Patří k sobě ženy a stroje?

Automobilová fotografie je v podstatě tak stará, že už ani nevíme, kdy přesně tento fotografický obor vzniknul. Rozhodně tomu ale bylo na začátku 20.století a současně s tím vznikla i automobilová reklama a tím pádem i automobilová média, která najednou mohla přinášet světu novinky a vlastní jízdní dojmy a zároveň již nešlo pouze o koníček. Zrodil se zde velký business. Jak si ale stojí fotografie kombinující krásu ženy s krásou automobilu?

Svět aut je právě tak pestrobarevný, protože je tak různorodý. A různorodost najdete i v obecných teoriích, názorech a nepsaných pravidlech. Fotografie se ženou pózující u auta rozděluje svět automobilových nadšenců hned na několik skupin. Jedni to nenávidí a zatracují, druzí to milují a obdivují, další to respektují a jiní zase pořádně neví, co si o tom myslet. Tady je má teorie.

Už jste někdy viděli tak povedenou fotografii s tak krásnou dívkou, že automobil zůstal zdánlivě zcela zastíněn v pozadí jako nedůležitý doplněk? Zkuste si po obědě půl hodiny zasurfovat na internetu a najít třeba fotografii s klasickým italským sporťákem, který  na fotce dělá křoví ještě krásnější modelce z Francie. Pokud najdete opravdu dobrý a profesionálně vyfocený snímek a tohle téma vás zajímá, zkuste si sami sobě vyjasnit, jak a jestli vůbec je tento vztah mezi ženou a autem smysluplný nebo obohacující.

Řada lidí – tedy hlavně pánů, je přesvědčena, že kdyby se k některým vozům ušlechtilých značek např. na týden půjčovala svůdná společnice, která by vkusně doplňovala majestát vozu, byl by život ještě o dost krásnější…

Ale můžeme to brát třeba také z jiné strany. Pózují snad u automobilů, lodí, letadel nebo jiných strojů muži? Zřejmě ne, a zřejmě by to bylo pro většinu lidí podivné, odpuzující nebo dokonce úchylné. Lze zastávat názor, že sportovní, klasické a ušlechtilé vozy s rodokmenem by se měly fotit pouze samostatně. Že krása ženy nikdy nemůže přebít dokonalost propracovaného designu a špičkové i nádherné techniky.

Poradím vám. Pokud chcete zkusit začít fotografovat dívky a auta spolu, budete si muset pořídit velmi drahé studiové vybavení, především dobrá světla. Budete potřebovat špičkově navržený výběr lokalit pro focení jednotlivých sérií. Je velmi důležité, aby jste předem věděli jakou fotku chcete stvořit, v jaké roli bude auto, v jaké žena, co bude fotka vyjadřovat a jaká by měla být celková atmosféra fotografie. Neberte nic prvoplánovitě a hlavně to pro Boha neodflákněte. Některá auta také mohou být k focení s dívkami zcela nevhodná. Víte, proč je mnoho lidí tímto druhem fotografie znechuceno? Svět aut je totiž plný fotografií, které jsou nicneříkající, bez nápadu, jsou zbytečně vulgární, jsou bez atmosféry a působí levně. Jsou jich statisíce. A najít dobrý snímek v této odpudivé stoce je někdy dost složitý a únavný úkol.

Fotografie, která vznikne způsobem, kdy je prostě třeba slečnu narychlo zvěčnit u rychlého auta, protože „chlapi tohle přece zbožňují“, je zkrátka k  ničemu. Je dost často opravdu bezcenná a ve většině případů nedokáže ani v nejmenším spojit ženskou a automobilovou krásu.

Opět je zde ale pohled trochu z druhé strany. Téma krásných žen u krásných automobilů bylo vždy naprosto normální a přirozené a chlapům se vždy líbilo, protože jinak by dnes klišé „to maj přece chlapi rádi…“ nemohlo existovat. Zkrátka to tak vždy bylo a pokud se to dnes lidem nějakým způsobem znechutilo, pak asi jen díky těm již zmíněným zoufalým počinům lidí, kteří jsou fotografové asi tak, jako já pilot Formule 1…   Lidé si svou hloupostí dokáží zkazit úplně vše. Možná je to také tím, že dříve bylo o dost větší procento žen, které měly k automobilům skutečný vztah a byla to jejich vášeň, stejně tak, jako tomu bývá u mužů. Některé věci jsou tak atraktivní, dobré a zajímavější, protože jakoby samy vyplynou z nějakých pocitů a potřeb, z aktuální mentality lidí v určité generaci. Dám vám příklad. Dříve byla auta mnohem více společenským symbolem než dnes a automobil jasně vyjadřoval vaše postavení. Přijet do města ve dvanáctiválcovém Jaguaru bylo sice pěkné, ale také jste se museli umět pěkně přistrojit, zvolit vhodnou obuv a tak dále. A stejně tak i vaše dáma musela vypadat přinejmenším stejně reprezentativně jako ušlechtilý britský vůz. Dnes je i horní vrstva úspěšných lidí nabádána k tomu nosit na hlavě baseballovou čepici, tenisky Adidas a aby ve městě jezdila v tak nedůstojném prostředku jako je třeba Aston Martin Cygnet, nebo kterýkoli jiný malý, čtyřkolový a navíc třeba elektrický „paznecht“.

Opět toto musíme brát objektivně z více úhlů a uznat, že ani my sami nemáme rádi smrad a smog a chtěli bychom čistější Prahu nebo jiná města. Ale dokážete si to skutečně představit jako realitu? Dokážeme si uvědomit, jak budou vypadat města bez nádherných, drahých a luxusních aut? Je jedno co si o tom já nebo vy myslíte, ale stejně to sem napíšu. Myslím si, že města s elektromobily bez velkých okázalých sedanů a limuzín, bez roadsterů, bez supersportů, klasických automobilů a opečovávaných youngtimerů budou zkrátka… jako bez krásných žen. Patrně by se toho většina z vás nechtěla dožít. To je můj názor a můj osobní důkaz, že auta a ženy mají mnoho společného, lze je fotografovat pohromadě, ale vždy je třeba počínat si rozvážně, s citem a pracovat s vizuální přitažlivostí – nejen ji vzít, naaranžovat a zmáčknout spoušť. Tak ji jen znehodnotíte… X♥ X

Autor: Vojtěch Hlavatý | středa 4.12.2013 22:03 | karma článku: 7,33 | přečteno: 400x