Postavme si obchvaty sami

Činnost současné vlády ohledně rozvoje dopravní infrastruktury je tragická stejně tak jako doprava ve všech větších městech. Jisté se zdá být jedině to, že ke zlepšení v nejbližších letech nedojde, ať už bude u kormidla kdokoliv.

Při výstavbě dopravní infrastruktury je také uvažováno se zapojením soukromého sektoru, jsou to takzvané PPP projekty. Osobně nepatřím mezi nadšené příznivce. Kromě nákladů na výstavbu a provoz požaduje soukromník také zisk a schází i motivace na dlouhodobé životnosti dopravních staveb. Tento systém tedy nemůže být při relativně dobře fungující státní správě výhodný.

Mohl by se však využít tento princip s úpravou, kde místo soukromníků zajišťuje financování obec (případně kraj). Obce totiž, alespoň prozatím, peníze mají a zájem na dlouhodobé kvalitě díla by byl také zajištěn. Investice do infrastruktury by se projevila pouze odsunutím ostatních záměrů (například opravy chodníků). 

Vyzkoušíme si to na Pardubicích, kde žiji. Například severní obchvat města, který by z centra odvedl značnou část dopravy má předpokládanou cenu zhruba 600 mil. Kč, z čehož lze podstatnou část čerpat z fondů EU. Toto je zcela ve finančních možnostech města, pro srovnání při nedávné rekonstrukci plaveckého areálu s podobnými náklady nebylo o dotaci z fondů EU žádáno vůbec (přiznejme si, že za podivných okolností). 

Výstavba formou PPP za finanční účasti města samozřejmě předpokládá postupné splácení vložených prostředků státem, vynaložené prostředky by se tedy do obecního rozpočtu postupně vrátily. Co na to vedení města? 

Odkazy:

Studie severního obchvatu na stránkách ŘSD

Město Pardubice

Jeden starší článek o rekonstrukci plaveckého areálu v Pardubicích

(pro úplnost poznámka autora: nové vedení radnice nakonec prosadilo o něco úspornější variantu rekonstrukce, konečná cena včetně víceprací se ale téměř nelišila)

Autor: Miloslav Valenta | středa 15.5.2013 9:14 | karma článku: 7,08 | přečteno: 479x