Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zmlkni a poslouchej.

Když nebudete poslouchat vaše zákazníky a nezačnete mluvit jejich řečí, tak jim začne naslouchat někdo jiný, komu budou na rozdíl od vás rozumět. To ví dobře šéf T-mobile USA, jehož heslem je "shut up and listen".

„Dobrý den, vaše konkurence mi nabídla Red plus, co mi nabídnete vy, abych u vás zůstal?“
„Já vám nabídnu Magenta jedna. Ale napřed bych vás  poprosil o něco z vaší branže. Vy teď máte v nabídce Variant pro a já nevím, jestli není lepší Komfort plus neo dva od vaší konkurence. Nebo možná ten Benefit plus …. „

Jestli jste poslední době nesháněli rodinný tarif u mobilního operátora, jako já, a neměnili jste dodavatele elektřiny, tak nemáte ponětí, o čem ti dva mluví. Tvořivost se nejstrašlivěji projevuje právě u operátorů mobilních telefonů a prodejců energií. Kromě těch citovaných názvů můžete mít například produkty Pre proud universal, Elektřina Start 15, Plyn Tip 12, Plyn Relax plus, Bezobav, ale také křečovitě podbízivě znějící Kamarád, nebo Důvěra. Čestnou výjimku najdete u ČEZ, kteří zahodili pitomosti jako Ele s úsporou a Garant plus a zákazníkům od října loňského roku nabízejí Elektřina na 1 rok a podobně. U produktů bank je to lepší, i když i tam najdete nádhery jako Genius Free nebo Fér konto optimal. Těžko poznáte, zda jde o bagr, prezervativ nebo ubytování v hotelu.

Samozřejmě, u operátora hledám tarif, tak si ten název přiřadím k mobilům. Jenže co se za tím pojmenováním skrývá? Když v supermarketu uvidím popisku „sýrový rohlík“, tak mi to je jasné, u PRE proud universal určitě nebudu vědět, co si mám myslet. Myslíte si, že je to záměr, že možná jenom někdo nechce vyjevit pravou podstatu věci? Kdepak. Je to důsledek stylu myšlení lidí komunikujících v akváriu vývoje produktů a marketingu mezi sebou hantýrkou plnou stejných pitomostí. Kikof mýting workšopu zahájil brýfingem šéf markom a konstatoval, že nízký čérn rejt v býtusý ovlivnil launč nových loajalitních ýventů a vasky fokusované podle diferenciační roudmapy. To jsem si nevymyslel, jenom zkombinoval.

Představte si, že hlavním úkolem lidí hovořících zcela běžně takovým jazykem je pojmenovat a popsat produkt či službu určené pro běžného člověka.  Nemožné. Přiléhavé pojmenování pro hantýrku marketérů nevědomky vymyslel George Orwell, když v románu 1984 jazyk podrobený záměrům vládnoucí Strany pojmenoval „newspeak“, neboli „novořeč“. V knize je jazyk záměrně zredukovaný ale zároveň obsahuje hodně nových slov nepochopitelných bez znalosti politické ideologie. Tak je tomu i v novořeči borců hodnotících vlastní úspěch podle toho, jestli nikdo na poradě nepoznal odkud vykradli „prezku“ v Powerpointu. V kombinaci s tím, že drtivá většina lidí v útvarech s vznosnými názvy má nulovou zkušenost s prodejem a obsluhou, v životě nepotkala živého zákazníka a zná ho jenom z prezentací agentur a statistik, je výsledek předurčen. Cílem takových odborníků není informovat, ale dodat důležitost a váhu tomu, co žádnou váhu nemá. Pro opravdovou komunikaci s člověkem, kterému říkají zákazník, by potřebovali překladač, který ale nemají.

Co udělá člověk, když narazí na produkt, kterému nerozumí? Správně, nekoupí, lépe řečeno zkazí mu to chuť vybrat si právě to či ono a sáhne vedle. Co udělá v takovém případě prodejce? Vyhodí víc peněz za marketing. Chce totiž člověka přejmenovaného na zákazníka naučit mluvit svou řečí. Ospravedlní se tím mnoho eftýček (FTE, zkratka pro pracovní pozici na plný úvazek) v marketingových útvarech, velké zakázky na průzkumy, na koncepce, na kampaně. Není třeba se obávat konkurenční nevýhody, dělají to tak všichni.

Když prosakuje žumpa, smrdí to, prosakování marketingové novořeči do názvů produktů a služeb také.  Co se takhle zeptat lidí, jak by produkt či službu popsali oni sám? Co takhle zkusit začít hovořit skutečným jazykem a bez milosti si zakázat novořeč? Šlo by přestat uvažovat o zákaznících a číslech a vzít na vědomí člověka a reálný svět? Základem je umět poslouchat, vnímat ty druhé a ne sám sebe. Nejenom český T-mobile by potřeboval šéfa toho amerického. John Legere vytáhl US T-mobile z úplného dna na úplný vrchol. Jeho hlavní motto zní takto: „shut up and listen“ - „zmlkni a poslouchej“. Tvůrci názvů produktů a služeb, zkuste to také. Zjistíte, že vaší novořečí mluvíte jenom mezi sebou. Nebo to víte a vaše matoucí a nekonkrétní pojmy slouží jako úspěšné maskování bezobsažnosti?

