Londýn není vhodný dopravní model pro Prahu III.

Londýnské metro je nejstarší na světě, což se z dnešního pohledu jeví spíše jako problém. Vlaky londýnského metra jsou až na výjimky velmi nízké, neboť tunely byly raženy ještě v dobách menšího vzrůstu obyvatel. V tunelech v centru města je značné vedro.

V loňském roce dokonce londýnský dopravní podnik podával cestujícím zdarma vodu, neboť teploty přesáhly (ne)bezpečný limit, v soupravách bylo přes až 35°C. Většina délky metra je na sever od Temže a stále se staví nové linky. Nejnovější z nich mají na nástupištích instalované skleněné stěny s dveřmi, které se otvírají zároveň s dveřmi vlakové soupravy. Odpadá tak nebezpečí pádu do kolejí a nástupiště se tak zvětšují.

Na okrajích kompaktní zástavby vlaky nepokračují v tunelech, nýbrž vyjedou na povrch a dále se větví do okolních, dříve samostatných částí města. Přestupy mezi různými linkami se realizují na jednom nástupišti – protější koleji. Přestup se tím značně zrychlí. Londýnské metro každý den zavírá své stanice okolo půlnoci. Zdaleka ne všechny stanice jsou bezbariérové. Vstup a výstup se děje s využitím turniketů, většinou hlídaných několika strážníky. Odpadkové koše z důvodu možných teroristických útoků byly po roce 2001 odstraněny a o udržení čistoty stanic i souprav se tak stará početná četa zřízenců. Nutno říci, že pouze s částečným úspěchem.

Celý systém je velmi snadno vyhledatelný na webových stránkách londýnského dopravního podniku včetně nejaktuálnějších informací o problémech a zpoždění. Tyto informace jsou také vždy na každé stanici v centru. Informace jsou podávány ochotně a podrobně. Londýnské metro je takový fenomén, že snad každý turista z města odjíždí s nějakým předmětem jako upomínkou na „London Undeground“.

 

Pražské metro je mnohem mladší. V každém ročním období je v něm příjemná teplota. Ačkoli se stále rozšiřuje, nad některými projekty zůstává rozum stát. Po kauze Letňanské stanice v poli dostala prioritu trasa A. Pomalu a jistě míří až na letiště, které však může být levněji a i lépe obslouženo jinými dopravními prostředky. I autobus 119 pojede téměř stejně rychle jako případné zhotovené metro. Jestlipak v budoucnu nebudou na letišti končit všechny možné dopravní módy – vlak, metro, tramvaj i autobus?

Linka D metra byla naopak upozaděna. Nejspíše je v těchto oblastech méně voličů. Přitom na linku C se už v dopravní špičce fyzicky nevejde více vlaků a její vytíženost je na limitních hodnotách. Právě na této lince se uvažuje o moderních nástupištích oddělených od kolejišť. Jako prioritu ji už teď vnímají snad všechny politické strany, samozřejmě mimo té současné.

Žádná linka se dosud na konci nevětví a nezvětšuje se tak její obslužnost. Z bezpečnostních důvodů musí naše metro vést v tunelu nebo alespoň v nadzemním tubusu, což je však značná bariéra v území. To je třeba situace linky B metra v úseku Rajská zahrada - Černý most, kde však trasa sleduje vysokokapacitní komunikaci.

Probíhají pokusy rozšířit provozní dobu až do 1 hodiny v noci. Nákladnost se bude posuzovat na konci roku. Škoda, že volby nejsou každý půlrok. Soupravy jsou relativně čisté. Uvažuje se o turniketech, avšak ve výpočtech návratnosti bez strážníků jako dohledu, čímž má systém značně nižší účinnost. Záměrem je, aby všechny stanice byly bezbariérové, na což však nejsou prostředky. Přestupy se dějí vždy spojovací chodbou mezi linkami, tedy na protějších kolejích jedou vždy stejné vlaky. Linka D metra tento stav nebude měnit. Škoda, to by komfort cestujících významně vylepšilo.

Internetová stránka pražského metra v sekci aktuality ukazuje články o historii dopravy a kvalitách Opencard (sic!). Propagace pražského metra jako lákadla pro turisty je nulová. Přitom je velmi rychlou a levnou variantou dopravy ve městě. Zkrátka, pražské metro si nikdo na triko nevezme.

 

Závěrem

Londýnský systém metra je s tím pražským co do velikosti nesrovnatelný. V lecčem by se však Praha učit mohla. Co tak začít třeba poslouchat experty a naučit se pracovat s odbornými studiemi? Příště již po čtvrté - tentokrát o vlacích na povrchu.

