Krásy australské rezervace

Kempujeme v národním parku nedaleko městečka 1770.  Jsou tady v blízkosti dva národní parky . V tom prvním si můj muž natrhl vaz na krku a píchli jsme na autě pneumatiku. Zvolili jsme tedy pro své kempování raději ten druhý -  Národní park Eurimbulla. Kempuje se zde  za pár dolarů na noc přímo u moře. Není tu teď uprostřed týdne nikdo, jen jakýsi chlapík ve stanu o kus dál v houští.

Pozoruju moře – je velký rozdíl mezi přílivem a odlivem. Za přílivu voda sahá až na příjezdovou silnici a celá pláž je pod vodou, kdežto za odlivu je pláž širokánská.

Nevěřila bych, jak rychle může moře postupovat. Obrovská masa vody se přelévá  sem a zase tam, ve dne v noci, den po dni, léta, desetiletí, staletí.   Zvláštní pocit, když si to člověk uvědomí. Jak moře postupně ustupuje, nastupují racci a jiné druhy ptactva a hledají v  ubíhajících vlnkách mořské živočichy.

Já také hledám, co moře vyplavilo. Nacházím nějaké houby, ne tedy lesní, ale takové ty žluté, co se s nimi člověk drhne ve vaně. Také jakési průhledné půlměsíčky - medúzky, kterých se raději nedotýkám, co kdyby potvůrky malé už žahaly, jsou jako želé.  Jejich maminky jsou mnohem větší a už celé kulaté. Nacházím sepiové kosti, ty, co jsem jako malá dávala naší andulce na broušení zobáku, a půlky mušlí, zdá se ale, že  jsem až druhá v pořadí a vodní ptáci už vybrali, co mohli.

Na pláži jsou stovky krabů, malých modrých krabíků. Bojí se mě, utíkají houfně před mýma, pro ně asi obrovskýma nohama, a pak se zavrtají do mokrého písku.

Je jich celá armáda a dokonce vydávají zvuk, tak trochu chřestí - asi svojí výzbrojí. Baví mě je pozorovat, honit se za nimi, sledovat, jak mizí v bezpečí svých krabích úkrytů. Je jich tady tolik!

Za přílivu táhneme k moři loďku. Malou aluminiovou rybářskou lodičku. Sedím na háčku, pořádně to hází, vlny jsou i tady v zálivu docela velké, nahoru a dolů jak na horské dráze. Udržuju balanc, vytahuju kotvu, která je pěkně těžká a ostrá, a když už ji konečně vytáhnu, dávám pozor, ať se jí neprásknu přes holé prsty na nohou!

V tomto národním parku jezdí obojživelná vozidla. Mohou jet po souši i po vodě.

Původně byla vymyšlena a postavena pro armádní účely, tedy pro přepravu jednotek a proviantu po pobřeží, dnes slouží jako oblíbená atrakce pro turisty. Chvilku po pláži, pak zase v moři, poté vyjede opět na pevninu.

Mořský proud je dnes zvláště silný, je vidět, jak to vozidlo táhne pryč na volné moře.

Při západu slunce se výprava s turisty vrací. Zastavují, fotografují. Západy slunce nad mořem - člověku se asi nikdy neomrzí.

