- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Oč jde? Můj „nářek“ nad pomalým a komplikovaným čerpáním peněz z ESF nebyl nejspíš jen mým „nářkem“, a proto se ministerstvo rozhodlo školám pomoci. Pomoci tak, že jim se žádostmi o podporu pomůže vytvořením jakýchsi předpřipravených šablon. Úředníci vyhodnotili priority, které jsou hodny podpory a vypsali „šablony“, rozuměj témata, na něž lze peníze použít. Velikost podpory je limitována částkou 4 300Kč na jednoho žáka. Zároveň škola obdrží paušální částku 300 000Kč na administraci projektu.
Informace o celé akci získávají zástupci škol na seminářích, které jsou uzavřené pro ostatní veřejnost. To je první bod, který je tak trochu nestandardní a který je jedním z prvků, které podporují dojem, že projektu EU peníze školám, je zapovězen subjektům mimo školství. Minimálně v oblasti poskytování informací, bych ovšem uvítala větší otevřenost. Už jen z toho důvodu, že EU peníze jsou veřejné prostředky a tudíž nevidím důvod, proč tajit podrobnou metodiku jejich čerpání před veřejností.
Ale dobrá..dejme tomu, že důvodem je velký zájem o semináře ze strany škola a snaha ministerstva, poskytnout informace přednostně jim. A zamezit tudíž situaci, kdy místa na seminářích obsadí subjekty, které se poradenstvím k projektům zabývají na komerční bázi. Nevyužívat k poradenství externí zdroje je také jedním z poměrně zásadních doporučení, kterého se školám dostává. Pochopitelné by toto doporučení bylo v situaci, kdy by „šablony“ byly opravdu jednoduché. Ale nemohu si pomoci, není to tak. Jen příručka k „šablonám“ je dokument, které má opět přes 100 stran nezáživného čtiva a pochybuji, že některý z ředitelů základních škol, či jejich učitelé mají čas tento materiál podrobně studovat.
I počet otázek kladených na webu ministerstva k projektu je poměrně velký. Kladu si otázku, jestli školy administraci projektů zvládnou, zejména ve světle skutečnosti, že „šablona“ je úleva pouze v první fázi projektu – ve fázi tvorby projektové žádosti. Vytvoření projektového týmu, řízení projektových zdrojů, monitoring projektu a naplňování monitorovacích ukazatelů se, podle mého názoru, nebudou příliš lišit od „klasických“ grantových projektů. Zvládnou školy tuto zátěž a zároveň dostojí příkazu shora, aby si nenajímali odborníky „zvenku“?
A to nemluvím o jakési kolizi s podporovanými aktivitami v prioritní ose 1.1. grantových projektů v OP VK. Zaznamenala jsem skoro výhružnou informaci z kraje směrem ke školám: „Opovažte se čerpat v rámci osy 1.1.!..Přijdete tak o peníze na „šablony“.“
Tomu opravdu nerozumím. Funguje-li komunikace mezi kraji a ministerstvem pokud jde o prostředky z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, proč jsou v ose 1.1. vypisovány prakticky totožné podporované aktivity jako jsou v šablonách?
Otázek kolem „šablon“ je mnoho..a také je již mnoho firem – dodavatelů pro školství, kteří stojí na startovní čáře a brousí si zuby, aby právě oni byli těmi, kdo školám „šablony“ vyřeší.
Uvidíme, jak si ředitelé základních škol s celým projektem poradí. V každém případě jim to v situaci realizace ŠVP nezávidím. Jen skončili práci na školních programech (v některých školách mají i přes 1000 stran a pochybuji, že je někdy někdo přečte a že se jimi změní kvalita výuky), už aby začali řídit projektové týmy „šablon“.
Potěš Pánbůh ředitele a celé školství…
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!