Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Změna školních vzdělávacích programů v oblasti IT je tady!

Porada vedení MŠMT schválila minulý týden revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání v oblasti informačních technologií. A co bude dál ???

Mnohokrát se stalo, že nějaké slovo postupně ztratilo svůj sémantický význam a začaly se na něho nabalovat citově zabarvené konotace, v horším případě negativního rázu. Případů bychom našli dost, stačí třeba již Janem Nerudou používané slovo soudruh (velice rád čtenářům připomenu jeho Balady a romance), ve vzdělávacím prostoru je používaným příkladem slovo kompetence. Sémanticky neutrální slovo časem získalo u mnoha pedagogických pracovníků negativní zabarvení a je na nich poznat, že s ním také negativně zacházejí.

„Totéž slovo může být jednou pokorné a podruhé pyšné. A nesmírně snadno a velmi nenápadně se může slovo pokorné proměnit ve slovo pyšné, zatímco jen velmi těžce a velmi dlouze se mění slovo pyšné na slovo pokorné.“ Úryvek z Havlova textu psaného před třemi desítkami let se mi náhle spojil s připravovanou revizí rámcových, potažmo školních vzdělávacích programů verbalizovanou např. ve Strategii 2030+.  Za posledních patnáct let totiž přicházíme mezi pedagogické pracovníky podruhé se slovem kurikulum a musíme hned zkraje udělat všechno pro to, aby bylo pro ředitele škol i učitele slovo pokorné, nikoli pyšné.

Kolikrát bylo už řečeno, že ředitel musí být lídrem pedagogického procesu, není potřeba se schovávat za mezinárodní doporučení či zprávy České školní inspekce, zkrátka to tak je. Bude to nyní právě on (či ona), kdo bude ve škole nositelem tohoto slova a jen na něm bude zpočátku záležet, co s ním ostatní udělají. Nevhodný výraz se už nedá vzít zpět a učitelé rychle poznají, jak vážně to ředitel tentokrát myslel.

Na počátku třetího tisíciletí se mnohé nepovedlo právě v oblasti školního kurikula. Dosud nevídaná příležitost vytvořit si svůj vlastní školní vzdělávací program šitý na míru škole, komunitě i podmínkám se leckde utopila ve formalitách, byrokracii a celkové nevíře. Možná snad i proto, že odpovědnost za konkrétní věc je těžší než lamentování nad něčím, co udělal kdosi nahoře. Viník se vždy lehce nachází.

Slovu kurikulum a jeho plánované revizi musíme rozumět a musíme mu věřit. Totéž musíme chtít od dalších lidí komunikujících potřebu revize, ti musí být pro ředitele škol maximálně důvěryhodní. Protože v kurikulárním procesu nejsou žádní oni. Vždy to musí být ředitel a celý jeho tým, kdo vlastní školní program tvoří, naplňuje a žije podle něho.

Cílem práce školy není vytvoření vlastního školního vzdělávacího programu jako nepoužívaného slohového cvičení. Tento dokument je plánem cesty, nástrojem komunikace pedagogického uvažování a strategií, vizitkou školy i vyjádření množiny hodnot, které pracovníci školy věří. Smysluplný školní vzdělávací program nemůže kvalitně udělat kdokoli zvenčí.

Vzdělávací terén je zaplevelen slovy jako radikální proměna, revoluce ve školství, tudíž se netvařme, že teprve nyní něco správně víme. Hlavní zásadou dobrého řízení každé změny je, že nemůže být v lidech vyvolán pocit dosud špatně vykonávané práce. A to ani tehdy, kdyby něco nebylo úplně v pořádku. Některé školy si nevěděly rady, nedostaly podporu, popř. vlastně nechápaly smysl toho, co já označuji za příležitost.

Podle mne ztotožnění se s výhodami vlastního školního vzdělávacího programu brání pořád to samé – špatná komunikace ze státní úrovně dolů, nevytvoření podmínek pro školy, které si nevědí rady, také ovšem podmínky, které brání ředitelům stát se skutečnými pedagogickými lídry (nedostatek učitelů, objem činností, plíživý nárůst byrokracie a požadavků od velkého množství subjektů) i pověstné čekání na Godota, že dobře v naší škole bude, až někdo jiný něco udělá…

Pojďme tedy už konečně formulovat, jak podpořit každého ředitele, aby rozuměl kurikulární proměně, aby ji dobře řídil a vedl svůj tým ve prospěch žáků školy. Pokud nás právě ředitelé v první fází revize nebudou chápat, pokud je nezískáme na svoji stranu a pokud jim nepomůžeme, nemáme šanci. Otomar Krejča jednou napsal – slova jsou jako vůz, na který herec musí naložit jejich význam. Kurikulární úkol klademe nyní na jiné herce – na ředitele škol. Udělejme maximum, aby školní vzdělávací program byl pro každý pedagogický tým jejich vlastním příběhem, který budou žít a budou s ním ztotožněni.

