Malá apokalypsa

         Vraťme se dnes ještě do doby, kdy měl Abram devadesát devět let. Z minulé kapitoly už víme, že tehdy přijímá vzácnou návštěvu. Přichází k němu samotný Hospodin se dvěma anděly a slibuje, že dříve, než ho znovu navštíví, porodí Sáraj Abramovi syna. Z Abrama se pak stane Abraham a ze Sáraj zase Sára.

         Sáraj tomu ale nevěří a v duchu si říká: "Když už jsem tak sešlá, má se mi dostat takové rozkoše? I můj pán je stařec."(1) Stvořitel, který vidí do lidského srdce i myšlení ji napomene, aby se nesmála a pak se spolu se svými průvodci zvedá, aby šel dál.

Abram se přimlouvá za zkažené město
         Vydávají se směrem k Sodomě a Abram ho ještě kousek vyprovází. Ve chvíli, kdy se chce rozloučit, mu ale Bůh říká: "Křik ze Sodomy a Gomory je tak silný a jejich hřích je tak těžký, že už musím sestoupit a podívat se. Jestliže si počínají tak, jak je patrno z křiku, který ke mně přichází, je po nich veta; zjistím si, jak tomu je."(2)
         "Ale, vždyť tam je přece můj synovec Lot", uvědomuje si Abram. Chvíli přemýšlí a pak se ptá: "Pane, to chceš s bezbožnými zničit i spravedlivé? Co když je tam padesát spravedlivých?" Bůh mu odpovídá: "Najdu-li v Sodomě, v tom městě, padesát spravedlivých, prominu kvůli nim celému místu."(3) Abram si ale uvědomuje, že v tom zkaženém městě tolik spravedlivých nemusí být a tak s Tvůrcem smlouvá. Nakonec se zastaví u čísla deset, po kterém se jejich cesty rozchází. Oba dva se vrací domů.

Ne nadarmo se říká "sodoma gomora"
         Oba dva andělé pokračují ve své cestě do Sodomy. Navečer přicházejí k jedné z jejich bran, kde si jich všímá Lot. Když zjistí, že ti dva cizinci mají v úmyslu přespat pod širákem, přemlouvá je, aby přijali jeho pozvání. Oba andělé, přestrojení za chudé pocestné, jeho pozvání nakonec přijímají.
         O dva tisíce let později píše Pavel věřícím: "Bratrská láska ať trvá; s láskou přijímejte i ty, kdo přicházejí odjinud - tak někteří, aniž to tušili, měli za hosty anděly."(4) Zjevně tu má na mysli právě Lota, který do svého domova přijal dva Boží posly a ani v té chvíli netušil, že si tím zachránil život.
         Vraťme se zpět do chvíle, kdy Lot s hosty usedá k večeři. Před Lotovým domem se schází dav. Městem se nese zpráva, že Lot přijal dva cizince. Po chvíli se ozve bušení na dveře Lotova domu. Ozývá se pokřik: "Kde máš ty muže, kteří k tobě této noci přišli? Vyveď nám je, abychom je poznali!"(5)
         Všichni v domě ví, že lidem venku se nejedná o seznamovací večírek. Lidé v Sodomě jsou přímo posedlí sexem. Nic nepovažují za zvrhlost. Muži i ženy se oddávají sexu nejen s příbuznými, ale i se zvířaty. V oblibě mají i skupinový sex a v poslední době je v módě znásilňování příchozích.
         Lot vychází ven. Chce jako správný hostitel bránit svou návštěvu. Jenže dav nechce nic slyšet. Nakonec se vrhá na Lota. V té chvíli zasáhli jeho hosté, kteří "vlastníma rukama vtáhli Lota k sobě do domu a zavřeli dveře. Ale muže, kteří byli u vchodu do domu, malé i velké, ranili slepotou, takže nebyli schopni nalézt vchod."(6)

Oznámení Božího trestu
         Po chvíli se Lot vzpamatoval. Stydí se za všechny ty, kteří jsou venku. V tom okamžiku se mu andělé představují a také mu prozrazují, proč vlastně přišli. Seznamují ho s tím, že zítra Hospodin Sodomu, Gomoru a další města v okolí zničí ohněm, který sestoupí z nebe. Nakonec mu nabízejí záchranu.
         Pak ho ale žádají: "Máš-li zde ještě někoho, zetě, syny, dcery, všechny, kteří v tomto městě patří k tobě, vyveď je z tohoto místa."(7) Lot hned odchází ke svým příbuzným a přátelům. Prosí je: "Vyjděte hned z tohoto místa, poněvadž Hospodin chystá tomuto městu zkázu."(8) Nikdo ho ale nebere vážně. Vrací se domů a všem vypráví, jak pochodil. Pak jdou spát.
         Lot ale nemůže usnout. V knize Na úsvitu dějin můžeme číst, co prožíval: "Některé z jeho dětí přilnuly k Sodomě a Lot si myslel, že je nad jeho síly opustit ty, které považoval za nejdražší na světě. Bylo těžké zde zanechat přepychový dům a veškeré bohatství, které za svůj život nashromáždil, a vyjít jako nuzný tulák..."(9) Nakonec přece jenom usíná, ale stále se budí. Má strach.

