Tablet, bez tabletu, tabletu, tablet…
Ale samozřejmě by to chtělo trochu více odborné diskuse na téma škola a moderní technologie. Protože zatímco o rušivém působení mobilů jak během vyučování, tak o přestávkách asi není sporu, důležitý hovor nás čeká na podobné, ale vlastně opačné téma. Nakolik integrovat moderní komunikační a digitální technologie do výuky.
Před takovými čtyřmi lety jsem hovořila se skupinou lidí, kteří toužili přivést do českých škol během výuky tablety. Rovnou říkám, nezdálo se mi to. Tehdy právě českým školstvím bouřilo několik afér s kyberšikanou, na facebooku kolovaly nahrávky učitelů s rádoby vtipnými komentáři žáků. Přijít do té atmosféry s představou, že moderní výuka by měla stavět na využití tabletů, to mi připadalo jako přilévání benzínu do ohně.
Ale už uplynulo hodně vody a spoustu věcí se podařilo zvládnout. A tak mi připadá, že možná teď je ta správná chvíle začít hovořit o tom, jak posílit roli informačních technologií ve školství – od mateřských školek až k maturitám. Neboť pokud je mi známo, tak vysoké školství s tím problém určitě nemá.
Existují návrhy, jak dostat tablety do škol a jak s jejich pomocí udělat výuku zajímavější, názornější a především efektivnější. A to je – podle mého klíčové: Efektivnější. Když budeme mít hromady moderních přístrojů, ale nebudeme mít vhodné programy, výukový software, který umožní pracovat žákům úspěšněji a s lepším dopadem na jejich vědomosti, pak je to celé samozřejmě k ničemu. Jen to bude stát obrovské peníze.
Mám takovou představu, jak bych si jako učitelka uměla představit digitalizaci školy. Žáci mají na svých tabletech a učitel na interaktivní tabuli schéma (třeba) bitvy u Waterloo. A spolu mohou nejen sledovat její průběh, ale také vytvářet alternativní historii, vidět uniformy a používané zbraně… Ano, to je výuka, která by mohla přinést opravdu významný pokrok.
O digitálních technologiích platí to stejné, jako o ohni – dobrý sluha, ale špatný pán. Chytře zavedené chytré přístroje mohou určitě neuvěřitelně pomoci pedagogům a mohou také opravdu významným způsobem zlepšit efektivitu výuky. Ale musíme tomu dát správný obsah, správný náboj, ideu, nejen technologie a přístroje.
Jsou tu projekty a výzkumy, které mohou ukázat správné cesty. Běží projekt společnosti EDULAB, řada lidí se zabývá přemýšlením o tom, jak digitalizovat školu správně. A dříve nebo později k tomu i dojde. Tyto technologie se za posledních několik let (ono je to vlastně sotva dvacet) staly tak integrální součástí našich životů, že škola tomu nemůže uniknout. Ony tomu nemohou uniknout ani ty mateřské školy.
Ale určitě bych se moc a moc přimlouvala za to, aby to neznamenalo, že zahodíme tužky, papíry a pastelky, že vyházíme dřevěné hračky, knížky. Naopak – ono to bude pro pedagogy a hlavně pro rodiče znamenat přesně něco opačného. S tím, jak technologie zabírají stále více našeho času, tak musíme o to lépe využívat ten zbylý ke společným zážitkům a k emocím.
Vlasta Bohdalová
4 příklady. Ostnatý drát nebo svobodu?
Jdeme rozhodovat o dalších letech i delší budoucnosti. Není to rozhodování jednoduché, už proto, že v parlamentních volbách nelze volit „napříč“ kandidátkám.
Vlasta Bohdalová
Pomoc až k vymření
Pomoc mladým rodinám s dětmi je evergreen. V podstatě všichni chtějí pomáhat. Ale když to někdo skutečně zkusí, tak mu zase stejní „všichni“ dají kolektivně „za uši“.
Vlasta Bohdalová
Dálnice D3: Sen mnoha generací
Je to 172 kilometrů. V provozu je 45 kilometrů, 24 kilometrů se staví (alespoň občas), 102 kilometry jsou v různé fázi příprav. Z toho díl nevíme, kudy vlastně povede.
Vlasta Bohdalová
Budoucnost patří… Robotům! Nebo ne?
Na pozadí tak zásadního volebního tématu, jako je osm uprchlíků v České republice, se odehrávají i diskuse o dvou marginálních záležitostech: mzdách a robotizaci. První (zásadní) téma odvážně tepe celý zástup politiků a médií.
Vlasta Bohdalová
Apely národní identitu nespasí. Vesnice ano
Sociální sítě jsou plné apelů na zachování českých tradic a potřebu záchrany národní identity. Ano, souhlasím, že v našich turbulentních časech je třeba se podívat zpět a vycházet z toho, kdo jsme, kde jsme a co chceme.
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
Senát schválil novelu, která usnadní podmínky uplatnění zubařů ze zemí mimo EU
Senát podle očekávání potvrdil souhlas se svou novelou, která má usnadnit zapojení zubních lékařů...
Těsně před volbami se Sněmovna na žádost ANO vrátí k migračnímu paktu
Vrcholem kampaně opozice před volbami do Evropského parlamentu bude mimořádná schůze Sněmovny,...
Kvůli ministrům NATO budou v akci stovky policistů, na dva dny zkomplikují dopravu
Ve čtvrtek do Prahy dorazí ministři zahraničí členských států NATO na neformální setkání. Účast...
Lídři budou v superdebatě iDNES.cz mluvit o migraci, Green Dealu či euru
Zpravodajský portál iDNES.cz odvysílá v pondělí 3. června živě od 11 hodin velkou předvolební...
Rozdáváme ovocné pochoutky ZDARMA
Ovoce, nebo čokoláda? Zapojte se do testování a ochutnejte oboje najednou! Šnek BOB přichází s novinkou v podobě ovocných pochoutek v čokoládě....
- Počet článků 78
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 976x