Hybrindák 230613 - Je fajn, když to jde bez kol a hřídelí

Od nepaměti se veškerá síla, veškerý pohyb, přenášely pomocí kol a zubů, řemenů, řetězů, hřídelí a táhel, rohatek a vahadel, zdvihátek a spousty dalších hejblátek, která se po sobě odvalovala, třela, narážela do sebe a odstrkovala

a bylo to působivé. Jak se to všechno točilo, kývalo, houpalo tam a zpátky, zasouvalo a zase vysouvalo. Ta síla z toho jenom tryskala. Jako z tažných koní.

Třeba takový pohon žací lišty kombajnu. Od řemenice na klikové hřídeli motoru na předlohu. Z té na hřídel šikmého dopravníku řetězem a odtud přes odpojitelnou teleskopickou hřídel na předlohu na žací liště. Odtud se točivý moment rozvádí na přihaněč, pohon kosy a průběžného dopravníku. Průběžný šnek se točí pořád stejně rychle a stejným směrem, ale otáčky přihaněče se musejí synchronizovat s pojezdovou rychlostí, takže tam musí být převodovka, která umožní změnu rychlosti otáčení. Navíc plynulou, takže variátor. 
O kose se ani nezmiňuji, ta sebou mele napravo - nalevo a navíc strašně rychle. Způsobů, jak přeměnit otáčivý pohyb na přímočarý vratný, je spousta, ale dnes je přeskočíme. Už tak to máme dost složité, kol, hřídelí, řemenů a řetězů je mezi motorem a žacím válem víc než dost, a navíc to všechno dohromady docela dost váží.

A teď si představte, že všechna ta těžká hejblata můžete nahradit dvěma hydrostatickými jednotkami, z nichž jedna funguje jako čerpadlo a druhá jako hydromotor, a dvěma páry vysokotlakých hadic s rychlospojkami. Nejenže Vám odpadnou ztráty třením či překonáváním setrvačnosti, navíc získáte naprostou volnost při umisťování třeba motoru, včetně té plynulé změny otáček. Najednou se nemusíte skoro na nic ohlížet, můžete si ho dát tam, kde je k němu přístup, nebo tam, kde si to vyžaduje dokonalé rozložení hmotnosti a tlaku na nápravy. Třeba.

A nebo namísto čerpadla dáme na konec klikovky generátor, k mechanizmu, který chceme pohánět (třeba k nápravě) elektromotor, spojíme to vodiči odpovídajícího průřezu a je to. Najednou máme místo, najednou máme prostor, a hlavně - najednou máme i možnost energii, o kterou bychom navždy přišli jejím zmařením například při brždění, alespoň z části uložit na horší časy.

No, není to škoda nevyužít?

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Lumír Vitha | středa 14.6.2023 6:30 | karma článku: 8,84 | přečteno: 273x