Je segregace dětí nemravná?

Podle šéfa společnosti Scio je nemravné a nežádoucí vytvářet školy zaměřené na jazyky nebo třeba matematiku a tím oddělovat různé skupiny dětí. Prý se ve škole mají učit sociálním kontaktům. Fakt je to tak nemravné?

Základním zdrojem bohatství a prosperity každého národa je schopnost jeho členů vytvářet hodnoty. V dnešní sofistikované době je nutné i sofistikovaně tvořit. Národ, který nemá intelektuální elitu, se stane národem nádeníků v montážních halách cizích vlastníků – příslušníků národů, které umí svým nadaným a vzdělaným lidem vytvořit podmínky, aby své vzdělání a nadání uplatnili doma.

Nemravné je segregovat hendikepované. Třeba tím, že jim do cesty postavíme schody, neuklidíme chodník. Debilní je segregovat je ve speciálních ústavech a oddělit je od zbytku společnosti, jako to dělal bolševik.

Ale „nemravné a nežádoucí“, mám-li použít slova zmíněného pána, je srážet nadané děti na úroveň okolního průměru ve jménu – čeho vlastně? Ono je to jedno…

Podle mě je daleko škodlivější sociální segregace, která skrytě ve školních kolektivech probíhá a je školami otevřeně trpěna. To je skutečně nemravné, vyčleňovat děti z kolektivu na základě (ne)značky oblečení či (ne)vlastnictví mobilu.

Tady je pro rozvíječe sociálních kontaktů všech zemí pole neorané. Bez ironie. Ale ono pokusit se zavést třeba školní uniformy, jak to funguje v civilizovaném světě, nebo zákaz mobilů, to dá fušku a rozhodně to politické body nepřinese. Na rozdíl od zákazu jazykovek a matematických tříd.

Demokratická a sociálně orientovaná společnost odstraňuje nerovnost sociální a podporuje rozvoj schopností jedince. Jiná cesta není.

Autor: Lumír Vitha | čtvrtek 19.1.2012 12:22 | karma článku: 18,48 | přečteno: 925x