Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

O ko(rona)medii

O koronavirové pandemii přišla řeč na tomto kanálu již na jaře, kdy se psalo o možnostech stát se lepším člověkem a převzít odpovědnost za své konání vůči přírodě. Dnes chce autor pouze povzbudit, nebo dokonce pobavit. 

textu, kde jsem se snažil jarní situaci popsat s podpěrou v románu Mor od existencialisty Alberta Camuse, jsem nastínil myšlenku, že vyrojivší se respirační onemocnění zpřítomnilo vědomí smrti, konečnosti lidského života a životní absurdity, která se doposud skrývala za kulisami hédonismu a každodenních starostí o živobytí. Není proto divu, že během jarní pandemie přibylo lidí s duševními onemocněními, na které dolehla tíha a úzkost života. Situaci do značné míry přitížila média, ve kterých čteme jednu tragédii za druhou. Naštěstí se na stejných platformách objevují i pokusy zvládnout situaci pomocí humoru

Při psaní tohoto jsem si zase vzpomněl na Dekameron Giovanniho Boccaccia, knihu, ve které si deset lidí uniknuvších z Florencie před morovou epidemií na venkov, vypráví po deset dnů každý den desítku humorných a lechtivých příběhů, aby si ukrátili čas a přišli na jiné myšlenky. Využívají zde tedy také humor. Jde však o jiné využití než v případě odkazu v prvním odstavci, kde humor neslouží k tomu, aby od tragické situace odvedl pozornost, nýbrž aby tragickému materiálu vnukl komickou formu.

Tragédie a komedie jsou dva základní žánry už od dob starořecké kultury, kde byly určeny každý pro diváky z jiné sociální vrstvy. Tragédie náležela divákům z vyšších kast, které měla vytrhnout z každodenní nudy, a komedie byla určena pro pobavení pracujícího lidu a pro zapomenutí na každodenní strasti a dřinu. Tragický materiál, pracující s pocity životního zmaru a absurdity, má v divákovi vzbudit strach a soucit s postavami. Komedie mezitím životní těžkosti banalizuje. Tragédie vzbuzuje negativní sentimentalitu, zatímco komedie pomáhá se nad vypjatými situacemi povznést, zachovat chladnou hlavu, udržet si pevnou půdu pod nohama a přenechat rozhodovací schopnosti otěžím rozumu a nikoliv afektu. Humor tak ve skutečnosti není ničím nízkým, co by mělo náležet pouze člověku chatrných mravů, který potřebuje po práci rozptýlit. 

Tak nám zabili Ferdinanda! To se stává...

I dnes se umění dělí na vysoké a nízké, vážné a pokleslé, vznešené a vulgární. Nejvíce však oceňuji umění, které se snaží oba principy konfrontovat a vést je vedle sebe. Svět totiž není ani tragický, ani komický. Prolíná se v něm obojí, avšak záleží, jakou optikou na něj budeme pohlížet. 

Vezměme si k ruce jednu ukázku z Osudů dobrého vojáka Švejka za světové války od Jaroslava Haška: „Jó, paní Müllerová, dnes se dějou věci. To je zas ztráta pro Rakousko. Když jsem byl na vojně, tak tam jeden infanterista zastřelil hejtmana. Naládoval flintu a šel do kanceláře. Tam mu řekli, že tam nemá co dělat, ale on pořád vedl svou, že musí s panem hejtmanem mluvit. Ten hejtman vyšel ven a hned mu napařil kasárníka. Von vzal flintu a bouch ho přímo do srdce. Kulka vyletěla panu hejtmanovi ze zad a ještě udělala škodu v kanceláři. Rozbila flašku inkoustu a ten polil úřední desku,“ vypráví Josef Švejk jednu ze svých četných historek v reakci na zprávu o sarajevském atentátu. 

O Jaroslavu Haškovi se mezi laickou veřejností často hovoří jako o autorovi s takzvaným „laskavým humorem“. Já nevím jak ctěnému čtenáři, ale mě tato popisovaná scéna sice humorná přijde, laskavá už však nikoliv. Čím více si zde smějící se čtenář pokouší vykreslit si předestřenou scénu ve své obrazotvornosti, tím více se diví sám sobě, čemu se to vlastně směje. Když si ale tu scénu promítne znova a znova od začátku až do konce, vždy to skončí smíchem. Proč? Protože autor záměrně scénu se zavražděním hejtmana banalizuje, když vedle tragické události staví něco tak obyčejného jako rozbitou lahev s inkoustem znehodnocující oficiální dokumenty, vytvářeje tak disharmonii vážného a nevážného motivu. Kdyby tato historka končila hejtmanovým zastřelením, nic by jí na tragice neubíralo. Čtenář se však směje tomu, že vypravěč – v tomto případě Josef Švejk – má potřebu pokračovat dál a vypointovat svou zkazku od tragédie až k banalitě všedního dne. Smrt tak vlastně staví na roveň každodennosti, což vidíme i v tom, s jakou lehkostí Švejk o události svou posluhovačku zpravuje. A pokud má ta nejdůležitější informace patřit na konec výpovědi, banální je zde dokonce stavěno výš než tragické. 

