Konec jedné z elektrických pohádek.
Konec StreetScooteru je ukázkovým příkladem toho, že elektromobilita vůbec není taková, jak se nám snaží prezentovat některá média, ale hlavně zástupci elektromobilní lobby, která na ni vsadila jako na kartu, která jim pro budoucí desetiletí má snášet zlatá vejce.
StreetScooter měl při tom všechny rozumné předpoklady pro to, aby se udržel na trhu a byl pro všechny enviromentálním přínosem.
Stručně o co se jednalo. DP se už před značnou dobou pokoušela o zajištění výroby elektro dodávek od tradičních výrobců automobilů. Všechny dohody s těmito výrobci ale krachovaly na vysoké ceně. DP se tedy vydala vlastní cestou, formou nákupu malého start-upu a vlastním financováním vývoje.
DP při vývoji reflektovala i požadavky vlastních zaměstnanců, ale zároveň z vozu vyhodila všechno, co tam nutně nemuselo být. Výsledkem byla bateriová dodávka s dojezdem omezeným na cca 70km (z hlediska obvyklého denního nájezdu nebylo více třeba), která měla v kabině pouze sedadlo řidiče a neměla ani topení, pouze vyhřívanou sedačku (hospodárnější provoz při zachování teplotního komfortu obsluhy).
První kusy dodávek byly v produkovány v roce 2016 a ještě před tím se DP nechala opakovaně slyšet, že jejich cena bude do 10 000 euro, což byla a je dodnes na takový vůz neslýchaná láce. Tyto předpoklady se nakonec ukázaly jako naprosto liché. Těžko říct, co za nimi ve skutečnosti bylo, jestli přemíra ambicí v kombinací s neznalostí problematiky, nebo zpravodajská hra se snahou vtáhnout do hry další investory.
To, co se ukázalo záhy, bylo, že za ty peníze nepostaví dodávku ani náhodou, v nejlevnějším provedení stála 32 000 euro (850 000kč), ale v převážné většině provedení vycházely přes milion. I na bohatý podnik jakým DP bezesporu je, se to ukázalo, jako hodně.
Do projektu StreetScooteru zahučelo celkově přes miliardu eur, co se však ukázalo jako fatální, bylo to, že mimo DP se téměř nenašli další odběratelé. Malosériové výrobě se nedařilo stlačit výrobní náklady a také proto zůstávala dodávka daleko za cenovým očekáváním.
Jsem elektromobilový skeptik v tom smyslu, jakým je dnes obyvatelům elektromobilita vnucována. Myslím, že cenové pobídky a dotace, umělé, drakonické zdaňování ostatních vozidel a různé počáteční odpustky elektromobilům na trh nepatří. Nicméně, jak jsem již uvedl výše, StreetScooter měl všechny předpoklady k tomu, aby si své místo na trhu našel. Myslím tím hlavně toto:
- Jako vozy s krátkou pojížďkou, téměř výhradně po městě, vyhovovaly samozřejmě místně neprodukovanými exhalacemi a tichým provozem
- V městském provozu je pohon elektrickým motorem výhodnější než časté startování a neustálé popojíždění se studeným motorem, ať už je jeho pohonným médiem jakýkoli fosil
- Centrální dobíjení vozů v podnikovém autoparku je rozhodně výhodnější a snáze proveditelné, než budování dobíjecí infrastruktury v přehlcených městech, kde ani není dostatek tvrdých zdrojů elektřiny
- Účelová výbava vozů, ve kterých nebylo nic, co by tam být nemuselo, dávala naději na nižší výrobní cenu
Ať už byl důvod nezdaru StreetScooteru jakýkoli, je mi to líto. Jsem totiž přesvědčen, že pokud má elektromobilita přinést nějaký užitek, je toto správná cesta. Rozvážková auta, městská doprava, možná taxislužba či nějaké další formy dopravní obsluhy ve městech, by byly určitě tím přínosem, kterým se dnes zaklínají výrobci ostatních elektromobilů, kde je ale skutečný jejich užitek spíše diskutabilní. Jejich rozvoj úzce souvisí s dalšími mohutnými investicemi do nabíjecí infrastruktury a do dalších zdrojů elektrické energie, které ale nejsou jisté a hlavně provedení je obtížné a drahé.
Co už vůbec není jisté, je cena elektrické energie do budoucna. Elektromobil pro soukromé jízdy a použití není ani dnes, díky vysoké pořizovací ceně, žádný zázrak. Cena nabíjení v čase rozhodně nepůjde dolů.
Další faktem v cenový neprospěch elektřiny je ten, že kdyby auta na elektřinu skutečně ve společnosti převážila, stát by zaznamenal významný úbytek příjmu v nevybrané spotřební dani, kterou jsou dnes PHM dost značně zatíženy. Myslíte, že by nad tím mávnul rukou? To sotva.
Zdroje:
Vladimír Šťastný
Kterak média hlavního proudu dvě kontraproduktivní témata vypotit ráčila.
Párkrát za život se to stane každému. Přílišná snaha se obrátí v opak. Rozumní se z toho poučí, nerozumní to zkoušejí dál. Náš mainstream považuji za toho nerozumného.
Vladimír Šťastný
Jak dlouho ještě dovolíme, našim představeným a médiím hlavního proudu, lhát?
K napsání dnešního blogu mě přimělo vyjádření ministra Rakušana, které pronesl na Národní třídě dne 17.11.2023.
Vladimír Šťastný
A bude u nás Rakušanem taky svatořečen Pavlík Morozov?
Ten nadpis je samozřejmě hloupost. Svatořečení je otázka církve a Pavlík Morozov pocházel přece z bolševického Ruska. Tak proč?
Vladimír Šťastný
….a zbydou jen andělé….
Tato věta z filmu režiséra Františka vláčila „Údolí včel“, se mi vybavila ve chvíli, kdy jsem se dočetl, že ze sboru blogerů na iDnes byl vyexpedován Laďa Větvička,
Vladimír Šťastný
Taktické a pro přežití.
Možná už jste si toho také všimli. Na trhu se už nějaký čas objevuje zboží, které jeho výrobci i prodejci obdařují přídomky „taktické“ a „pro přežití“. Úspěch zaručen. Kdo by nechtěl být dobrý taktik, neřkuli kdo by nechtěl přežít
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Poslanci schvalují smlouvu s Německem o rozvoji labské vodní cesty
Přímý přenos Poslanci schvalují smlouvu s Německem o údržbě a rozvoji labské vodní cesty. Stanoví základní...
Nizozemsko proti Bruselu. Imigrační a klimatické plány Unie Wildersovi nesedí
Premium Vypadá to na téměř neodvratný střet. Chystaná nizozemská vláda euroskeptického vítěze voleb Geerta...
V pátek hrozí silné bouřky a přívalové deště. Napršet může až 30 milimetrů
V pátek se budou na většině území lokálně vytvářet bouřky s přívalovými srážkami. Za krátký čas...
Za zneužití dotací při přeměně zámků na hotely dostal podnikatel 5,5 roku
Vězení na pět a půl roku vyměřil olomoucký krajský soud podnikateli Petru Látalovi, který podle...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 135
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1860x