Autor: Václav Trojan | úterý 19.1.2021 6:23 | karma článku: 6,64 | přečteno: 282x
  • Další články autora

Václav Trojan

Michelangelovo řemeslo

Kde se bere v některých lidech ta drzost tvrdit, že učňovské obory nemají budoucnost? Kdo z těch, kteří se tak hlasitě otírají o prospěšnost a životaschopnost učňovských oborů nikdy nepotřeboval poctivého a pracovitého řemeslníka?

3.10.2023 v 5:55 | Karma: 13,29 | Přečteno: 235x | Diskuse | Společnost

Václav Trojan

Cena vlastního dítěte

Pokud je pro některou dnešní mámu její dítě přítěží a nechce mu věnovat svůj čas, je něco hodně špatně...

23.5.2023 v 5:55 | Karma: 21,81 | Přečteno: 780x | Diskuse | Společnost

Václav Trojan

Já chci, já chci, já chci…

Nechce se ani věřit, jakou hysterii vyvolaly nedávné přijímací zkoušky na střední školy a k jakým závěrům se mnozí komentátoři dostali.

16.5.2023 v 5:55 | Karma: 32,89 | Přečteno: 1030x | Diskuse | Společnost

Václav Trojan

Konečně to někdo povolaný řekl nahlas

Nedávná práva NKÚ naplno pojmenovala to, co se nerado slyší. Nejen ve vzdělávání se peníze házejí vidlemi z okna.

4.5.2023 v 5:05 | Karma: 31,84 | Přečteno: 1040x | Diskuse | Společnost

Václav Trojan

Ach, zase to hodnocení

Život plyne na můj vkus hodně rychle, přesto neuplyne snad ani hodina, abychom něco nebo někoho nehodnotili.

4.4.2023 v 5:55 | Karma: 11,52 | Přečteno: 329x | Diskuse | Společnost
  • Nejčtenější

Pohřešoval se profesor psychologie Ptáček, policie ho našla mrtvého

3. září 2024  10:23,  aktualizováno  20:39

Ve věku 48 let zemřel známý psycholog Radek Ptáček. Od neděle se pohřešoval, policie po něm...

Americké váhání končí. Ukrajina dostane zbraň pro údery v hloubi Ruska

3. září 2024  16:52

Premium Nejméně 245 vojenských cílů na území Ruska by mohla ukrajinská armáda zničit, pokud by jí k tomu...

Zelená fasáda olomouckého unikátu Green Wall ve vedru zvadla, rostliny uschly

5. září 2024  14:42

V roce 2022 vzbudila fasáda moderního nízkoenergetického bytového domu v Tomkově ulici v Olomouci...

Žák vyskočil instruktorovi z větroně. Padák se mu neotevřel

8. září 2024  13:21,  aktualizováno  14:01

U Slaného na Kladensku nedaleko letiště dopoledne zemřel po výskoku z větroně muž. Zřejmě dostal...

Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci

10. září 2024  12:11

Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...

Nemáte odvahu říci, že jste to nezvládli, vyčítá ANO Bartošovi stavební řízení

10. září 2024  5:35,  aktualizováno  20:15

Přímý přenos Už více než dva měsíce nefunguje stavební řízení tak, jak by mělo. Ministr pro místní rozvoj a šéf...

Tektonický posun. Kate ukázala emoce, video vpustilo lidi do královské rodiny

10. září 2024  19:21

Když princezna z Walesu Kate v pondělí prostřednictvím videa oznámila, že dokončila chemoterapii,...

Filadelfský koridor štěpí Izrael. Premiér sabotuje mír, generálové zuří

10. září 2024

Premium Izraelští generálové se obuli do premiéra Benjamina Netanjahua, který veškeré mírové iniciativy...

Policie vpadla na arcibiskupství v Praze, může být obětí podvodu za 200 milionů

10. září 2024  18:54

Detektivové z Národní centrály proti organizovanému zločinu (NCOZ) v úterý zasahují v budově...

  • Počet článků 43
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 490x
www.vaclavtrojan.cz Věnuji se podpoře ředitelů škol v oblasti pedagogického vedení, zabývám se úlohou vzdělávání a vztahem mezi řediteli škol a zřizovateli. Jsem zakladatelem Ředitelské akademie. Moje podobenství školy jako plovoucí lodi a ředitelů - kapitánů se stalo často používaným.

Seznam rubrik