Malá ukázka, jak se manipuluje veřejným míněním

Podívejte se na první list svých oblíbených novin. Je jedno, jestli si hrají na „seriozní“ nebo „bulvární“. Vsadím se s vámi. že většinu plochy budou zabírat negativní informace. Pozitivních informací nebude více než 20%.

Čím to je? Copak se náš každodenní život skládá z 80% z negativních zážitků? Ani zdaleka. To jen novináři prodávají své zboží. A my jsme ti hlupáci, kteří tyto nesmysly konzumují. Čtení novin, poslech radia a sledování televize oblbuje a tlačí nás k pasivitě a depresi (viz článek „Mediální blokáda“ zde).

Mnoho novinářů udělá cokoliv, aby naladili jakoukoliv informaci negativně. Hledají se mouchy, které udělají z pozitivní informace opak. Typická ukázka proběhla předvčerem v rozhlase, tisku i televizi. „Počet zadržených padělků stoupl o třetinu!“, řvaly titulky. „Česká koruna je stále oblíbenějším cílem padělatelů“. „Hospodářská krize způsobila, že se koruna stává obětí zločinců“.

Jaká je realita? Našel jsem si počty padělaných bankovek a mincí za posledních 5 let. Ano, v meziročním srovnání je opravdu třetinový nárůst. Trend za posledních 5 let je ale jednoznačně pozitivní. Počet padělaných bankovek a mincí je dokonce druhý nejnižší za posledních 10 let (rekordně nízký byl v roce 2007).

Ano sklenice je poloprázdná, nebo poloplná. Ale poloprázdná zní líp a lépe se to prodává, že? Mimochodem, i já s Vámi v tomhle článku manipuloval, přijdete na to?

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Vladislav Weiss | čtvrtek 26.2.2009 11:40 | karma článku: 25,34 | přečteno: 2392x