Pozor na Mnohoslužbu

Většina z vás si už někdy v životě vzala nějaký ten spotřební úvěr. I já.

Představte si, že si půjčíte peníze od Mnohoslužby sídlící v Praze 4. Sepíšete smlouvu a dostanete všeobecné podmínky.
Zvolíte si ten druh úvěru, který budete mít za deset měsíců splacený. Tedy deset konstantních splátek každý měsíc. Svůj dluh splácíte bez prodlení každý měsíc. Po šesti měsících se vám v práci finančně zadaří a vy si můžete dovolit doplatit svůj dluh vůči Mnohoslužbě.
A tak zavoláte na zákaznickou linku Mnohoslužby a ptáte se, jakou přesně částku máte doplatit, abyste svůj dluh plně uhradil.
Jelikož nejste profíci na výpočet zbývající částky úvěru /během těch pár dní od posledního výpisu už procenta určitě dlužnou částku nepatrně změnila/, požádáte pracovníka na telefonu, aby vám částku vypočítal. Tento pracovník vám sdělí jím vypočítanou částku, kterou je nutno uhradit pro předčasné splacení vašeho dluhu. Tuto částku okamžitě uhradíte a jste rádi, že máte klid.

Za pár dnů vám ale přijde další výpis, z kterého se dozvíte, že jste dlužnou částku přeplatil o 16 haléřů. To znamená, že v podstatě Mnohoslužba v této chvíli dluží vám. Neřešili byste to, kdyby vám za další měsíc nepřišel výpis znovu, že máte přeplaceno 16 haléřů.
A totéž i za další měsíc. Jelikož se touto činností cítíte obtěžováni, zavoláte po třech měsících na zákaznickou linku Mnohoslužby a přejete si, aby vám byl úvěrový účet zrušen, protože si nepřejete, aby vám tyto výpisy nadále chodily.

Pracovnice na telefonu vám sdělí, že účet není možné zrušit. Když se zeptáte proč, odpoví: Protože váš účet vykazuje přeplatek 16 haléřů.
Nad nějakými šestnácti haléři mávnete rukou a řeknete jí, ať si je klidně nechají, ať to klidně vynulují a hlavně ať zruší ten účet, aby vám už nechodily ty proklaté výpisy, které vám jsou k ničemu.
I přes několikeré naléhání a přesvědčování, že to jsou vlastně jejich zbytečné náklady na tři listy papíru plus obálku plus poštovné, nepochodíte a účet vám nikdo nezruší, protože to údajně není možné.

Rozloučíte se a smiřujete se s tím, že vám výpisy budou chodit zřejmě až do smrti, i když si už žádné peníze od Mnohoslužby nikdy nepůjčíte.
Jenže pozor.
Uběhnou další tři měsíce a naplní se rok od data, kdy jste si peníze půjčovali.
Přijde vám nový výpis z úvěrového účtu a jen tak jedním okem mrknete na očekávaný dluh Mnohoslužby vůči vám, který činí 16 haléřů.
Ale ouha. Změna. Najednou dlužíte vy Mnohoslužbě a to celých 299,84 Kč.
Jako většina lidí asi nečtete všeobecné podmínky dané instituce a, jelikož jste si brali úvěr zatím jen od konkurenčních firem, nezjistíte, že po roce používání jejich karty musíte zaplatit 299 Kč. První rok vedení účtu je zdarma, ale za další roky už platíte 299 Kč ročně.
Zlatej Ketelem, řeknete si. Tam to maj zdarma i v dalších letech. A snad i v tom Houmprevítu.
Jenže vy teď dlužíte Mnohoslužbě 298,84 Kč.

Za dalších pět dnů zjistíte, že máte zmeškaný hovor. Voláte zpět a dozvíte se, že vám volala pracovnice Mnohoslužby z oddělení pohledávek.

Říkáte si - to je teda dobrý, čtyři měsíce se snažím zrušit účet a nikdo s tím nemůže nic udělat. Ale teď? To se můžou přetrhnout už po pěti dnech. No čemu se divíte, že?

