Děkujeme za pochopení.
J44o28s25e81f 37N11o30ž53i65č93k74a
Paní kolegyně, jak jistě víte, nejsem češtinář a mohu se samozřejmě mýlit, ale mně tento Váš dnešní blog přijde tak trochu jako mnoho povyku pro nic. Když si totiž člověk na internetu najde zadání některého z dřívějších didaktických testů (např. ten letošní je možno nalézt zde: http://www.novamaturita.cz/zadani-pisemnych-zkousek-1404038149.html), tak zjistí, že převážná většina otázek je v ČJL zaměřena na porozumění psanému textu, případně pak hledání pravopisných či syntaktických chyb v textu. Na znalost konkrétních autorů a jejich děl jsou v testu obvykle 2-3 otázky z celkového počtu přibližně 30. Takže ta realita není tak zlá, jak to čtenářům ve svém blogu líčíte.
P. S. Cermat tímto nehájím (za řadu jiných věcí určitě kritiku zaslouží) a ani nemám s touto organizací vůbec nic společného (tak jak jsem byl kdysi některými podezírán ).
V96e81r15o49n76i84k75a 64V20a25l73í38k90o45v33á 31Š30u15b27o34v43á
Pane kolego, chtěl jste, abych vysvětlila, proč je seznam špatný. To jsem udělala. Platí pouze rok. Ale uvědomte si, že podobných dokumentů vyplodí tým pro ČJL několik do roka. V kontextu změn, kterými maturita z ČJL prošla od roku 2012, je to dosti zásadní dokument - už proto, že ovlivní i skladbu celoškolních četeb. Další problémy jsem naznačila ve zmíněném blogu, podrobnosti najdete v ostatních článcích. Chápu, že nejste češtinář. Ale moje osmnáctiletá dcera, septimánka, přišla nedávno ze školy a křičela: "Tak příběh prý není u knih důležitý - máme hledat jazykové prostředky." Moji loňští sextáni, které už bohužel neučím, hlásí podobnou zkušenost. Navíc mají potíže s četbou, protože je tendence seznamy zužovat a přizpůsobovat průměru, který všichni četli. Učitelé si zvyknou na vše. Ale rodiče by měli být informováni.
V81e55r50o53n73i44k57a 90V38a10l48í79k50o25v45á 95Š95u17b95o50v47á
PS: Didaktické testy znám všechny, troufám si tvrdit. Zlepšily se. Ale už jsem v nich také našla mnoho proletářské poezie a podobných radostí. A pokud vznikne takovýto seznam, ptám se PROČ!
R28a53d85k90a 91K76i98e33l59b75e49r41g72e10r58o97v33á
Milý pane Nožičko... víte jaký je rozdíl mezi matematikou a literaturou? Zcela příkře odpovím. Zatímco literatura po celá léta trpí... jak se co hodí, tohle už teď ne, to vypíchneme a tohle už ne...navíc je to obor ... slovy mé známé geniální matematičky - mnohem náročnější v šíři dat a pochopení ponoru dovnitř a výkladu...matematika... ne že by nebyla náročná, ale aplikaci jednoho použijete a platí na modelech jiných,,, Má své věci dané, jedna a jedna jsou dvě... a nikdy nemůže podlehnout tlaku politiky a vůle ...takové to hodí se nehodí.
A tedy... zatímco s literaturou se cloumá, až se Cermatu podaří ji- už tak nebohou - umlátit ještě víc ... matematiku, která je mnohem jasnější, umlátilo ze sedmdesáti procent to, že se jednoduše slovy příkrými u nás prostě neumí učit. Potvrzuje to široké spektrum ředitelů škol a i odborníci. Otrávili ji dětem sami učitelé. Jak je možné, že děti řeknou, čeština mi nebaví... ale mnohem častěji řeknou - matematika!!!! nesnášim, bojim. A každé druhé dítě leze někde nešťastné po doučování.
Až se matematici naučí nepokládat velmi často děti za hloupé, až bude poměrně velké části matykářů stát za to být obecně a povšechně vzdělanějšími, matematiku propojovat se životem, nedokazovat si na dětech...a naučí mít děti matematiku rády... můžeme z ní zpátky maturovat... to k vašemu dnešnímu blogu, který vám nechci kazit... taky povykujete pro nic.
A to, co jste popsal paní Veronice jako znalec a hvězda nad věcí v těch procentech, ukazuje jen na to, že tu cerma ́táckou zhůvěřilost nechápete právě vůbec... systém pro systém... nic víc... Na takových, jako jste Vy, bylo bohužel dáno vyrůst Cermatu.
Všem dobrým matykářům, co to umějí s dětmi, se omlouvám.
V20e40r17o29n86i72k89a 20V93a17l85í34k19o19v38á 92Š85u62b12o63v61á
Mnoho češtinářů se učilo literaturu za pochodu (protože za totáče jsme měli takovéhle seznamy - bez několika jmen). A naši studenti četli. Teď jsme svázáni seznamy, strukturami, funkčními styly... a já už nesmím učit ve vyšších ročnících moderní literaturu. Jako za totáče.