Mimochodem - když už se prokoušete přes bariéru názvu, tak narazíte na neproniknutelnou houštinu popisu produktu či služby. Zkuste si schválně najít tu nahoře zmíněnou Magenta 1 od T-mobile. Myslíte, že je v pořádku že na popis něčeho svou podstatou jednoduchého potřebuje redaktor odborného webu 650 slov a jednu tabulku? O tom příště.

shut up and listen

 

 

Autor: Tomáš Kubín | pondělí 12.2.2018 8:00 | karma článku: 17,67 | přečteno: 372x
  • Další články autora

Tomáš Kubín

AGEISMUS, tajemné slovo, které se týká nebo bude týkat nás všech.

Média se v poslední letech vyvolala dojem, jakoby se diskriminace týkala jenom tématu LGBTIQA+. Zjištění o skutečně nejčastější diskriminaci na první pohled překvapí. Na druhý už ne, protože se to dotklo či dotkne hodně lidí.

31.5.2024 v 14:02 | Karma: 6,84 | Přečteno: 234x | Politika

Tomáš Kubín

Předsedkyně Evropské komise na Green Deal a emise zvysoka kašle.

Ztělesněním přísloví „Káže vodu a pije víno“ je předsedkyně Evropské komise. Má plná ústa Green Dealu a snižování emisí, sama se ale rozhodně nenechá nijak omezovat.

29.2.2024 v 12:16 | Karma: 33,69 | Přečteno: 774x | Politika

Tomáš Kubín

Začal boj za práva zvířátek na kolotočích.

Nejkrásnější kolotoč Evropy je v Praze na Petříně. Doufám, že na něj nevidí z nedaleké americké ambasády. V tom případě bych se být Prahou klepal. Někdo by mohl poslat domů jeho fotku a bude zle.

16.2.2024 v 7:35 | Karma: 30,98 | Přečteno: 588x | Občanské aktivity

Tomáš Kubín

O elektromobilech pesimisticky s optimistickým koncem.

Jakákoliv změna by člověka měla doprovázet a ne mu diktovat. Bohužel nám ale život mění a jeho podobu nařizuje zelená ideologie a my dosud jenom s povzdechnutím přihlížíme.

14.2.2024 v 9:19 | Karma: 34,64 | Přečteno: 732x | Politika

Tomáš Kubín

Turecko a Erdogan v Evropském Parlamentu? Nic není nemožné.

Zadními vrátky přes Německo by turecký prezident Erdogan mohl po volbách do Evropského parlamentu ovlivňovat unijní politiku prostřednictvím tamní nové strany, která je propojená s jeho vládní AKP.

31.1.2024 v 19:33 | Karma: 25,53 | Přečteno: 337x | Politika
  • Nejčtenější

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Brusel zveřejnil 10 kroků pro přijímání migrantů, z nichž se Česko nevyzuje

12. června 2024  18:34

Evropská komise zveřejnila harmonogram, který má zajistit, aby v jednotlivých členských státech EU...

Pravda o střelbě na fakultě. Unikátní rekonstrukce, vrah přišel ve 13:23

17. června 2024

Premium Pravda o střelbě na filozofické fakultě se vynořuje postupně a některé detaily jdou proti tvrzením,...

„Tak dlouho tam ta zrůda byla...“ Zjištění o střelbě na fakultě rozlítila pozůstalé

18. června 2024

Premium Univerzita Karlova i pozůstalí podali stížnosti proti policejním závěrům prosincové střelby na...

Čeští žáci si podle výsledků mezinárodního testování nevěří v kreativitě

18. června 2024  15:58

Čeští žáci prokázali v testování PISA třetí nejnižší míru sebedůvěry ze všech zúčastněných zemí...

Zelené po volebním debaklu opouští spolupředseda, věří v Okamuru

18. června 2024  15:44

Debakl v eurovolbách výrazně poznamenal vedení strany Zelených. Na post spolupředsedy totiž...

Udělejme Evropu opět skvělou, vybízí maďarské předsednictví s Rubikovou kostkou

18. června 2024  15:34

Maďarsko představilo priority svého předsednictví v Radě EU, jež začíná 1. července. Jeho logem je...

Většina Čechů je pro konec války na Ukrajině i za cenu ztráty území, říká průzkum

18. června 2024  15:23

Přibližně dvě třetiny Čechů by podpořily rychlé ukončení války na Ukrajině i za cenu územních...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 39
  • Celková karma 6,84
  • Průměrná čtenost 1737x
“You are entitled to your opinion. But you are not entitled to your own facts.”
Daniel Patrick Moynihan

Seznam rubrik