Sabatikl bych bral, všema deseti!

Tak prý nám zase chtějí přidat. Tentokrát rok volna. To by bylo fajn! No řekněte - když má jeden úvazek 21 hodin týdně, komu by stačilo nějakých 8 týdnů prázdnin v létě a bídné týdny tři v zimě? Posuďte sami...

Ráno přiletím na poslední chvíli do kabinetu a zapnu počítač, kdyby náhodou někdo chtěl vědět, zda jsem přišel včas. On stejně nikdo nechce, ale co kdyby... Cestou do třídy vzpomínám, co jsme brali posledně... Počkat! Do které třídy? Jo, je pondělí ráno, takže ke druhákům, asi motorová vozidla. Co jsme to brali, sakra? Nevzpomínám si, ale to neva, oni si někteří dělají poznámky, tak mi to řeknou.

A taky jo, palivová soustava vznětových motorů, taky mi už svitlo. Tak, hoši, dáme si test, ať je vidět, kdo je tady pán, hlásím, když zapíšu do elektronické třídnice (pokud jde internet, pochopitelně). Vytrhněte si papíry ze sešitů. Cože, vy nemáte sešity? Kdo nemá sešit, za pět. Kdo má, vytrhne papír i pro ty, co nemají. Podepište se a pište si otázky: Z čeho se skládá nízkotlaká větev palivové soustavy vznětových motorů? Z čeho vysokotlaká? Čím jsou otvírány vstřikovače? Co si tam šuškáte? Žádná kolektivní práce! Každý sám za sebe! Ještě jednou a seberu vám to a máte za pět! Máte na to 20 minut... Po dvaceti minutách posbírám víceméně prázdné papíry, vysvětlím chlapcům (dívky jsou u nás velkou raritou), že jsou neobyčejně tupí, líní a jejich budoucnost vidím v kamenolomu s okovy na rukou i nohou, no a pak už spásný hlas zvonku ukončí moje i jejich trápení a jde se do kabinetu na kafe. Mám hoďku čas.

Měl bych teď asi opravit ty testy, ale jak to vlastně je? Horečnatě hledám na internetu - vysokotlaká myčka (to nebude ono), hadice, pistole, pumpa - ta pumpa by mohla... A to ne, to jsou pumpičky na kola... Vysokotlaká větev nikde. Neva, už se vaří kafe, na stole mi přistál zákusek (kdopak dneska slaví?), přečtu si, co je novýho a ono se to nějak vyvrbí...

Nevyvrbí. Už zase zvoní, je čas jít do hodiny. Třeťáci, zemědělské stroje. To jsem si přečetl v rozvrhu, máme ho na nástěnce. Je to dobrá věc, mít rozvrh na nástěnce, člověk aspoň ví, kdy do čeho jde.

Dneska máme mlátící ústrojí. Účel, druhy, princip činnosti, seřízení, údržba. Tak k čemu nám slouží mlátící ústrojí? Cože??? K řezání trávy? Já ti semizdá taky asi nařežu! Pleteš si mlátičku s řezačkou, chlapče. To jsi opravář zemědělských strojů? Ano, k mlácení. A co to je to mlácení? Co se při tom děje? Jo, obilí se vymlátí, a co dál? Co se s ním děje dál? Cože se? Naloží na traktor? A co se naloží na traktor? To obilí? Jako všechno? I se slámou? Sláma ne? A co se stane s tou slámou? Dá se do balíků... Hmmm... A to udělá ta mlátička? Asi ne? Asi určitě ne, pane kolego...

Naštěstí zase zvoní, bude sváča a trochu klidu. Dneska ještě technologie oprav u třeťáků a zemědělské stroje u druháků. Do půl třetí!!! Naštěstí zítra končím  o půl druhý a pak už jen do dvanácti...

Bohudík, i ten nejdelší den uteče, a tak rázuji směrem k domovu, kde mě čeká rozestlaný gauč, tlačenka, uzený bůček s křenem a studený pivo. To si panečku užiju! To si krásně vodfrknu!

Báječnou vidinu mi ale kazí jedna nepříjemná věc... Nevíte někdo, jak je to s tou nízko a vysokotlakou větví palivové soustavy vznětového motoru? A čím se otvírají vstřikovače? Nerad bych byl zítra za pitomce...

Vysvětíte mi to? Laicky, to se ví, to jim bude stačit, pacholkům. Dík :-)

Autor: Lumír Vitha | pondělí 5.8.2019 13:35 | karma článku: 18,16 | přečteno: 745x