- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Září 7, 2017
Jak mluvíte směrem k druhým lidem, když se zmiňujete o jejich chování či výsledcích? Ukazuje se, že pokud podhodnotíme či nadhodnotíme, jak o druhých smýšlíme, je pravděpodobné, že se často naše hodnocení vyplní.
Představte si, že váš podřízený špatně provedl daný úkol. Máte spoustu možností, jak zareagovat. Například řeknete něco ve stylu: „Vím, že je toto výjimka. Obvykle podáváš nadstandardní výkon a věřím, že se ti příště ten nadstandard zase povede.“ Jste pak na nejlepší cestě, jak z podřízeného lepší výkon dostat. Říká se tomu Pygmalion efekt[1].
Jak přesně funguje? Zaprvé, my sami bychom měli věřit tomuto výroku. Poté už jen stačí, že tento podřízený alespoň trochu uznává pravdivost vašeho sdělení a ztotožní se s ním. To pak vede k tomu, že se snaží vědomě i podvědomě splnit vaše očekávání.
Naše přesvědčení vlastně aktivuje potenciál tohoto člověka.
Na toto téma je zajímavý výzkum[2] Roberta Rosenthala. Ve výzkumu byla na začátku školního roku změřena inteligence všech dětí. Výzkumníci pak učitelům vybrali několik jmen a dodali, že tyto děti jsou ty nejinteligentnější s největším potenciálem.
Na konci školního roku výzkumníci přeměřili znovu inteligenci těchto dětí a nejinteligentnějšími byli ti stejní.
Žádné překvapení, že?
Jenže háček je v tom, že na začátku výzkumníci učitelům lhali. Jména, která jim řekli, patřila těm nejvíce průměrným žákům. Způsob, jakým s nimi učitelé během školního roku jednali a mluvili, tyto děti proměnil v ty nejinteligentnější. A to přestože učitelé měli zakázáno od výzkumníků s těmito dětmi trávit víc času, nebo se jim nějak speciálně věnovat. To je Pygmalion efekt.
Jinými slovy, pokud dítě přinese špatnou známku, naše reakce může ovlivnit, jakou známku přinese příště.
Ve finále je asi nejdůležitější si uvědomit, že Pygmalion efekt může fungovat i na nás samotné.
Take away:
[1] https://en.wikipedia.org/wiki/Pygmalion_effect [2] Rosenthal R., Jacobson L. (1968). Pygmalion in the Clasroom: Teacher Expectation and Pupils‘ Intellectual Development. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Další články autora |
Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...