Rodina je základ liberálního státu?
V rozhovoru (odkaz) se pan předseda nechal slyšet, že by chtěl nechat manželský svazek – „stabilizující prvek vztahu mezi mužem a ženou“ – ochránit pod záštitou Ústavy. Jak by to však napomohlo odklonit současný stav „krize“ manželství, není jasné.
Když jsem před rokem navštívil Kodaň, potkal jsem se s krajankou, která tam už nějaký rok žije. Srovnávala tamní poměry s domácími a mimo jiné poukázala na nízkou míru úcty k manželskému svazku, a dokonce i k partnerskému svazku – mravy jsou tam prý velmi uvolněné. Vzpomněl jsem si na středoškolská studia a na své spolužáky, z nichž minimálně polovina byla z rozvedených rodin. Ani jsem si neuvědomil, že tento vzorek o zhruba třiceti rodinách podává tvrdá data o současném stavu. Zhruba polovina manželských svazků u nás totiž končí rozvodem. Dokládá to Český statistický úřad, podle nějž rozvodovost v devadesátých letech vzrostla o více než dvacet procent.
Rodina přitom ještě před revolucí měla velký význam. Jestli se za dob normalizace mohl člověk na někoho spolehnout, tak to byla rodina. Ve veřejné sféře tehdy panovala přetvářka a oportunismus, ale v rodinném kruhu měl člověk jakousi jistotu, že tam je ještě vše v pořádku (úplně jinak to je v extrémně totalitní Severní Koreji, kde není radno věřit ani vlastní rodině). Po sametové revoluci tato starost odpadla a rodina tak tento význam ztratila. Za socialismu byl také nastaven systém tak, že lidé měli pro svatbu více důvodů, než že se jen měli rádi. Byt například mohl od státu dostat jen sezdaný pár atd., nemluvě o společensky „kamenovaném“ jevu, jímž bylo nemanželské početí.
Liberálnější západ zkušenost s totalitním uspořádáním nemá, proto je zde tento jev ještě prohloubenější. Také je zde malé procento věřících, pro něž manželský svazek představuje posvátnou úmluvu před Bohem. Z těchto postřehů můžeme odvodit, že rodina jako státní instituce je determinována právě tím, v jakém stavu je celý aparát, a podléhá změnám, jímž podléhá i stát.
Co klam spojil, člověk nerozlučuj?
Zde naváži na svůj předcházející text (odkaz), v němž jsem citoval ze Schopenhauerovy Metafyziky pohlavní lásky. Autor v něm předestírá svou teorii o pohlavním soužití muže a ženy. Hlavní podstatu milostných pletek shledává ve zplození potomka, tedy ve splnění závazku vůči lidskému druhu. Protože to u nás však není tak snadné jako u zvířat, k tomu, abychom se spojili s druhým člověkem nás nejprve musí přesvědčit klam, že činíme něco ve svém vlastním zájmu – chceme si užít, mít nad někým moc nebo jsme zamilováni a bažíme po tělesném splynutí s láskou svého života. Dříve nebo později nám však podle Schopenhauera má dojít, že jsme byli oklamáni, a to v momentě, kdy pomine prvotní kouzlo.
Hádám, že značná část manželských svazků z lásky – nikoliv z ekonomických pohnutek – bývá uzavírána právě před pominutím prvotního milostného vzplanutí – tedy v období, kdy rozum a kalkul bývají upozaděny. Zamilovaní se tedy berou v negativním stavu, kdy jsou spokojení, šťastní, bezstarostní a vidí svět v zářivějších barvách – pozitivní (výchozí) stav je stav nedostatku, který nás pohání. Pár tím pádem nemá možnost poznat toho druhého v pozitivním stavu a jejich svatba tedy nesplňuje jednu z podmínek, kterou je, aby se napřed dvojice navzájem dostatečně poznala.
Manželství je produkt civilizace. Jde vlastně o smlouvu, v některých kulturách dokonce o ryze obchodní smlouvu – v islámu například není manželství smlouvou mezi ženichem a nevěstou, ale mezi ženichem a otcem nevěsty. Je-li tedy svatba projevem civilizovanosti, měla by vznikat daleko od všeho přírodního a nevypočitatelného, čemuž se snaží civilizace buď vyhnout nebo nad tím získat kontrolu. Jednou z přírodních sil je i již zmíněný klam zamilovanosti, který se právě pod kontrolu dostat nedaří.
