Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Je rozhodnutí Spolkového soudu v Lipsku o omezení provozu dieselů v Německých městech

osvíceným výrokem, nebo jen občanskou šikanou? Osobně se kloním spíš k tomu druhému. Soud totiž neřekl ani A ani B, ale nechal pravomoc na Městských radách, které mají samy rozhodnout o míře a rozsahu omezení.

Tím soud sňal odpovědnost ze sebe, ale dal ho do rukou lidem, kteří o něm nemohou kvalifikovaně rozhodnout. Pokud by mělo být rozhodování na zastupitelích Městských rad, budou rozhodovat emoce a animozita vůči vozům s dieselovými motory a opravdové důvody a technická stránka půjde naprosto stranou.

Do rozhodnutí soudu se nepochybně promítl i vliv průmyslové automobilové lobby, která vycítila příležitost zlaté rány, srovnatelné snad jen s mnohaletým šrotovným, nebo nějakým opatřením podobného rázu. Omezení provozu dieselů by jim připravilo hned dvě příležitosti:

Za prvé by se výrobci mohli zbavit vývoje dieselů, který se z pohledu omezování emisí těchto motorů dostával do slepé uličky a legislativní požadavky na čistotu nedokázal v určeném časovém tempu plnit a který je značně finančně zatěžoval.

Za druhé by omezení a tedy problematické využívání nutilo majitele se takto vybavených vozů předčasně zbavovat a o mnoho let dříve nakupovat auta na jiné pohonné médium. To by byl pro automobilový průmysl samozřejmě významný finanční bonus.

A teď proč si myslím, že soud svým rozhodnutím nejenom, že neudělal dobře, ale rozhodl přímo proti smyslu státní mašinérie, kterou má ve skutečnosti hájit. Nejenom auta, ale všechny výrobky od vařečky až po jaderný reaktor procházejí ve svém vývoji a uváděním na trh náročným prověřováním splňování požadavků na ně kladených. Je na to zákon o technických požadavcích na výrobky a tisíce národních a podnikových norem specifikující a definující vlastnosti, které výrobek má mít. Jestliže už ale výrobek touto mašinérií prošel a dostal všechny homologace potřebné k tomu, aby se mohl začít vyrábět a prodávat, pak už, podle mého mínění, je těžké taková rozhodnutí právně čistě zpochybnit. Samozřejmě, že se může i po čase zjistit, že výrobek vykazuje vady, které v době uvedení na trh nebyly zřejmé, pak je ale na místě, pokud nelze jinak, jeho výrobu ukončit, již prodané kusy nechat dožít a rozhodnutí na jejich užívání/neužívání nechat na majitelích.

U aut toto platí dvojnásob. K výše zmíněnému musí uživatel v pravidelných časových intervalech jezdit na technickou kontrolu (TK), kterou si navíc platí, a které nedílná součást je kontrola množství a složení emisí. Jestliže auto z TK vyjede jako způsobilé, jak může jeho způsobilost zpochybnit nějaký městský radní, který navíc nemá v oboru žádnou erudici?

Řada měst v Německu má problém s dodržováním imisních limitů. Musí přijmout nějaká opatření, to dokážu pochopit, ale nemůže to být na úkor jedné skupiny, která je označena, navíc bezdůvodně, jako původce nebo viník. Pochopil bych, kdyby Městská rada omezovala automobilový provoz tak, jak už se to někde praktikuje, tedy střídavým provozem aut s lichou a sudou registrační značkou, ale o dopad takového opatření se musí podělit všichni, padni komu padni.

Nedělám si iluze, že příklad „Západu“, budeme chtít, tak jako už mnohokrát před tím, napodobit, takže dojde i na nás a časem i na ty, kteří si myslí, že když mají „benzín“, nemusí nic takového řešit. Jednou budou muset, v blízké době dostanou i benzíny ve výrobě filtry pevných částic a je jen otázkou času, kdy nějaký zelený hujer začne šťourat, že i to je málo.

Můj názor je ten, že výrobek zakoupený za mnohaleté úspory, který je určen k dlouhodobému užívání, který byl v době prodeje v souladu s tehdy platnou legislativou a který splňuje požadavky technické kontroly, mi radní města z provozu vyřadit nemůže, protože to nedokáže dostatečně pádně a v souladu se zákonem zdůvodnit. Proto bych na rozhodnutí Městské rady v tomto směru ani nebral zřetel a neváhal se bránit, pokud by toho bylo třeba.

 

Zdroj:

http://www.auto.cz/zakaz-turbodieselu-nemecku-bude-mit-opravdu-smysl-113671

Autor: Vladimír Šťastný | sobota 3.3.2018 7:15 | karma článku: 28,65 | přečteno: 1109x
  • Další články autora

Vladimír Šťastný

Mohou větrné elektrárny zpomalovat vzdušné proudění?

Zástupci větrné lobby a fandové obnovitelných zdrojů energie tvrdí kategoricky, že ne, důkazy ale nikdo nepodává.

24.12.2019 v 9:23 | Karma: 38,42 | Přečteno: 2512x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Vladimír Šťastný

Taky stavíte dům od střechy?

Možná vám připadá ta otázka v nadpisu hloupá a nepatřičná, dům se stavět od střechy nedá, ale pokusím se zdůvodnit, proč se tak ptám.

10.9.2019 v 18:56 | Karma: 24,06 | Přečteno: 658x | Diskuse| Společnost

Vladimír Šťastný

Klimatická Gréta, protestní pátky a co dál – 2.

Původně jsem považoval to, co jsem napsal v prvním, stejnojmenném blogu, za konečné a myslel jsem, že se už k tématu nebudu dále vyjadřovat. Značný ohlas v diskusi, ale především včerejší obsah pořadu Devadesátka na ČT24, mě

24.7.2019 v 9:40 | Karma: 36,09 | Přečteno: 1311x | Diskuse| Společnost

Vladimír Šťastný

Klimatická Gréta, protestní pátky a co dál.

Začaly prázdniny a zřejmě se přestalo oteplovat, protože jinak si nedovedu vysvětlit klid na náměstích a ostatních shromaždištích, kde byl jinak v tradiční pátky slyšet křik spravedlivě rozhněvaných školáků a studentů.

21.7.2019 v 8:32 | Karma: 46,11 | Přečteno: 6808x | Diskuse| Společnost

Vladimír Šťastný

EU je naše rodina.

V souvislosti s Brexitem jsem v tisku zachytil přirovnání EU jako rodiny, kterou se snaží Velká Británie opustit. Poněkud podprahově byl v článku cítit podtext o nevděčnosti Angličanů ve snaze opustit milující zbytek rodiny.

7.4.2019 v 7:34 | Karma: 30,41 | Přečteno: 859x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslanci zvýšili ochranu zemědělské půdy i omezení jejího prodeje cizincům

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  11:40

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...

Zdravotnictví čeká kolaps, věští analýza. Chybí 3000 lůžek, péče se nadužívá

3. května 2024  11:36

V českém zdravotnictví hrozí bez přijetí potřebných opatření vyčerpání zdrojů. Systém není podle...

Evropa otevřela dveře džihádistům, Londýn a Paříž nepoznáte, hlásá Trump

3. května 2024  11:34

Donald Trump krátce po potlačení propalestinských protestů na několika amerických univerzitách...

Obří požár haly se škodou 1,8 miliardy založil člověk, technickou závadu vyloučili

3. května 2024  11:15

Příčinou rozsáhlého požáru průmyslové haly v Žebráku na Berounsku, který loni v létě podle policie...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 135
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1871x
Místní patriot, který ví, že Krušné hory jsou krásné

Seznam rubrik