S Haškovým Švejkem si literární vědci dodnes neví pořádně rady. V učebnicích pro střední školy se lze dočíst, že Osudyjsou humoristickým románem. Kdo knihu četl, ví, že je plná podobných výjevů, jako je ten výše uvedený, kde se pod zdánlivou komikou skrývá veskrze tragická událost. Nebo je to naopak a z četby si máme vzít, že život je vlastně tak tragický, až nám nezbývá nic jiného než se tomu smát. 

Na tváři lehký žal, hluboký v srdci smích 

Klasické žánrové rozvržení zmíněné výše v dnešním světě selhává. Každý dnes potřebujeme oba pohledy na svět – komický i tragický zároveň; přesněji řečeno potřebujeme jejich syntézu. Ani jeden z těchto dvou žánrů nedokáže postihnout život takový, jaký skutečně je. Život je o tom připustit si jeho tragiku, protože jinak ho neprožijeme dost kvalitně a s chutí. Zároveň je ale potřeba se s touto tragikou vyrovnat a smířit. Život je dost tragický na to, abychom ho prožili v úzkosti a strachu, ale také dost komický na to, abychom žili s lehkostí, humorem, nadsázkou a nadhledem. 

Tragédie zpravidla tragicky končí a připomíná nám, že tragicky skončíme všichni. Žádný konec není šťastný. Humor nepotřebujeme, abychom na toto neštěstí zapomněli; humor v syntéze s tragikou neodvádí od tragického pocitu života pozornost, nepřekrývá ho a nesnaží se na něj zapomenout. Snaží se ho udělat snesitelným, naložit ho na svá bedra. Tragédie je tu stále, není odmítána, ale v syntéze s komedií je k unesení. Je třeba vážnost vyvážit smíchem a smích vyvážit vážností. Komedie bez tragédie je samoúčelná a tragédie bez komedie je k neunesení a paralyzuje. Komedie sama problém tragického života nevyřeší, pouze ho nechává stranou. Tragédie sama zůstává zase jenom tragédií. Sloučení obou principů umožňuje uvědomit si absurditu života a následně se povznést nad tíhu, jež znemožňuje tento život žít. 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Václav Junek | pondělí 26.10.2020 18:00 | karma článku: 11,40 | přečteno: 258x
  • Další články autora

Václav Junek

Ekonomická sebevražda

Několik poznámek z četby Kafkovy Proměny, kde se dá nalézt i klíč k tomu, jak ustát jednu z nejrozšířenějších chorob 21. století.

2.2.2021 v 19:00 | Karma: 19,16 | Přečteno: 733x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Dobrý, zlý, nebo ošklivý?

Aneb o tom, jak i sledování westernů může přinést zamyšlení směřující až k samotné hranici našeho myšlení, kterou se můžeme pokusit narýsovat, ale nikdy nám nebude dáno ji překročit a nahlédnout za ni.

27.7.2020 v 19:02 | Karma: 10,63 | Přečteno: 455x | Diskuse| Kultura

Václav Junek

Koronapokalypsa

Zaslechnutý útržek rozhovoru v hromadném dopravním prostředku: „to je podle mě od Boha jen zkouška, nic jiného," říká klidným hlasem asi třicetiletý muž své družce, když vynáší kočárek i s dítětem z vagónu metra.

14.4.2020 v 18:07 | Karma: 14,47 | Přečteno: 676x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

O korona-moru a vyžraných regálech

Intuitivně jsem sáhl po románu Mor (1947) od Alberta Camuse, abych se dočetl, že se z něj během posledních dnů stal v Itálii bestseller.

24.3.2020 v 19:03 | Karma: 14,88 | Přečteno: 550x | Diskuse| Společnost

Václav Junek

Izolovaná společnost

Proč nám sociální média komplikují život a jdou proti přirozenému vývoji myšlení? Proč je špatné uzavírat se do názorového vakua? Proč je dobré se hádat, mít konflikty, a ne se jim vyhýbat?

13.1.2020 v 19:01 | Karma: 14,02 | Přečteno: 506x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

ANALÝZA: Smutný Den nezávislosti Izraele. Ve válce, opuštěn a rozhlodáván zevnitř

15. května 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli „Měli bychom to oslavit. Určitě půjdu na hřbitov s kyticí květin a každému padlému dám na hrob...

Česká stopa zatčených oligarchů vede nejspíš k luxusním bytům v Praze

15. května 2024

Premium Ukrajina by mohla poprvé usilovat o zablokování nemovitostí, které její občan vlastní v Praze. Jak...

„Podívejte, vychází Země!“ Fotografie z Apolla 8 změnila lidstvu pohled na svět

15. května 2024

Seriál Země jako nádherné a životem překypující umělecké dílo uprostřed nicoty. Přesně tak zachytili naši...

Kočka, Rittig a další. Projekt mapuje, kdo ukrývá peníze v dubajských bytech

14. května 2024  22:46

Mezinárodní investigativní projekt Dubai Unlocked zmapoval, jak se dubajské nemovitosti staly...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

  • Počet článků 19
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 582x
Hledám otázky, nikoliv odpovědi; pravda leží mimo nás. 

Seznam rubrik