- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
PODNIKÁNÍ - SLUŽBA DRUHÝM
Takový byl pravý obsah původního Preissova podnikatelského individualismu: podnikatel v jeho pojetí nehromadí žoky peněz, ale tvoří budoucnost, prodchnutou úctou k práci, je hlasatelem pokroku.
Preiss, pečlivý při studiu a opatrný při vynášení soudů, opíral své názory na morální profil kapitalistického podnikatele kromě praktické zkušenosti i o soustavnou četbu životopisů důležitých průmyslníků. Váhu, kterou přikládal motivaci vedoucích mužů podnikatelského světa, dokládá řada článků, otištěných v Národních listech. Například v lednu 1906 Preiss psal: „Největší podnikatelé světa nebyli vedeni ke své velikolepé práci mamonem: Siemens chtěl stavěti nejlepší spojení telegrafní, Carnegie vyráběti nejlevnější a nejpevnější ocel proto, aby přirozená bohatství rud a uhlí jeho zámořské vlastí nesla ovoce v rostoucím významu mladé republiky na trhu světovém, Krupp chtěl dodávati nejlepší děla - otázka velkého pokroku byla vzpruhou jich. Pro hromadění peněz neměli smyslu vůbec. A kaceřovaný Cecil Rhodes, který získával miliony, činil tak jen proto, aby povznesl moc Anglie v Africe."
Tezi, že podnikání není prostředkem k hromadění peněz, ale koneckonců cestou k povznesení národa a výchově charakterů, později Preiss ve svých článcích opět vybrušoval, až ji oprostil do lapidární podoby sloganu. V únoru 1919, v době, kdy rýsoval hospodářský program pro osvobozenou republiku, postupoval podle hesla: "Jest zásluhou tvořiti, ale je hříchem vykořisťovati."
Preiss samozřejmě bránil podnikatelský stav, se kterým se - zatím spíš instinktivně než fakticky - stále víc sbližoval. Čeští socialisté, stejně jako jejich zahraniční bratři, podnikatelům do omrzení vyčítali klasickou liberalistickou poučku o sobectví jako hlavním hybném momentu podnikání; osočování z hrabivých a nízkých pohnutek bylo však v Čechách o to trapnější, že u nás český podnikatelský živel v podstatě neexistoval. Preiss trval na tom, že jde o další z nebezpečných předsudků moderní společnosti: podobně jako pokrokoví lidé horují pro všechno moderní a nejsou při tom schopni rozeznat kvalitu od podvodu nebo imitace (zvlášť výrazně se toto zmatení hodnot podle Preisse projevovalo v moderním umění), trpí stejně tak sentimentem při hodnocení situace dělnictva - Preissovi tento sentiment k pracujícímu lidu připomněl obdobné nálady ve francouzské společnosti těsně před revolucí roku 1789. Takto zmatená společnost, dodával Preiss, potom „ochotně a jaksi demonstrativně dá přednost komukoli před obchodníkem, který se probíjel trpce životem...".
Preiss se tedy ocitl v polemice hned se dvěma protivníky najednou - německou podnikatelskou konkurencí a českou, hlavně sociálně demokratickou „opozicí zleva", která převedení podnikání v Čechách do českých rukou nepokládala za nutnou věc, protože tak jako tak snila o tom, že je nakonec smete. Preiss byl naopak přesvědčen, že politickému vření se dá předejít jen hospodářskou stabilizací: „Dnešní stav světové politiky nese s sebou zárodky velikých převratů," psal před první světovou válkou, „jen silní budou jimi nedotčeni."
Preiss však i tam, kde jeho věty působí nejnaléhavěji, zůstává synem své doby, stabilizované, vyrovnané, čelící svodům sociálních revolucí všeobecnou prosperitou. Věřil v sociální smír, dohodu bohatých a chudých. „Čím více stoupá kultura," napsal v květnu 1906, „čím více se povznáší úroveň dělníků, tím více uplatňuje se vliv vědomí odpovědnosti a odpor proti revolučním převratům... Rostoucí kultura je nejlepším protivníkem a korektivem revolučních idejí a hnutí."
Preiss pochopil, že revolučnímu blouznění nepropadnou jen ty lidské individuality, které mají svůj ystém hodnot, duchovní život, kulturní zájmy a tak dále - koneckonců při této úvaze nedělal nic jiného, j než že vyšel ze zkušenosti vlastního života. Dnes už I víme, že při tom trochu přecenil sílu lidské vůle. Když si později uvědomil, že málokterý dělník má takové možnosti nebo schopnosti sebezdokonalení, jaké měl | on sám, začal nabádat k příslušné aktivitě socialistické strany „Hřmíti proti „molochu kapitalismu", psal v září 1907, „je věcí velmi snadnou a lehkou; ale povznášeti soustavně touhu po lepším životě, životě kulturním, vyžaduje hlubokého přesvědčení a lásky." Že nakonec v socialistickém hnutí nad touto intimní sebenápravou zvítězily populistické slogany, lze sotva přičítat k tíži špatnému Preissovu odhadu: opět nedělal nic jiného, než že vycházel ze zkušeností a pozorování, jež ve své době mohl mít. A především vyšel ze světa, jehož obyvatelé byli automaticky zvyklí na používání vlastního rozumu a vůle - proč se právě tohoto dobrodiní milionové masy ve fašistických a komunistických režimech tak dychtivě zřekly a daly se slepě vést, to uspokojivě nevíme ani my dnes.