Brzo nastává černočerná tma. Je skutečná tma, jen z protějšího břehu nás v pravidelných intervalech zasáhne světlo majáku Bustard Head, jehož zajímavá historie se počíná v druhé polovině 19. století. V roce 1859 se totiž stát Queensland stal samostatnou  kolonií se svou vlastní vládou, ovšem po celé délce svého pobřeží což je  7000 dlouhých kilometrů , stál jen jeden jediný maják, a to na ostrově Moreton nedaleko města Brisbane. Bylo jasné, že jak se města a městečka rozrůstala, přibývaly nové přístavy a lodní doprava se rozvíjela, bylo zapotřebí více majáků, které by lemovaly nebezpečné pobřeží. Na opuštěném místě se stále se měnícími proudy  a potůčky se tedy počal stavět další maják. Bustard Head maják nedaleko dnešního Města 1770 byl postaven v roce 1868.  Váže se k němu zajímavá a tak trochu strašidelná historie  a připomíná se i několik záhadných trágédií  - smrtelné nehody během stavby, utopení, vraždy, sebevraždy, dětská  úmrtí a žraločí útok. Vše zahaleno rouškou tajemnosti a dodnes nevysvětlených okolností. U majáku je i malý hřbitov. Celých  118 let byl maják domovem  stážce majáku a jeho rodiny, tu a tam, podle potřeby, tu pobýval i učitel. Každý večer od roku 1868 stoupal strážce majáku po strmých schodech nahoru do věže, kde zapálil lampu, aby  varoval před  nebezpečím a ukazoval cestu lodím plujícím podél zrádného queenslandského pobřeží.   Poté, co byl maják zautomatizován, už nebylo nikoho potřeba.  Poslední rodina maják opustila a ten od té doby chátral. Trvalo 16 let, než ho docela  zničili a téměř rozebrali vandalové, povětšinou aboridžinci.  Je podivuhodné, že poslednímu strážci a jeho ženě nebyl ovšem osud majáku lhostejný ani poté, co jim služba oficiálně skončila.  V roce 2002 se oba manželé  pustili do oprav a propagace, podařilo se jim  probudit  cítění a zájem okolních lidí, a tak vznikla nezisková organizace na záchranu majáku.  Dnes je již maják opraven a stal se turistickou atrakcí lákající cestovatele zbízka i zdaleka.

Ráno jedeme do supermarketu, je to trochu z ruky. Malý obchůdek jen s tím nejnutnějším. Procházím pomalu uličkou. Za mnou se ozývá: "klap, klap:"  Zákazník, má dřevěnou nohu. No jo, asi nehoda, chudák. Jdu dál. A z druhé strany se opět ozve: klap, klap. Další nakupující - a také s dřevěnou nohou! Trochu mi to vrtá v hlavě, snad si tu dali dnes sraz, ale za mnou se ozve jen lapidární: "Žralok, no!"

Odpoledne trochu rybařím. Nemám moc štěstí. Zkouším třpytky a kuřecí vnitřnosti. Ale pak. Zásek, mám rybu, táhnu vší silou, už nemůžu, ruka mi modrá, nemám sílu, je to mega ryba, chytá mě křeč, volám zoufale přes celou pláž: "Pomoc! Pojď mi prosím tě pomoct!" Rychle přiběhl, zatáhnul, trhnul. "Žádná mega ryba, ale mega větev, ty chytrá." Jdu otráveně zpět. Jen se tak cákám v kaluži vody, která tu zbyla. Moře je daleko, ale v prohlubinách se i tak drží voda. Jsem ve vodě více než po kolena. Tu mi najednou kolem nohou  projede hejno malých rybek. Proběhne sem a zase tam. A za nimi? Jakási dravá ryba, šplouchá ploutvemi a dělá tlamou cvak cvak! Vyletím z vody jak namydlená - pomyslím na dřevené nohy v obchodě. Musím to sdělit  muži, toto je něco velikého!  Nato chlápek od vedle z houští vyráží - i s udicí- k mému rybníčku. Nahodí, čeká. A za chvíli tahá rybu! Mou velikou rybu, tu která cvakala tlamou kolem mých kotníků. Mám smůlu. Je jeho. Hodí ji na pekáč a mně zůstanou jen oči pro pláč.

Na druhý den už rybařit nejdu. Sedím a piju na žal. A tu najednou můj muž povídá:  "Look, podívej, koho ti vedu." A za ním se vynoří ten chlapík z houští, který tu vedle nás už týden kempuje, ten, který včera ulovil mou rybu,  a on povídá: "Ahoj, já jsem Jirka z Tábora."  Sedíme a pijeme. K tomu pojídáme naši rybu! Vzpomínáme, porovnáváme. Naše zážitky, naše životy, dojmy z nové země. Jirka žije v Austrálii několik let, nyní se chce ale vrátit zpátky do České republiky, říká, že mu chybí rodina a jeho pravá domovina. Na chvíli jsme se tu potkali a zase půjdeme každý svou cestou.  Naše cesty se zkřížily díky jedné dravé rybě.

