávaly naše babičky, když něco fakt...

V kolumbijském Medellínu spadla kabina lanovky. Jeden člověk zemřel

26. června 2024  19:42

Při pádu lanovky ve druhém největším kolumbijském městě Medellín zemřel ve středu nejméně jeden...

  • Počet článků 651
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1688x
Občan, člověk. Často zděšený z toho, co vidí, slyší, či čte. Který se chce ještě za svého života dožít lepšího režimu, než byl ten rudý…
Ale vidím, že se do toho „socíku“ chce většina lidí v tomto státě vrátit.