Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Dálniční síť patří k vojenské výzbroji

Neschopnost opravovat dálnice snižuje kvalitu života občanů a ohrožuje bezpečnost Česka i našich spojenců. V souvislosti s průjezdem amerického konvoje je dobře, že české dálnice se se staly ostudou probíranou v centrále NATO.

Kvalitní silnice umožňující obchod a rychlé přesuny vojsk, dodávaly Římské říši obrovskou sílu. Nejznámější, Via Appia byla postavena již roku 312 př.n.l. a některé její fragmenty se zachovaly dodnes. V moderní době převzaly strategickou úlohu železnice a následně, díky flexibilitě automobilové dopravy, silnice a dálnice. Nedávno hladinu veřejného mínění rozčeřily kolony spojované s průjezdem konvojů americké armády. Vojenské cvičení je nutností. Na rozdíl od reklamního maratónu blokujícímu Prahu jen tak „z nudy“. Proč automobilka, jejíž název maratón nesl, nezastavila výrobu, aby se mohlo běhat v halách u Mladé Boleslavi?

Dálniční síť patří k vojenské výzbroji státu stejně jako tanky, vrtulníky nebo obrněná vozidla. To že jsou vládě lhostejné hospodářské škody vznikající zdržením v uzavírkách i marnění volného času lidí, je jedna část problému. Nedávná výměna ministra dopravy poskytla příležitost vyhlásit také změnu paradigmatu ve vztahu k opravám komunikací a jejich dopadům na občany. Stalo se co? Nic. Vše zůstává při starém v duchu hesla, my to tady necháme rozkopat, vy mlčte a plaťte.

 Neschopnost opravovat dálnice ohrožuje bezpečnost Česka, a vzhledem k tomu, že jsme tranzitní země, i našich spojenců.  Zde článek z Technetu Američané kupují těžké vojenské tahače pro přesun tanků po Evropě.

K nám, po výborných německých a rakouských autostrádách, se pomoc NATO jakž tak dostane, ale dál na východ platí slova klasika „Ni krok“. Polsku, Pobaltí, Rumunsku vzkazujeme „sorry jako“. Popis problémů vojenské logistiky Přesun mechanizovaného praporu AČR k hranicím Ruska by nebyl jednoduchý. Hrozí opakování situace z roku 1920, kdy čeští železničáři blokovali dodávky zbraní pro Polsko, které právě bojovalo s bolševiky. Je dobře, že „kvalita“ českých dálnic se se stala ostudou probíranou v centrále NATO a nejen předmětem nadávání v rodinách a po hospodách. Jde o zvláštní psychologický jev, kdy po vyjetí z kolony lidé na všechno zapomenou. Proto se z údržby silniční a dálniční sítě dosud nestala politická otázka, která by ve volbách měla váhu. Svým dílem přispívají i média. Natočí 2 až 3 rozhovory (mikrofon strčený přes okénko do auta) s otázkou…co tomu říkáte. Dozvíme se, že ......je to hrozné .....a nic, jede se dál. Nikdo se neptá, proč oprava trvala tak dlouho, zda to nešlo udělat rychleji, kdy se v úseku pracuje a kolik lidí, proč je souběh více oprav, který vedl ke kolapsu dopravy……  A co dělá automotoklub, který by se měl brát o práva motoristů? V Česku nic, v Německu má přece jenom nějakou váhu. 

Dálnice D 1 byla ve své době realizována jako strategická stavba. Nachází se na ní dvě záložní vojenská letiště, a to u Vyškova a Velkého Meziříčí.  Kdo má trochu ponětí o logistice, ví, že poruchy a nehody „řídí“ statistika. Proto pro udržení průjezdnosti musí být nedílnou součástí dálnice odpočívadla pro odstavení porouchaných či havarovaných vojenských vozidel. V civilním provozu slouží odpočivadla k témuž účelu, dále k zaparkování kamionů třeba při nečekaném Ťokově „kalamitním“ sněhu v prosinci, a aby se jejich řidiči měli kde se umýt a vyspat. Existují nebo se snad staví dávno slibované odstavné plochy? Ne, ostudně chybí. Jako kdybychom si pořídili děla bez zaměřovačů.

Kamiony běžně trčí u čerpacích stanic do jízdního pruhu a při nehodě či kalamitě prostě zastaví přímo na dálnici a tam stráví povinnou přestávku. Máme plné huby civilizovanosti a pro tyto novodobé nomády, chudáky drcené tachografy a pracující vesměs pouze za diety, neděláme zhola nic.  Potřebu vykonávají za kolem návěsu nebo někde v keři a umývají se vodou z PET láhví. Vedle odpočivadel má být samozřejmostí i vybudování  alternativ v místech dálničních křížení (u Brna jde o D1 a D2), které v případě jakéhokoliv problému, a to v míru i ve válce (nehody, opravy mostů), nabídnou objízdnou trasu. Bylo by to neskonale užitečnější než stavět „přechody pro medvědy“.

Na internetu se objevilo plno rad, že američtí vojáci měli použít železnici nebo jet v noci. A co tak opravovat dálnice v noci a 7 dní v týdnu? Jinými slovy, přesvědčme nepřítele, ať kvůli naší neschopnosti neútočí. A když už, tak ne moc prudce. Přesuny po dálnici jsou přece možné jenom v noci a také nám musíme dostat časový náskok, než se vojenské jednotky „navagónují“.     

