Konec jedné z elektrických pohádek.

Začátkem tohoto měsíce ohlásila německá pošta (DP) zastavení výroby elektrododávek StreetScooter, které vyráběla pro vlastní spotřebu a pro případné další zájemce.

Konec StreetScooteru je ukázkovým příkladem toho, že elektromobilita vůbec není taková, jak se nám snaží prezentovat některá média, ale hlavně zástupci elektromobilní lobby, která na ni vsadila jako na kartu, která jim pro budoucí desetiletí má snášet zlatá vejce.

StreetScooter měl při tom všechny rozumné předpoklady pro to, aby se udržel na trhu a byl pro všechny enviromentálním přínosem.

Stručně o co se jednalo. DP se už před značnou dobou pokoušela o zajištění výroby elektro dodávek od tradičních výrobců automobilů. Všechny dohody s těmito výrobci ale krachovaly na vysoké ceně. DP se tedy vydala vlastní cestou, formou nákupu malého start-upu a vlastním financováním vývoje.

DP při vývoji reflektovala i požadavky vlastních zaměstnanců, ale zároveň z vozu vyhodila všechno, co tam nutně nemuselo být. Výsledkem byla bateriová dodávka s dojezdem omezeným na cca 70km (z hlediska obvyklého denního nájezdu nebylo více třeba), která měla v kabině pouze sedadlo řidiče a neměla ani topení, pouze vyhřívanou sedačku (hospodárnější provoz při zachování teplotního komfortu obsluhy).

První kusy dodávek byly v produkovány v roce 2016 a ještě před tím se DP nechala opakovaně slyšet, že jejich cena bude do 10 000 euro, což byla a je dodnes na takový vůz neslýchaná láce. Tyto předpoklady se nakonec ukázaly jako naprosto liché. Těžko říct, co za nimi ve skutečnosti bylo, jestli přemíra ambicí v kombinací s neznalostí problematiky, nebo zpravodajská hra se snahou vtáhnout do hry další investory.

To, co se ukázalo záhy, bylo, že za ty peníze nepostaví dodávku ani náhodou, v nejlevnějším provedení stála 32 000 euro (850 000kč), ale v převážné většině provedení vycházely přes milion. I na bohatý podnik jakým DP bezesporu je, se to ukázalo, jako hodně.

Do projektu StreetScooteru zahučelo celkově přes miliardu eur, co se však ukázalo jako fatální, bylo to, že mimo DP se téměř nenašli další odběratelé. Malosériové výrobě se nedařilo stlačit výrobní náklady a také proto zůstávala dodávka daleko za cenovým očekáváním.

Jsem elektromobilový skeptik v tom smyslu, jakým je dnes obyvatelům elektromobilita vnucována. Myslím, že cenové pobídky a dotace, umělé, drakonické zdaňování ostatních vozidel a různé počáteční odpustky elektromobilům na trh nepatří. Nicméně, jak jsem již uvedl výše, StreetScooter měl všechny předpoklady k tomu, aby si své místo na trhu našel. Myslím tím hlavně toto:

  • Jako vozy s krátkou pojížďkou, téměř výhradně po městě, vyhovovaly samozřejmě místně neprodukovanými exhalacemi a tichým provozem
  • V městském provozu je pohon elektrickým motorem výhodnější než časté startování a neustálé popojíždění se studeným motorem, ať už je jeho pohonným médiem jakýkoli fosil
  • Centrální dobíjení vozů v podnikovém autoparku je rozhodně výhodnější a snáze proveditelné, než budování dobíjecí infrastruktury v přehlcených městech, kde ani není dostatek tvrdých zdrojů elektřiny
  • Účelová výbava vozů, ve kterých nebylo nic, co by tam být nemuselo, dávala naději na nižší výrobní cenu

Ať už byl důvod nezdaru StreetScooteru jakýkoli, je mi to líto. Jsem totiž přesvědčen, že pokud má elektromobilita přinést nějaký užitek, je toto správná cesta. Rozvážková auta, městská doprava, možná taxislužba či nějaké další formy dopravní obsluhy ve městech, by byly určitě tím přínosem, kterým se dnes zaklínají výrobci ostatních elektromobilů, kde je ale skutečný jejich užitek spíše diskutabilní. Jejich rozvoj úzce souvisí s dalšími mohutnými investicemi do nabíjecí infrastruktury a do dalších zdrojů elektrické energie, které ale nejsou jisté a hlavně provedení je obtížné a drahé.

Co už vůbec není jisté, je cena elektrické energie do budoucna. Elektromobil pro soukromé jízdy a použití není ani dnes, díky vysoké pořizovací ceně, žádný zázrak. Cena nabíjení v čase rozhodně nepůjde dolů.

Další faktem v cenový neprospěch elektřiny je ten, že kdyby auta na elektřinu skutečně ve společnosti převážila, stát by zaznamenal významný úbytek příjmu v nevybrané spotřební dani, kterou jsou dnes PHM dost značně zatíženy. Myslíte, že by nad tím mávnul rukou? To sotva.

Zdroje:

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/elektromobil-dodavka-streetscooter-deutsche-post-krach.A200304_211309_automoto_fdv

Autor: Vladimír Šťastný | sobota 21.3.2020 10:12 | karma článku: 26,32 | přečteno: 729x