Hybrindák 4 - Skutečný hybrid

Minule jsme si řekli něco o mild hybridech (dnes se jim říká full hybridy). Zapomněl jsem dodat, že je to technologie převzatá s Formule 1, takže nějaký smysl to rozhodně má. Dnes jsou na řadě pokročilejší technologie,

tedy alespoň ve smyslu "složitější", tedy plug-in hybridy. Vozy, které se po určitou dobu chovají jako auta se spalovacím motorem, a určitou dobu jako čistokrevné elektromobily. Včetně možnosti externího dobíjení.

Tahle auta mají natolik kapacitní baterie, že jsou schopna na čistě elektrický pohon ujet desítky kilometrů. Obvykle okolo 50. V mém případě je to cca 40 - 45 km, rekord mám 47. Na baterii s kapacitou 13,8 kWh, která se z důvodu zachování životnosti nabíjí na 80 % kapacity a vybíjí na 20 % (hlídá si elektronika, zatím jsem nepřišel na to, jak to ovlivnit, a ani se nesnažím), na vozidlo, které i se mnou má skoro 22 metráků, je to celkem slušný výkon.

Z hlediska konstrukce obvykle vycházejí plug-in hybridy ze sériových modelů. Je to logické - co největší počet použitých sérových dílů snižuje cenu vozidla, která je v této kategorii už docela vysoká. Obvykle tedy výrobce přidá elektromotor k převodovce (ano, tam, kam připojuje i malý elektromotor v případě mild hybridu) a to mu umožní nabídnout v jedné řadě celou paletu pohonů - spalovací motor, mild hybrid a plug-in hybrid. Zároveň tak zachová i paletu pohonů - tedy jak 4x2, tak 4x4, aniž by musel nějak zásadně zasahovat do konstrukce.

Výhoda je tedy jasná - zachovaná široká paleta aut na jedné společné platformě, tedy nižší cena výsledného vozu v jakémkoli provedení pohonu. 
Nevýhodou tohoto uspořádání je fakt, že elektromotor pohání vozidlo přes převodovku a zároveň přes převodovku dochází i k rekuperaci. Obojí snižuje efektivitu elektrického pohonu, protože to s sebou nese nevyhnutelné mechanické ztráty.
Další kaňkou v profilu tohoto uspořádání je nemožnost dobíjení baterie motorem během jízdy. Takto postavený automobil nemá vlastní generátor, který by vyráběl dostatek elektřiny k nabití baterie. Takže za jízdy se do baterie ukládá pouze elektřina vyrobená rekuperací.

Suma sumárum - menší investice, vyšší provozní náklady. Jako všude v životě. 

Příště si povíme, že to jde i jinak.

A protože se nebe venku kaboní, přidám něco proti dešti.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lumír Vitha | pátek 16.6.2023 8:26 | karma článku: 5,14 | přečteno: 108x