Autor: | neděle 3.10.2010 18:51 | karma článku: 12,19 | přečteno: 1496x

Další články autora

Světlo na konci tunelu

Představte si, že váš kolega na jméno společné firmy koupí drahý vůz a s plnou nádrží, za potlesku veřejnosti, se vydá na dlouhou cestu napříč kontinentem. Jízdu si užívá, ujišťuje vás, že všechny náklady jsou zajištěny a že jede podle předpisů. V půlce své cesty vám pak s úsměvem předá řízení a vy zjistíte, že po cestě nabral tucet stopařů a že jsou vám v patách policejní vozy, neboť dotyčný po cestě párkrát projel na červenou. Bez mapy, s poloprázdnou nádrží, další benzínka v nedohlednu. Osazenstvo netrpělivě očekává příjezd do cíle, vy s oroseným čelem jedete bůhví kam...

28.1.2014 v 18:33 | Karma: 19,93 | Přečteno: 1750x | Diskuse | Ostatní

„Gigaeskalátor“

V jistém médiu nedávno znovu recyklovali několik měsíců starou zprávu o úmyslu města vybudovat eskalátor z Nuselského údolí, který by tisíce tamních rezidentů spojil se stanicí metra Vyšehrad. Copak o to. Opakování jest matkou moudrosti. Jsem i smířen s tím, že jako politik a zástupce města jsem pod drobnohledem. A také to tak má být. Ovšem je kritika podložená relevantními argumenty a kritika balancující na vratkých nožkách domněnek.

7.1.2014 v 17:23 | Karma: 17,81 | Přečteno: 1782x | Diskuse | Ostatní

Teskný zpěv Kolibříka

V neděli jsem v Otázkách Václava Moravce vyslechl vystoupení Pavla Béma, mého oponenta, a přiznám se, že jsem po celou dobu nevycházel z údivu. Když zazněla věta „pan Hudeček je neuvěřitelný lhář“, skousl jsem to a nereagoval prostě proto, aby se po jistě chutném nedělním obědě divákům nepřitížilo tím, že budou sledovat záplavu prázdných invektiv.

3.12.2013 v 12:02 | Karma: 30,59 | Přečteno: 2656x | Diskuse | Ostatní

Co věděl prezident a kdy to věděl?

Četl jsem kdesi na facebooku toto hodnocení současné situace v sociální demokracii: „...tak přeci jen v ČSSD zabíječka bude, jen zaříznou jinou svini...“

31.10.2013 v 17:43 | Karma: 18,19 | Přečteno: 802x | Diskuse | Ostatní

ANO? Ne, děkuji!

Od člena konkrétní politické strany budou má následující slova, týkající se jistých kandidátů ve volbách, znít chabě, lacině, předvídatelně. Jsem si toho plně vědom. Přesto jako občan cítím ryze sobeckou potřebu se k nadcházejícím volbám vyjádřit.

14.10.2013 v 17:34 | Karma: 12,43 | Přečteno: 1236x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář

16. června 2025,  aktualizováno  11:52

Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...

Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou

16. června 2025  12:20

V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...

Rudé prádlo a finta se třpytkami. Strip klub v Charkově nabízí show i útěchu

15. června 2025  20:19

Když si dvacetiletá Lisa na svou směnu ve striptýzovém klubu v ukrajinském Charkově obouvá boty na...

Sláva v Přešticích. Na svatbu komtesy z rodu Černínů přijel i belgický král

15. června 2025  14:24

Své ano si v Kostele Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích řekli v sobotu v poledne osmadvacetiletá...

Decroix odstraňuje magisterský titul. Vzdělání z Francie je výhoda, zastal se jí Fiala

19. června 2025  9:14,  aktualizováno  22:15

Ze stránek vlády zmizel ve středu večer titul Mgr. u jména nové ministryně spravedlnosti Evy...

O život už se bát nemusíme. Rasismus ale nezmizel, převlékl se, říká Patrik Banga

21. června 2025

Premium „Až dojdou Ukrajinci, budou lidi zase nadávat nám Romům. Předsudečná nenávist totiž nikdy nezmizí,“...

Pákistán nominoval Trumpa na Nobelovu cenu za mír. Prezident po ní dlouho touží

21. června 2025  19:59

Pákistán nominuje amerického prezidenta Donalda Trumpa na Nobelovu cenu za mír za jeho úsilí o...

Litoměřice ožily Pány kluky. Město se vrátilo do časů oblíbeného filmu

21. června 2025  19:30

Severočeské Litoměřice se vrátily v čase o půl století zpět. Do doby, kdy se ve městě natáčely...

Vysvědčení by nemělo být překvapení, upozorňuje ředitelka krizové linky

21. června 2025  19:21

Konec školního roku patří mezi krizová období. Děti se totiž bojí reakce na špatné známky a rodiče...

Otestuje dětské křupky GERBER Organic Chewing Wheels
Otestuje dětské křupky GERBER Organic Chewing Wheels

Máte doma malého jedlíka staršího 10 měsíců? Přihlaste se do našeho testování s GERBER Organic Chewing Wheels – chutných křupek s banánem, které...

  • Počet článků 96
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1311x
PřF UK v Praze, TOP 09, DR CSTS

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.