Autor: Hana Van Soest Jarocka | pátek 26.10.2012 9:09 | karma článku: 22,06 | přečteno: 1396x

Hana Van Soest Jarocka

Živočichové v australské domácnosti ale zvyknete si

Než usednu venku na zahradní křesílko, zvednu podušku. Musím se podívat, co kdyby pod ní něco bydlelo. Něco, co by mě mohlo kousnout, štípnout nebo bodnout do zadku. Je jistě krásné žít v souladu s přírodou, s rostlinami a

5.6.2021 v 10:33 | Karma: 43,28 | Přečteno: 8161x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Znásilnění v parlamentu (Austrálie)

„Bylo mi několikrát naznačeno, že jestli půjdu s incidentem na veřejnost, bude to mít vliv na mou kariéru.“

18.2.2021 v 4:13 | Karma: 27,08 | Přečteno: 1550x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

“Jste jeho Mother?” (Austrálie)

Volám na dané číslo. Automat se hlásí. “Zvolte jedničku, dvojku, trojku, až desítku.” Hluboký výdech. To chce trpělivost. Napiju se. Vyhlédnu z okna. Zatáhnu žaluzie. Po chvíli zazní: “Zvolte jedenáctku pro spojení s operátorem.”

17.2.2021 v 7:44 | Karma: 32,94 | Přečteno: 1390x | Cestování

Hana Van Soest Jarocka

Austrálie. Jak jsem potkala třídní učitelku

Za čtrnáct dní nám to tu zase začne. Nový školní rok. Obchody už aktuálně zareagovaly a přišly s nabídkou školních potřeb. A rodiče chtě nechtě vyrazili na nákup pomůcek. I já samozřejmě.

21.1.2021 v 12:49 | Karma: 33,89 | Přečteno: 1488x | Cestování

Covid update z Austrálie

Letní prázdniny jsou v plném proudu. Austrálie, tak jako snad všechny země světa, bojuje s covidem.

15.1.2021 v 5:22 | Karma: 28,80 | Přečteno: 984x | Cestování

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Publikace Nerudové jsou ostuda. Zesměšňuje všechny vědce, míní europoslanec

9. května 2024  12:08

Ekonomka a kandidátka do Evropského parlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová publikováním do...

Letouny F-16 budeme považovat za nosiče jaderných zbraní, varovalo Rusko

7. května 2024  14:14

Rusko bude považovat stíhačky F-16 americké výroby za nosiče jaderných zbraní bez ohledu na jejich...

VIDEO: Ukrajina zničila naráz deset ruských strojů, zaplatila životy vojáků

15. května 2024  9:42

Ukrajinská armáda hlásí zničení pěti ruských armádních vozidel v rámci jedné operace, při které...

Blbá nálada je zpět, ukázal průzkum. Čechy trápí finance i nejistá budoucnost

15. května 2024  9:36

Premium Blbá nálada. Termín použitý Václavem Havlem, jímž popisoval pocity frustrace a zklamání, je zpět....

Zelenskyj zrušil cestu do ciziny, složitá situace na frontě mu neumožňuje odjet

15. května 2024  9:34

Prezident Volodymyr Zelenskyj kvůli složité situaci na Ukrajině zrušil cestu do Španělska a...

Žáci mají výsledky přijímaček na SŠ, přijato je 94 procent uchazečů

15. května 2024  7:16,  aktualizováno  9:29

V informačním systému DiPSy jsou k dispozici výsledky přijímacích zkoušek na střední školy. Ministr...

Rozdáváme samoopalovací fluid ZDARMA

Toužíte po dokonalé letní barvičce bez rizika spálení? Vyzkoušejte lehký přírodní samoopalovací krém na obličej i tělo od Manufaktury. Zapojte se...

Žiju v Austrálii, kam mě osud před pár lety zavál.

E-kniha Ahoj, mami právě vyšla.

IG a FB pod názvem:   chodimhlavoudolu