J80o66s58e67f 77N33o97ž47i77č25k86a
Jistě paní Kielbergerová, matikáři jsou neschopní, neumí učit a žáky permanentně považují za hloupé, kdežto češtináři jsou úžasní a jenom zlý Cermat je omezuje v jejich genialitě,
Že jsem tak smělý, mohl bych se Vás zeptat, kde jste potkala to široké spektrum ředitelů a odborníků, kteří tvrdí, že se u nás matematika neumí učit? Já jsem se tedy s takovými řediteli dosud nesetkal a ty názory, které zde prezentujete, jsem četl nanejvýš v novinách od mediálních "odborníků" typu pánů Botlíka, Kartouse či Feřtka (z nichž někteří nikdy v životě neučili, ale média je označují za vzdělávací odborníky a někteří čtenáři jim to asi "žerou").
Jenom aby nedošlo k omylu - já matematiku neučím, takže pokud Váš příspěvek snad měl být jakousi dodatečnou mstou za některé dřívější diskuse pod mými blogy, tak jste střílela vedla.
R97a71d96k64a 43K27i41e79l95b79e97r68g22e98r50o66v21á
velmi stručně jen tolik - možná málo čtete tisk, komentáře, možná se vás nedotkly odborné diskuze před dvěma lety, kdy se naráželo na nový systém výuky podle profesora Hejného. V těch diskuzích zazněly právě tyhle věci, že matematika je strašák, učí se často ne zcela dobře a jen málokdo z učitelů by chtěl překopat systém, najet na jiné metody. Tam, kde se ale od základu najelo, se děti matematiky mávnutím kouzelného prutu přestaly bát. Občas ředitelé škol vskutku vyjeví, co se pocituje jako neoddiskutovatelný problém a o čem se i na konferencích baví. Netvrdím, že za vše může Cermat, ale chytřejší za ním vidí především podivný výhodný byznys na entou s neomezenou mocí...
a to je vše. jen :
co se týká některých břitkých slovních ,,sekyr,, pana Fořtka , často bych je i podepsala.
J48o85s47e55f 44N71o38ž73i58č61k18a
I v tomhle se mýlíte - já čtu diskuse a komentáře ke školství v tisku hodně (především v MF DNES a LN, občas i na EDUin) - problém je však dle mého názoru v tom, že zde v míře vrchovaté dostávají prostor ti "odborníci", které jsem jmenoval výše, zatímco jejich oponenti a lidé z praxe jen minimálně.
Ještě k té mediálně propagované metodě profesora Hejného: netvrdím, že je špatná, ale on sám pan Hejný řekl, že ta jeho metoda se určitě nehodí pro veškeré učivo, pro všechny typy škol, atd. To, zda žáci, kteří se ji učí, opravdu dosahují lepších výsledků, zatím spolehlivě prokázáno nebylo a navíc mnozí matematikáři říkají, že řadu věcí, které profesor Hejný propaguje, oni už dávno používají sami od sebe.
R25a91d98k36a 46K22i72e59l68b30e32r66g80e82r96o45v68á
já říkám, že je to vše... a hlavně že zrušením Cermatu, s nímž odborníci nechtějí mít nic společného , by se zhroutilo mnoho pracovních a výdělečných míst.
V37e66r86o98n91i76k40a 62V10a67l90í84k65o33v40á 15Š17u81b76o23v71á
Ale učitelům by se výrazně ulevilo...
- Počet článků 461
- Celková karma 25,74
- Průměrná čtenost 1708x
Knihy:
Soukromý nebe (2004) - pohádka o jedné krásné porodnici, rizikových těhotenstvích a lásce v mnoha podobách. A o Čaroději Gralovi, který v té porodnici pomohl mnoha budoucím maminkám.
Češtinářky 1. 9. 2022
Češtinářky jsem psala od roku 2014 do roku 2021. Snad je to román o českém školství, učitelích studentech a literatuře. A témata? Zásadní - láska, přátelství, souboj jedince s mocí a systémem a reakce nadřízených (mobbing a bossing)... V knize si nejvíc cením hovorů o literatuře ve třídách - ani jsem si nemusela moc vymýšlet, moji bývalí studenti vědí. Nejvíc jsem se bála při psaní kapitol o čertech a ďáblech a při učitelských poradách. Nejvíce jsem hlídala slůvka při rozhovorech s Čarodějem. A nejvíc jsem se nadřela při komponování věrohodné Kristovské paralely. Inspirací k ní mi byl skutečný příběh z jednoho gymnázia na Moravě.
Dost jsem si vymýšlela. Ale situaci v českém školství jsem snad zachytila podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.
Kdo se odchyluje, musí často z kola ven. Boj se systémem bývá fatální. A v posledních letech se to zhoršuje...
Moje stránky:
https://www.cestinarky.cz/
mail: ver.valikova@seznam.cz
Seznam rubrik
- Kámošky
- Ženy a muži
- Časové a příležitostné
- Bezpečné místo k nadechnutí
- Porodnice a Soukromý nebe
- Škola a maturita
- Literární seminář pro oktávy
- Děti a Sešívané léto
- NEVERMORE
- Moře a další lásky
- PPP - Proti předčasným porodům
- Rodinka jak ze Shakespeara
- Taháky k maturitě
- NE! plošné střídavé péči
- Zvířátka
- Povídky