Jelikož nechcete spadnout do registru dlužníků, voláte zpět na oddělení pohledávek a vysvětlujete pracovnici, že kvůli špatně vypočítané částce jejím kolegou jste přeplatili svůj dluh vůči Mnohoslužbě, a po dalších třech měsících, kdy jste chtěli účet zrušit, vám bylo sděleno, že právě kvůli vašemu šestnáctihaléřovému přeplatku je nemožné úvěrový účet zrušit. Kdyby tedy účet zrušili, nemuseli byste teď vůbec nic dlužit. Pracovnice na telefonu vám sdělí, že ona řeší pouze pohledávky a vy jste v této chvíli dlužník. Pokud si chcete stěžovat, může vás přepojit na zákaznické. Požádáte tedy o přepojení. Tam zopakujete váš příběh a jiná pracovnice, zřejmě zkušenější než ta před třemi měsíci, vám sdělí, že zrušit účet možné JE, že účet jste mohli klidně zrušit už v době, kdy jste o to žádali poprvé. Stačilo prý poslat doporučený dopis, v něm žádost o zrušení i s přestřiženou kreditní kartou, která patří k účtu,  a účet by vám byl posléze zrušen.

Odpovíte, výborně takže se to dá zrušit? A máte v úmyslu hned poslat doporučený dopis.

Pracovnice Mnohoslužby vás ale upozorní, že v této chvíli musíte nejprve uhradit svůj dluh vůči Mnohoslužbě. Pak teprve může být váš úvěrový účet zrušen.

Ve smlouvě ovšem marně hledáte informaci o tom, že další roky vedení účtu jsou již zpoplatněné. A stejně tak i ve všeobecných podmínkách, které jste dostali na obchodním místě, kde jste zřizovali úvěr. Jistě tedy chcete vědět, kde je taková informace uvedená. A tak si pracovnici Mnohoslužby trochu "proklepnete". Pracovnice vás poprosí o chvíli strpení. Asi po minutě čekání vás přepojí na kolegyni, která vás také po položeném dotazu poprosí o chvíli strpení a pak vás přepojí na další kolegyni, která vás také poprosí o chvíli strpení a pak vás přepojí na další pracovnici, což je jejich nadřízená, a ta taky poprosí o chvíli strpení. (Pozn. Tato věta opravdu není chybně napsaná.).
Dozvíte se informaci, že tyto informace jsou uvedené ve všeobecných podmínkách, které jste dostali na obchodním místě. Vy ale odpovíte, že je nikde v těch podmínkách nevidíte, ať vám řekne nějaké konkrétní číslo článku nebo odstavce v těchto podmínkách. Nadřízená vás opět poprosí o chvíli strpení a pak se konečně dozvíte vytouženou informaci. Navede vás na jejich stránky na internetu a přes několik odkazů se dostanete tam, kam jste si přáli dostat.
Tedy až čtvrtá pracovnice zákaznické linky Mnohoslužby je schopná zodpovědět dotaz, kdeže se informace o zpoplatnění dalších let vedení úvěrového účtu nachází.

Namítáte, že úvěr jste si brali v červnu 2006. A první rok je vedení účtu údajně zdarma. Platí se přece až za druhý rok. To znamená, že do června 2007 je vedení účtu zdarma. Nyní je červenec 2007 a pokud vy chcete zrušit svůj účet co nejdřív, trvalo by vedení účtu maximálně jeden měsíc v tomto dalším roce. Nechápete tedy, proč byste měli platit celou částku 299 Kč. To by byla přece platba na další (druhý) rok, tedy až do července 2008, a vy chcete zrušit účet ke konci července 2007. Ale bohužel. Platíte za každý započatý rok dopředu. Takže i kdyby vedení vašeho úvěrového účtu přesáhlo do dalšího roku o jeden den, musíte zaplatit za celý rok. Žádná poměrná částka neexistuje.

Jaký je tedy závěr? Kvůli chybným informacím dvou pracovníků Mnohoslužby musíte zaplatit 298,84 Kč.

Nejedná se náhodou o uvedení v omyl, na jehož základě vy zbytečně zaplatíte tři stovky?

Dluh 298,84 Kč tak jako tak uhradit musíte, abyste se neocitli v registru dlužníků. A pak se teprve můžete hádat s Mnohoslužbou.

Ale stojí vám to za to?

 

PS: Obchodní jména jsou úmyslně změněna, ale jakákoliv podobnost se skutečnými úvěrovými společnostmi NENÍ NÁHODNÁ.

PS2: Veškerá telefonická komunikace je zadokumentována. Na vyžádání mohu komukoliv zaslat na email ve formátu .wav zdarma. Ovšem jen v prvním roce. Poté už si budete muset připlatit. To víte, kapitalismus.
 

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Stanislav Wiener | sobota 28.7.2007 11:45 | karma článku: 23,41 | přečteno: 4203x