Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Poznámky ke studii „České firmy v sociálních sítích“ LUPA premium

Co se dozvídáme:  Facebook se nevyplatí ignorovat, ale mnohdy ani využívat. Možná je  lepší si ho pořídit a to většina firem udělala.  Může být vynikající, ale také problematický, to závisí  na okolnostech. Statistiky prokazují, že investovat do Facebooku není  pro mnohé firmy  žádnou výhrou. Mohou  přijít o spoustu času i peněz, investovaných zcela zbytečně.  Nicméně platí i opak. Facebook celé řadě firem zajišťuje aktivní  komunikaci s jejich zákazníky a bez něho by mnoho tratily.   I to je pravda.  O mnoho víc vám podrobná studie o Facebooku neřekne. A nám se to zdá málo.    

Podrobná studie nabízí spoustu podrobných dat. Pokud vás zajímají statistiky, dostane se vám jich vrchovatě.  Ale třeba  potvrzení faktu „čím více peněz investujete, tím více aktuální pozornosti získáte“ se vám dostane od každého vychovaného číšníka.   Jiné statistiky  skrývají mlhavější poznatky a  nemůžete si byt jisti, co čísla vlastně znamenají. Jejich nezakotvená expozice je jen skicou, nebo je  interpretována ad hoc, někdy na více místech s protichůdnými závěry ( je počet fanoušků významný nebo je to  redundantní výsledek pletich?). Statistickým údajům chybí nějaký spojující  příběh. V tomto ohledu zůstává autor „němým svědkem“ zachycujícím několik (z opatrnosti) nulových hypotéz. Bohužel takto cesta k poznání nefunguje. Studie vás nechá  na holičkách  v tom podstatném – nenabízí to, čemu se dnes říká „actionable insight'“ něco, co vás zaujme a nakopne k aktivní práci. Říká se, že sama statistika je jako bikiny. To, co ukazují je interesantní, ale to podstatné k životu zůstává skryto.

   Další, zajímavější části studie odvážnými interpretacemi hýří, zde ale naopak průkazná  data chybí. Kaleidoskop  sdělení z praxe vyvrací jiná sdělení z praxe. Závěr? Oproti šedé teorii je strom praxe zelený- i když opatrně,  Facebook se podle autora příliš nezelená. Většina firem komunikuje na Facebooku, protože na něm nelze nebýt. Silným motivem je „bandwagon efekt“ naskočit do rozjetého vlaku, ve kterém hraje kapela případným vítězům, protože tím kdo je vlastně na Facebooku vítězem si zde nikdo (ani autor studie) není zcela jist. Pro české firmy zatím zůstává Facebook problematicky uchopitelnou sociální sítí  a hledají způsoby jeho využití. Pokud by skutečně  platilo, že ho většinou využívají k budování brandu (máme opravdu tolik českých značek?) a stránky funkčně považují za direct mail (!!!) prožívají dilema  domorodce –  pořídili si nový bumerang a starý nemohou zahodit. Patrně už zapomněli, že  mezilidské interakce jsou košatější než asi sto let starý marketing udržovaný soustavnými reinkarnacemi. 

    Je zde sice plno cílových skupin (obávám se, že většina), které před marketingem prchají a proto se je nedaří identifikovat,  natož vhodně oslovit. Jsou to fosilie (vyhynulé publikum).

    Zatím co marketingem znechucený svět  míří od šíření poselství širokému okruhu posluchačů (broadcasting) k jeho expozici jen užšímu publiku (narowcasting) a kmenovějším formám komunikace, studie takový trend podezírá z excesů - k nevázané ochotě podpořit hloupé cokoliv, což autora vedlo až k pozoruhodným položkám ve výčtu nevýhod Facebooku -„nutnost komunikovat s negramotnými uživateli.“ až k definici hrozeb- „možná lavina záporných komentářů a zpráv“  a nutnost komunikovat s rozhněvanými odpůrci firmy“(3x !!!)

 S opatrností se nedá než souhlasit. My bychom jen doplnili, že český Facebook tak následuje smutné  trendy společnosti:  českých dlužníků odhodlaných  půjčovat si  jakkoliv,  českých děvčat ochotných k čemukoliv,  českých tlouštíků připravených  cpát se čímkoliv a českých  voličů hotových zvolit kohokoliv.  Nezní to příliš vědecky, ale je to tak a o vědu tak jako tak ve studii vůbec nešlo.  Česko je zkrátka holubník konzumentů opojených svobodou a hlavní přínos Facebooku - rovnoprávný  feedback - je nebezpečně výbušnou zbraní. Až vám tohle dojde, pochopíte, že objektivní pohled autora je zhusta tvořen hrou na pravdu někde uprostřed,  expozicí šancí a jejich úklid pod koberec. V teorii komunikace se taková dvojznačná strategie označuje termínem „dvojitá vazba“. Zahrnuje různé (zvláště protichůdné) úrovně abstrakce  a hry v pořadí zpráv a stojí u vzniku schizofrenie jejich bezbranného příjemce. A to je pocit, který nás ovládl po podrobném prostudování  prémiové studie. ANO i NE bez opory v metodice je nezdravě  rozštěpený postoj.  Naštěstí od dob vydání Komického slovníku je statistika jedinou vědou, která umožňuje různým odborníkům  ze stejných údajů vyvodit různé závěry. Přesvědčte se o tom na http://blog.emarketingassociation.com/blog/ema-blog/social-media-has-ruined-marketing nebo v českém překladu  na  http://www.int-cz.com/2011/11/24/socialni-media-zruinovala-marketing/ .