         Ráno ho andělé vybízí, aby už konečně vyrazil na cestu. Lot ale váhá. Nemůže se rozloučit s těmi, kteří se rozhodli tu zůstat. "Ti muži ho tedy uchopili za ruku, i jeho ženu a obě dcery, vyvedli ho a dovolili mu odpočinout až za městem."(10) Pak se vydávají na další cestu. Andělé je varují, ať se neohlíží nazpět, protože pohled na oheň, který bude ničit město, by je zabil. Žel, Lotova manželka to v jedné chvíli nevydržela, ohlédla se, a zaplatila za to svým životem.

Otcem svých vnuků
         Lot na jeden den získává azyl v malém městečku Sóaru. Má ale strach z jeho obyvatel a tak druhý den odchází na nedalekou horu, kde spolu s dcerami nachází útočiště v malé jeskyni. Vše, co měl, shořelo v Sodomě.
         Jednoho dne, když Lot zrovna není doma, přichází starší dcera za svou sestrou. Říká jí: "Náš otec je stařec a není muže v zemi, aby k nám podle obyčeje celé země vešel. Pojď, dáme otci napít vína a budeme s ním ležet. Tak dáme život potomstvu ze svého otce."(11) Ještě ten večer se jim podaří otce opít a starší uskuteční svůj plán. Druhý den se to samé podaří i její sestře.
         Lot se ještě nestačil vzpamatovat z toho, že v Sodomě přišel nejen o majetek, ale při jejím zničení i o svou manželku. Teď přichází další rána. Jeho dcery jsou v jiném stavu a on se dovídá, že je otcem dětí, které budou současně i jeho vnuky.
         O devět měsíců později "porodila prvorozená syna a nazvala ho Moáb (to je Z otce zplozený); ten je praotcem Moábců až podnes. A mladší porodila také syna a nazvala ho Ben-amí (to je Syn mého příbuzného); ten je praotcem Amónovců až podnes."(12) To je poslední zpráva, kterou nám Bible přináší o Abrahamově synovci.

         Lot se mohl přesvědčit o pravdivosti slov, která později v knize Přísloví zachytil moudrý Šalamoun: "Neštvi se za bohatstvím, z vlastního rozumu toho zanech."(13) Na vlastní kůži poznal i pravdivost dalšího přísloví: "Kdo se žene za ziskem, rozvrací svůj dům..."(14) Bylo už ale pozdě.
         "Lot vstupoval do Sodomy s pevným odhodláním, že se bude chránit před její bezbožností a přikáže své rodině, aby ho následovala. Selhal však. Výsledky známe."(15) Apoštol Pavel ve svém dopise mladému příteli Timoteovi píše: "Kdo chce být bohatý, upadá do osidel pokušení a do mnoha nerozumných a škodlivých tužeb, které strhují lidi do zkázy a záhuby. Kořenem všeho toho zla je láska k penězům. Z touhy po nich někteří lidé zbloudili z cesty víry a způsobili si mnoho trápení." (16)
         Příběh Lota a zkázy Sodomy jsem nazval "Malá apokalypsa". Zničení Sodomy i Gomory je ale jen malou ukázkou toho, co čeká celou naši planetu. Všichni lidé, kteří se rozhodli pro životní styl těchto zkažených a hříšným měst, budou jednou zničeni ohněm, který podobně jako v Lotově době, sestoupí z nebe, jako Boží trest.
         Lotův příběh je lekcí, ve které nám Bůh přestavuje i svou druhou tvář. Je nejen milujícím Tvůrcem a Otcem, ale je i spravedlivým Soudcem. Na to bychom neměli nikdy zapomenout.
_______________
(1)Genesis 18,16;  (2)Genesis 18,20-21;  (3)Genesis 18,26;  (4)Židům 13,1-2;  (5)Genesis 19,5;  (6)Genesis 19,10-11;  (7) Genesis 19,12;  (8)Genesis 19,14;  (9)Na úsvitu dějin str.71; (10)Genesis 19,16; (11)Genesis 19,31-32;  (12)Genesis 19,37-38;  (13)Přísloví 23,4;  (14) Přísloví 15,27;  (15)Na úsvitu dějin str. 73;  (16)1.Timoteovy 6,9;

Autor: Vlastík Fürst | středa 23.1.2013 18:00 | karma článku: 2,86 | přečteno: 127x
  • Další články autora

Vlastík Fürst

ANO – vítěz i poražený

11.6.2024 v 7:24 | Karma: 33,81

Vlastík Fürst

Už zase skáču do kaluže

7.6.2024 v 8:28 | Karma: 36,92

Vlastík Fürst

Dítě jako kondiční pomůcka

6.6.2024 v 7:19 | Karma: 22,18