Manipulátoři všech zemí světa, spojte se!

O "velkých datech", "psychografii", "mikrotargetingu" a dalších půvabech báječného nového světa. Marketing bohužel nemá etické zábrany. Je jako binární soustava: Prochází / neprochází. Buď anebo.

Získali jste zákazníka (voliče) anebo nezískali. Toť vše. Nějaké etické konstanty jsou v této optice "otravnou překážkou".
Zde popisuji jev, což neznamená, že bych ho schvaloval. Vždy narazíme na zásadní mravní dilema, když člověk přestane být subjektem a stává se pouhým cílovým objektem, na který se pořádá hon. Společnost, v níž žijeme, má ve svých základech humanizmus, který zná a ctí obrovskou hodnotu člověka. Je zde snad nějaká "nadřazená hodnota" či dokonce "modla" (např. zisk ekonomický a mocenský), která se staví nad lidskou osobu? Nad ochranu její integrity? Nad právo člověka nebýt tzv. "informačně vytěžován" a na základě toho uháněn? Už nyní vězíme až po uši v prostředí v němž jsou netečně přehlíženy lži a demagogické manipulace. Jsme na prahu totality, i když zatím nepříliš identifikované. Velice doufám, že o metodách "psychografie", "mikrotargetingu" či "osobně cíleného marketingu" se povede vážná diskuse.
Není náhodou, že jsou volební kampaně svěřovány reklamním agenturám. Sama volební kampaň se tím stává obchodovatelným "produktem". Psychologické triky, jak proniknout pod kůži jednotlivci, se záměrem, aby koupil určitý výrobek či se rozhodl volit konkrétní politický subjekt, jsou shodné.
Nezaškodí podívat se, jakým způsobem se prezentuje společnost Cambridge Analytica a nabízí své služby. Už to samo o sobě je dost výmluvné. "We use big data and advanced psychographics to grow audiences, identify key influencers, and move people to action." (zdroj  https://cambridgeanalytica.org/) Tatáž společnost naznačuje, že svými metodami pomohla k vítězství jak zastáncům brexitu, tak Donaldu Trumpovi.

Jedním ze skloňovaných termínů je Behavioral Microtargeting (Detailní cílení na jednotlivce či definované skupiny lidí na základě rozboru jejich chování a sklonů). Tato metoda byla zatím využívána v reklamě, nyní však už je podle všeho zapojená i do volebních kampaní. Jedná se o velmi sofistikované, manipulativní působení na člověka a jeho rozhodování, s využitím psychografie - vykreslení jeho psychologického profilu podle chování na sociálních sítích. Metodu psychografie měl vytvořit Michael Kosinski, který je sám údajně velmi proti tomu, aby se využívala pro komerční či politické cíle a důrazně varoval před obrovskými riziky. Ptal bych se však, zda si opravdu neuvědomil veškerá rizika ve chvíli, kdy výsledky své vědecké práce přenechal komerčnímu subjektu.
   

Text: "Data, jež obrátila svět vzhůru nohama" stojí za přečtení, i když určitě s kritickým nadhledem. Jedná se o překlad článku, který původně vyšel v prosinci 2016 ve švýcarském Das Magazin (autoři Hannes Grassegger a Mikael Krogerus) a je k nalezení také v angličtině.
Určitě bych však tuto věc neabsolutizoval. Źádný podobný program, byť velmi pokročilý, není samospasitelný a žádný strom neroste až do nebe. Není důvod k strašení a fatalizmu. Na druhou stranu je dobře o daných praktikách vědět, mluvit o nich. Manipulace se používají odedávna, jen se stávají více propracovanými. Je třeba umět si vytvořit racionální nadhled. Nenechat se takto (v podstatě velmi triviálně) manipulovat.
Manipulovatelný není ten člověk, který je sám zakotvený v pevném hodnotovém systému. Nejenom jako jednotlivá osoba, ale také a zejména jako součást podobně pevně zakotveného a soudržného společenství.

Už kdysi dávno zkoušeli pří výsleších estebáci zastrašovat člověka tím, že říkali: "My na tebe víme to a to" Už dávno byli lidé rozpracováváni a rozebíráni ze všech stran, aby se jim totalitní moc dostala na kobylku. Sbíraly se informace, vyhodnocovaly se slabiny. Metody, jak člověka lámat, byly vědecky propracované. A byly drsné, našlo se nemálo lidí, kteří nátlaku podlehli.
Svým způsobem i dnes na vás kdekdo "sbírá informace", vyhodnocuje a spekuluje, jak vás "dostat". Či své "poznatky" prodává jiným. Nezabráníme tomu. Přesto všechno stále platí nebát se a nedat se.

............................................................................................................................................

Pod čarou: Vypadá to, že společnost Cambridge Analytica by mohla mít "dobré kšefty" letos při volebních kláních v Evropě. Evidentně se o to snaží a své dosavadní úspěchy patřičně chválí. V logice absurdního humoru by si její služby i s tím zázračným programem měly pořídit všechny politické strany, aby se hra zase vyrovnala

 

  

Autor: Marek Trizuljak | středa 8.2.2017 15:27 | karma článku: 18,52 | přečteno: 663x