Šablony na peníze nebo peníze v šablonách?

Před nedávnem jsem se v jednom svém článku zabývala rychlostí čerpání evropských peněz na školství. Pravděpodobně jste v této souvislosti již zaslechli slovo „šablony“. Pokud ne, není to nic divného, neboť problematika tzv.“šablon“ byla dlouhou dobu držena pod pokličkou Ministerstva školství a jen hrstka zasvěcených věděla, jak šablony vlastně vypadají.

Oč jde? Můj „nářek“ nad pomalým a komplikovaným čerpáním peněz z ESF nebyl nejspíš jen mým „nářkem“, a proto se ministerstvo rozhodlo školám pomoci. Pomoci tak, že jim se žádostmi o podporu pomůže vytvořením jakýchsi předpřipravených šablon. Úředníci vyhodnotili priority, které jsou hodny podpory a vypsali „šablony“, rozuměj témata, na něž lze peníze použít. Velikost podpory je limitována částkou 4 300Kč na jednoho žáka. Zároveň škola obdrží paušální částku 300 000Kč na administraci projektu.

 

Informace o celé akci získávají zástupci škol na seminářích, které jsou uzavřené pro ostatní veřejnost. To je první bod, který je tak trochu nestandardní a který je jedním z prvků, které podporují dojem, že projektu EU peníze školám, je zapovězen subjektům mimo školství. Minimálně v oblasti poskytování informací, bych ovšem uvítala větší otevřenost. Už jen z toho důvodu, že EU peníze jsou veřejné prostředky a tudíž nevidím důvod, proč tajit podrobnou metodiku jejich čerpání před veřejností.

 

Ale dobrá..dejme tomu, že důvodem je velký zájem o semináře ze strany škola a snaha ministerstva, poskytnout informace přednostně jim. A zamezit tudíž situaci, kdy místa na seminářích obsadí subjekty, které se poradenstvím k projektům zabývají na komerční bázi. Nevyužívat k poradenství externí zdroje je také jedním z poměrně zásadních doporučení, kterého se školám dostává. Pochopitelné by toto doporučení bylo v situaci, kdy by „šablony“ byly opravdu jednoduché. Ale nemohu si pomoci, není to tak. Jen příručka k „šablonám“ je dokument, které má opět přes 100 stran nezáživného čtiva a pochybuji, že některý z ředitelů základních škol, či jejich učitelé mají čas tento materiál podrobně studovat.

 

I počet otázek kladených na webu ministerstva k projektu je poměrně velký. Kladu si otázku, jestli školy administraci projektů zvládnou, zejména ve světle skutečnosti, že „šablona“ je úleva pouze v první fázi projektu – ve fázi tvorby projektové žádosti. Vytvoření projektového týmu, řízení projektových zdrojů, monitoring projektu a naplňování monitorovacích ukazatelů se, podle mého názoru, nebudou příliš lišit od „klasických“ grantových projektů. Zvládnou školy tuto zátěž a zároveň dostojí příkazu shora, aby si nenajímali odborníky „zvenku“?

 

A to nemluvím o jakési kolizi s podporovanými aktivitami v prioritní ose 1.1. grantových projektů v OP VK. Zaznamenala jsem skoro výhružnou informaci z kraje směrem ke školám: „Opovažte se čerpat v rámci osy 1.1.!..Přijdete tak o peníze na „šablony“.“

Tomu opravdu nerozumím. Funguje-li komunikace mezi kraji a ministerstvem pokud jde o prostředky z OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, proč jsou v ose 1.1. vypisovány prakticky totožné podporované aktivity jako jsou v šablonách?

 

Otázek kolem „šablon“ je mnoho..a také je již mnoho firem – dodavatelů pro školství, kteří stojí na startovní čáře a brousí si zuby, aby právě oni byli těmi, kdo školám „šablony“ vyřeší.

 

Uvidíme, jak si ředitelé základních škol s celým projektem poradí. V každém případě jim to v situaci realizace ŠVP nezávidím. Jen skončili práci na školních programech (v některých školách mají i přes 1000 stran a pochybuji, že je někdy někdo přečte a že se jimi změní kvalita výuky), už aby začali řídit projektové týmy „šablon“.

 

Potěš Pánbůh  ředitele a celé školství…

 

 

Autor: Jaroslava Výborná | úterý 8.6.2010 21:19 | karma článku: 13,69 | přečteno: 1532x
  • Další články autora

Jaroslava Výborná

V sedle..nebo pod ním?

6.4.2017 v 12:34 | Karma: 10,58

Jaroslava Výborná

Hledá se ženich

24.2.2017 v 13:40 | Karma: 15,03

Jaroslava Výborná

Demeven!

25.1.2017 v 9:25 | Karma: 19,19

Jaroslava Výborná

A je to tady!

4.1.2017 v 10:41 | Karma: 13,76