Dokonalá kočka - Jaguar MK.X/420G

Pokud se zajímáte o auta, určitě jste před dvěma lety zaznamenali výročí 50 let od šokujícího představení Jaguaru E-Type, o kterém dnes mluvíme jako o oficiálně nejuznávanějším a nejkrásnějším sportovním voze všech dob. Bohužel se ve stínu notoricky známého E-Typu dost zapomíná na jiný nanejvýš důležitý automobil, který již taktéž oslavil 50.narozeniny.

Tím jest Jaguar MK.X. Jak jsem napsal – E-Type zná snad opravdu každý. Jenže tohle auto si zaslouží minimálně stejnou úctu. Bylo celkově propracovanější a složitější a ve své době dokonce o polovinu dražší!

Tento Jaguar byl vůbec první superlimuzínou, dodnes je považován za snad nejkrásnější luxusní sedan všech dob a i dnes automobilky při tvorbě moderních vozů vychází právě z kvality a špičkového zpracování tohoto vozu. Moderní luxusní sedan zkrátka vznikl v britském Coventry. U MK.X šlo také o největší anglickou limuzínu s absolutně nedostižnými jízdními vlastnostmi a pohodlím ve své třídě. Její služby využívaly v šedesátých letech jen ty nejvyšší společenské vrstvy. Jaguar „Mark Ten“ byl nejprestižnějším produktem jak v Británii, tak na důležitém trhu v USA.

V roce 1966 byly provedeny jisté technické změny a vůz byl z marketingových důvodů přejmenován na ’420G‘ (Grand). Změny zahrnovaly např. pozměněnou přední masku, chromové lišty na bocích, blinkry umístěné na předních blatnících nebo na přání možnost dvoubarevného lakování. 420G se vyrábělo v menším množství než MK.X, hlavně proto, že po roce 1968 se v jeho vlastních řadách objevil nový sedan, v podobě Jaguaru XJ6, který se ukázal jako silný konkurent pro starší model. 420G se ztrácel v roce 1970, limuzína Daimler DS420, která byla na MK.X založena, však zůstala ve výrobě až do roku 1992.

Automobil byl velmi oblíbený u diktátorů – jeden vlastnil např. rumunský diktátor Nicolae Ceausescu, který měl ve svém voze např. zakázkově čalouněný interiér rudou kůží. Vůz nevynikal pouze svým luxusem, skvostným designem a majestátními proporcemi, které z  něj učinily jakousi „sochu na kolech“, ale také skvělými jízdními vlastnostmi. Zrychlení z 0 na 100 km/h pod deset vteřin bylo a je vzhledem k hmotnosti téměř dvou tun ve své době i dnes velice zajímavou hodnotou. Maximální rychlost 195 km/h byla neskutečná! Schopnost rychlé jízdy tomuto Jaguaru propůjčoval nejprve šestiválec XK 3,8 s trojitými karburátory SU. V roce 1964 dnes již legendárnímu šestiválcovému motoru XK zvedli objem na 4.2 litru. Výkon 265 koní ve spojení s 3-stupňovou automatickou převodovkou putoval na propracovanou zadní nápravu. Na speciální přání pak bylo možné  místo automatu zvolit 4-stupňový manuál, který mohl být ve zcela vrcholné zakázkové výbavě doplněn o elektricky ovládaný rychloběh Overdrive.

Spatřit tento nízký, široký (ve své době nejširší automobil postavený ve Velké Británii) velký a rychlý sedan se samonosnou karoserií ve špičkovém stavu na silnici už je dnes bohužel velkou vzácností. Částečně je to dané i tím, že v Anglii povětšinou nebyly na takto velký vůz uzpůsobeny garáže a tak byl MK.X často venku krutě vystavován vlivům, pro Britské ostrovy typického, proměnlivého počasí. Automobil jako je MK.X/420G, si skutečně zaslouží jen tu nejlepší péči, a tak pokud jste měli v plánu nějakou renovaci a nemáte k ruce profesionální řemeslníky, odborníka přes renovace jaguárů a dostatečně tučné bankovní konto, raději se do ničeho podobného nepouštějte. Transparentním příkladem může být třeba „jen“ kompletní špičková renovace interiéru – za finance, které je do ní v takovém případě třeba vložit, si můžete pořídit třeba Jaguara E-Type… (!)

Přesto je to však možné… a to i v naší vlasti…

V Čechách máme asi kolem 10 exemplářů, z nichž sem většinu dovezl automobilový sběratel, prezident a zakladatel Jaguar Clubu Czech Republic, Filip Turek. Sám vlastní asi 3 nebo 4 exempláře. Všechna jeho auta prošla nebo stále prochází tou nejpečlivější renovací v rukou profesionálů a i samotného majitele bych označil v rámci Střední Evropy za toho nejpovolanějšího člověka pro vlastnictví tak ušlechtilých vozů jako je třeba právě Jaguar Mark X / 420G. X♥ X

délka: 5144 mm
šířka: 1943mm
rozvor: 3048mm
výška: 1391 mm
hmotnost:  cca 1950 kg

XK 4.2, benzín
Řadový 6-válec, 4 235 ccm
12-ventil, komprese 9 : 1
Vrtání x zdvih: 92.07 mm x 106 mm
Výkon motoru: 195 kW (265 PS) při 5400 ot./min.
Točivý moment: 385 Nm při 4000 ot./min.

Autor: Vojtěch Hlavatý | neděle 8.12.2013 7:49 | karma článku: 9,63 | přečteno: 461x