LIDSKÉ POTŘEBY BEZ HRANIC?
Hospodářské podnikání se v tehdejším Preissově pojetí blížilo jakémusi druhu askeze. Podnikatel se soustavnou prací odříká obvyklých denních příjemností, dostupných ostatním lidem; odměnou jsou mu sice prostředky, jež tím nahromadí, avšak ty mu slouží opět - jak Preiss napsal v červnu 1906 - „pro další práci, pro práci ve vyšším měřítku", že vedle toho normální podnikatel samozřejmě myslí i na svůj materiální prospěch, jako by Preiss v té době pokládal za mnohem méně důležité. Proto se může jevit poněkud překvapivé, že svým pozdějším životem, kdy se stal nejvlivnějším finančníkem první republiky a pobíral tomu odpovídající plat, Preiss svou kdysi hlásanou vůli k askezi nenaplnil. Potřebám, které mu diktovaly jeho hojné a nákladné zájmy, vždy vyhověl a řídil se tezí, že míra materiálních požitků má plně odpovídat míře odpovědnosti, kterou člověk nese v zaměstnání.
Mají, nebo nemají mít životní potřeby člověka stanoveny hranice? V lednu 1932, v době nejhlubší hospodářské krize, se na toto téma rozvinula zajímavá polemika mezi Preissem a Janem Auerhanem, tehdejším prezidentem Státního statistického úřadu. Preiss tehdy vystoupil na veřejnosti s názorem, že je u nás mnoho lidí, kteří si chtějí zajistit „průměrné příjmy asi do 100 tisíc korun", avšak je málo těch, „kteří by si chtěli zaopatřiti příjmy nad tento obnos, to jest zaujetím míst, která ukládají velikou zodpovědnost". Preiss byl podle všeho přesvědčen, že tím opět kárá českou pohodlnost a průměrnost, doktor Auerhan mu však v dopise namítl, že pětisettisícový plat bankovního ředitele je „zbytečný a nezdravý", protože neutratitelný a navíc demoralizující všechny ostatní zaměstnance, kteří vědí, že se mu sebevětší prací nikdy nedokáží přiblížit. Výměna názorů skončila patem - Auerhan sice opatrně, po socialisticku navrhl „nepřipustit vůbec možnost nadprůměrně velkých příjmů", příznačné pro danou dobu však je, že sám vzápětí svůj návrh zrelativizoval: „Snad se touto tezí ocitám již na půdě nových společenských řádů," napsal, „nevím, neměl jsem ještě čas promyslit své teze do důsledků."
Ani Preiss však překvapivě netrval na svém názoru tak pevně, jak býval zvyklý; Auerhan ho každopádně polemikou přiměl zaujmout postoj k míře majetku nutné pro život - jeden z mála, které Preiss za života vyslovil: „To, co má tvořiti maximum příjmů a co uspokojuje, jest, jak ráčíte sám věděti, otázka stará, nejen teoreticky často ventilovaná, ale také prakticky různě chápaná," píše Auerhanovi v lednu 1932. Jest to koneckonců otázka i ukojování oněch luxusních potřeb, které zase nejsou ničím jiným nežli zdroji, ze kterých žije umění, umělecký průmysl, literatura ve velkém smyslu atd. Já kupříkladu - promiňte, že mluvím o sobě - mám dosti značné potřeby při kupování knih, obrazů apod., nehledě k potřebám, které vyplývají z mého postavení a ukládají mi řadu společenských konání, kterých bych v jiném rámci nekonal, jako kupříkladu veliké styky s cizinou, přijímání hostů v širokém okruhu a tak dále." S odstupem času se zdá, že Preiss s přibývajícím věkem stále více směšoval dvě věci: celkem přirozenou nechuť k tomu, aby o výši jeho platu a adekvátnosti potřeb rozhodoval někdo druhý nebo jakési nařízení, a subjektivní schopnost (nebo neschopnost) rozpoznat míru příjmů, jež osvobozuje, od té, která svazuje. S přibývajícími lety jako by Preiss sám sebe stále tvrdošíjněji přesvědčoval o tom, že vysoké, v podstatě neomezené příjmy jeho a dalších prvorepublikových továrníků a finančníků jsou spravedlivou odměnou za „ovládnutí našeho hospodářství našimi lidmi".
Jisté je, že polemika s Auerhanem Preisse přiměla k přemýšlení o tématu, na které si v té době už myslet odvykl - žádal potom Auerhana několikrát o schůzku a o pokračování v debatě. Když ten navrhl korespondenci publikovat v novinách, Preiss jako by si uvědomil neúnosnost a nepřesvědčivost svých názorů, publikaci zakázal. Spor o způsob odměňování, simulující v zahalené formě spor o větší či menší spravedlnost jednotlivých společenských systémů, s brutalitou typickou pro dvacáté století, nakonec rozřešila doba. Socialismus v té či oné formě totiž oba diskutující zahubil - Jana Auerhana v prvních dnech heydrichiády na kobyliské střelnici a Jaroslava Preisse pár měsíců po osvobození v komunistické věznici na Pankráci.
Další články autora |