Dalším z jevů, v jehož potlačování manželství selhává, je nevěra. Tu Schopenhauer vidí jako ryze přírodní jev a tvrdí, že sklony k rodinnému životu má pouze něžné pohlaví: „Muž má od přírody sklon k nestálosti v lásce, žena ke stálosti. Mužova láska klesá od okamžiku ukojení, téměř každá žena ho dráždí více než ta, kterou už má. Láska ženy od toho okamžiku naopak stoupá. Je to následek účelu přírody k zachování co nejsilnějšího rozmnožení druhu. Muž tak může zplodit za rok dětí, kolik chce. Žena si raději udrží živitele potomků, stejně jich za rok nemůže zplodit více než jednoho. Mužská věrnost je umělá, u ženy přirozená.“
S nevěrou se můžeme setkat už ve starověké řecké mytologii. Bohyně Héra, jejímž rezortem byla právě ochrana manželských svazků, měla sama největší starost s vlastní domácností. Polovina olympského pantheonu totiž byla zabydlena nemanželskými potomky jejího chotě Dia. Mnohé z příběhů začínají právě jeho nevěrou – snad nejznámější epopej o Héraklovi vlastně spočívá v tom, že Zeus splodí nemanželského syna, který poté musí čelit překážkám, jež mu ukládá podvedená Héra. Co tím tyto příběhy říkají je, že i velká rodina bohů má tytéž problémy jako obyčejní lidé.
Krize manželství – svoboda člověka
Čím dál liberálnější společnost nám umožňuje projevovat se stále více podle svého přírodního ustrojení. Proto dnes například vzkvétá polygamie, přáno je vztahům na jednu noc, homosexualita už není trestná atd. Ekonomický růst navíc mnohým z nás umožňuje být s druhým člověkem jen proto, že opravdu chceme a ne proto, že bychom sami neutáhli domácnost. Když se protrhla hráz komunismu, lidé se konečně mohli začít chovat tak, jak sami chtěli a ne tak, jak chtěl stát nebo očekávala veřejnost.
Václav Junek
Ekonomická sebevražda
Několik poznámek z četby Kafkovy Proměny, kde se dá nalézt i klíč k tomu, jak ustát jednu z nejrozšířenějších chorob 21. století.
Václav Junek
O ko(rona)medii
O koronavirové pandemii přišla řeč na tomto kanálu již na jaře, kdy se psalo o možnostech stát se lepším člověkem a převzít odpovědnost za své konání vůči přírodě. Dnes chce autor pouze povzbudit, nebo dokonce pobavit.
Václav Junek
Dobrý, zlý, nebo ošklivý?
Aneb o tom, jak i sledování westernů může přinést zamyšlení směřující až k samotné hranici našeho myšlení, kterou se můžeme pokusit narýsovat, ale nikdy nám nebude dáno ji překročit a nahlédnout za ni.
Václav Junek
Koronapokalypsa
Zaslechnutý útržek rozhovoru v hromadném dopravním prostředku: „to je podle mě od Boha jen zkouška, nic jiného," říká klidným hlasem asi třicetiletý muž své družce, když vynáší kočárek i s dítětem z vagónu metra.
Václav Junek
O korona-moru a vyžraných regálech
Intuitivně jsem sáhl po románu Mor (1947) od Alberta Camuse, abych se dočetl, že se z něj během posledních dnů stal v Itálii bestseller.
Další články autora |
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data
Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních...
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Jak Chuanyta uklízí ghetto. Loni se do Mojžíře báli i řidiči MHD, teď je tam lépe
Premium Zdemolované koše a lavičky, nepořádek, záškoláctví i drogy. Do ústecké čtvrti Mojžíř před rokem...
Zrevidujte Green Deal, volá hospodářská komora. Některé plány jsou nesplnitelné
Výrazných ústupků v evropských plánech na snižování emisí chce dosáhnout Hospodářská komora ČR v...
V Íránu sílí volání po jaderné zbrani. Názor mění i lidé, kteří režim „nemusí“
Premium Zatímco svět se chystá na další kolo eskalace mezi Izraelem a Íránem, mnozí obyčejní Íránci, kteří...
Odlesňovací nařízení EU je likvidační, varují kavárníci. Data nejde doložit
Premium Kavárenský sektor v EU může mít už za rok vážné potíže. Platnost evropské směrnice zabývající se...
- Počet článků 19
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 453x