Ve válce patří mezi prioritní cíle právě dálniční síť. Jak dlouho by se v Česku řešil kráter po bombě nebo odstřelený most, když několik spadaných stromů zablokovalo D 1 na 14 hodin? Českoslovenští  legionáři byli v Rusku odkázání pouze na koleje a vlaky. Kdyby k opravám a řízení tratí přistupovali se stejnou vehemencí a nápaditostí jako dnešní stát, nikdo z nich by se z Ruska nevrátil.

Doufám, že použití českých dálnic pro přesun americké armády bylo rafinovaným políčkem české politické reprezentaci. Věc není řešitelná „vyhnáním konvoje z dálnice“, ale vyhnáním těch, co odpovídají za opravy dálnic a související legislativu.   

(vyšlo v MF Dnes 8. června 2019)

 

Další texty k dopravní problematice:

 

Výzva: Jsme naštvaní čekáním v kolonách
https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=710695

 

Kolony? Kvůli neschopnosti, ziskům Kellnera a Číňanům

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=692715

 

Dálnice Brno-Vídeň, výsměch

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=672667

 

Drahá neschopnost úřadů opravovat silnice

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=583775

 

Policie musí přestat s blokováním dopravy při nehodách

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=486412

 

Opravujeme silnice, držte hubu a krok

https://vilembarak.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=466112

Autor: Vilém Barák | pondělí 10.6.2019 13:15 | karma článku: 18,87 | přečteno: 589x
  • Další články autora

Vilém Barák

Západ nahnal ukrajinskou armádu na jatka

Ukrajinská ofenzíva v roce 2023, vstoupí do dějin vojenství jako vrchol hlupství. Nikoliv však Ukrajiny, ta za ni platí mrtvými, ale jen a pouze Západu. Ten požaduje, aby jím dodané zbraně nebyly používány na teritoriu Ruska.

22.8.2023 v 15:18 | Karma: 41,95 | Přečteno: 10904x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Největší lež od zapření Krista

Firmy, které Rusku pomáhají vraždit na Ukrajině svými daněmi a přítomností v ruském hospodářství, se nestydí uvádět, že plní normy ESG. Jsme svědky největší lži od doby, kdy apoštol Petr zapřel Krista.

28.7.2023 v 9:40 | Karma: 40,14 | Přečteno: 6291x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Dejme Ukrajině pořádné zbraně a rozvažme jí ruce

Čím bude vojenská pomoc větší, zbraně mohutnější a delšího dosahu, tím dříve si Ukrajina vybojuje mír. Zemře méně ukrajinských vojáků i civilistů, Rusové nestihnout toho tolik zničit, ukrást, vydrancovat.

11.7.2023 v 17:25 | Karma: 40,89 | Přečteno: 4662x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Bytová krize neexistuje

Tzv. bytová krize není nic jiného než výplodem stavu mysli. Vyvěrá z touhy bydlet ve vlastní nemovitosti, pánovitě v ní rozhodovat hrajíc si na šlechtu ve stylu „můj dům, můj hrad“.

14.6.2023 v 19:55 | Karma: 22,81 | Přečteno: 1133x | Diskuse| Politika

Vilém Barák

Proveďme odluku státu od sportu

Proveďme odluku státu od sportu. Začněme u spolku Český olympijský výbor, pokračujme přes armádní Dukly, pořadatele různých mistrovství, turnajů, závodů až k pronájmům městských stadionů za 1 korunu.

5.6.2023 v 14:00 | Karma: 26,87 | Přečteno: 874x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Auto vjelo na chodník a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné

2. května 2024  16:40,  aktualizováno  18:53

Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...

Poslanci kývli na zákaz prodeje zemědělské půdy cizincům ze třetích zemí

3. května 2024  5:16,  aktualizováno  10:03

Přímý přenos Vyšší ochranu nejkvalitnější zemědělské půdy schválila Sněmovna. Nemají na ní do budoucna vznikat...

Byty za peníze z korupce. Vyšetřování na Ukrajině ukázalo na nemovitosti v Praze

3. května 2024

Premium V tuzemské bezpečnostní komunitě se už dlouho spekuluje o tom, že část milionů z korupce kolem...

Status umělce nemá nic společného se socialismem, hájí se ministr Baxa

3. května 2024

Vysíláme Vládou prošla novela zákona, která přichází s novým pojmem: status umělce. V Rozstřelu o návrhu...

Muž násilím vnikl do školy v Litvínově. Policie ho našla v obchodě, kde kradl

3. května 2024  8:31,  aktualizováno  9:52

Několik policejních hlídek včetně psovoda a speciální pořádkové jednotky zasahuje u gymnázia v...

Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!
Chcete, aby vaše děti měli v dospělosti bohatství? Přečtěte si, jak na to!

Správné finanční návyky a dovednosti vznikají právě v dětství. Mnoho dětí je přijímá přirozeně od svých rodičů, kteří jsou pro děti velkým vzorem....

  • Počet článků 291
  • Celková karma 22,87
  • Průměrná čtenost 2227x
Každý má právo hledat své štěstí, pokud to není na újmu jiným lidem. Vycházím ze zásady, že stát je tu pro občana a nikoliv naopak. Každý z nás má právo hodnotit, zda pravomoci vykonávané státem by nešly vykonávat lépe nebo jinak, například zda je nevrátit občanům. Neustále je třeba hledat, jak věci dělat levněji, rychleji, přesněji, prostě efektivněji.

Seznam rubrik