Pro přesnost musíme dodat, že se nevyjadřuji  vůbec k  části pojednávající o Twitteru , protože  nemáme za sebou jedinou  komerční realizaci v prostředí Twitteru.  Pokud  však jde o Facebook, je třeba říci, že studie LUPA premium  nepřináší, bohužel , žádný  relevantní  názor a tedy není studií. Velká škoda  pro  české firmy, které Lupu pokládají  za srovnávací názorotvorný zdroj.   

Recenze  studie Daniela Dočekala : České firmy v sociálnich sítích, Lupa Premium 2011  cena 1500 ,-Kč  http://www.lupa.cz/specialy/premium/  

 

Psáno pro  stránky www.int-cz.com

 

Autor: Milan Tříska | středa 14.3.2012 4:00 | karma článku: 7,95 | přečteno: 556x
  • Další články autora

Milan Tříska

Proč to ve čtvrtek 1.12. spousta malých zabalí.

Jsem proti EET, ne proto že by se mě nějak přímo týkala,ale proto, že je to metoda monopolizace a při výkonu českého soudnictví ve spojení s anonymnim udáním snadno zneužitelná metoda konkurenčního boje. Bude nás prostě míň.

25.11.2016 v 10:51 | Karma: 35,15 | Přečteno: 1418x | Diskuse| Politika

Milan Tříska

Poznámky k rozhovoru s Davidem Špinarem ( H1) - Lupa.cz

Pokud jste ještě nečetli nezvykle otevřenou zpověď spoluzakladatele a šéfa kultovní firmy českého SEO byznysu H1.cz, měli byste, ve vlastním zájmu. Jinak vám hrozí, že své marketingové výdaje budete i nadále bezúspěšně umisťovat do prostoru internetu s tím, že možná dobře uživíte svou SEO agenturu či SEO experta, ale pro sebe vyděláte sotva tak na náklady – když vše dobře dopadne.

2.12.2013 v 9:29 | Karma: 6,01 | Přečteno: 166x | Diskuse| Média

Milan Tříska

V kterou dobu je nepříhodnější postovat na Facebooku?

V kteroukoliv, pokud si připlatíte. Nikdy, pokud to neuděláte. Pokud nejste obchodní firma a neusilujete prodat, možná nejsou tyto řádky pro vás. I když .... co je to prodej? Jde-li vám o to zasáhnout svým obsahem, idejemi, názorem atd. co nejširší skupinu potenciálních zájemců, postup je stejný jako při prodeji.

27.11.2013 v 13:58 | Karma: 9,67 | Přečteno: 879x | Diskuse| Média

Milan Tříska

Sociální stát: proč přestává fungovat?

Sociální stát, tedy to, co konzumujeme v Evropě a v mírnější verzi také v USA v různých podobách od osmdesátých let 19.století, je založen na existenci a efektivním výběru tří daní- daně z příjmu ze závislé činnosti, zjednodušeně z výplat zaměstnanců, daně z příjmů společností – korporátní daně a nějaké daně z obratu nebo spotřeby – u nás teď DPH. Pokud je málo výplat, je málo daně z nich. Pokud je v otevřené globální ekonomice platba korporátní daně v zásadě dobrovolná činnost a pokud na spotřebu nejsou peníze, protože je málo a ještě malých výplat- není na sociální stát kde brát... leda by se znárodnilo.

27.11.2011 v 12:30 | Karma: 22,83 | Přečteno: 2142x | Diskuse| Ekonomika

Milan Tříska

Proč má pan Fejk nárok na odchodné.

Petr Fejk přijal nabízenou práci a podepsal smlouvu . Jeho nároku na odchodné se podivuje mimo jiných i pan premiér. Že to trápí část novinářů, třeba pana pan Bucherta v Reflexu, to už vlastně ani nepřekvapí. Takže – má nárok na odchodné? Jistěže ano.

24.6.2011 v 8:00 | Karma: 13,12 | Přečteno: 1616x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

ANALÝZA: Donald Trump je vinen 34krát. Nastává nová éra americké politiky

1. června 2024

Premium V procesu, který bude Spojené státy ještě hodně stát, získali demokraté možnost říkat v...

Zbytky kokainu na WC našla ochranka Pekarové. Podezřelý je šéf její kanceláře

1. června 2024

Premium Ochranka předsedkyně Sněmovny Markéty Pekarové Adamové nalezla loni v lednu na pánských toaletách...

USA tlačí na mír v Gaze. Izrael předložil novou mírovou dohodu, má tři fáze

31. května 2024  20:06,  aktualizováno  21:32

Izrael předložil nový návrh komplexní dohody o příměří v Pásmu Gazy a o propuštění rukojmích...

Do Česka dorazily bouřky z Německa. U Olomouce se voda vylila na dálnici

31. května 2024  12:07,  aktualizováno  20:20

Výstrahy meteorologů před srážkami se naplnily. Česko zasáhly bouřky, které přišly z Německa. V...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2670x
Živím se organizací lidí a firem a vymýšlením internetových produktů. Vlastním magazín o bydlení a životním stylu, fascinují mě sociální sítě a zkoumání způsobů jakými mění světovou komunikaci.