Londýn není úplně vhodným příkladem pro Prahu. I když, jak v čem.
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/04_01/parkwardenG1705_468x
Rovinatá města jako Kodaň mohou vsadit na cyklistickou dopravu. Používání kol vyžaduje v těchto městech pouze mírné nepohodlí a naopak znamená spoustu výhod – kvalitnější životní prostředí, ale i životní styl obyvatel.
Na opačném konci pomyslné osy stojí města detailně urbanisticky naplánovaná tak, že v nich nedojde k dopravnímu kolapsu ani v důsledku přesycení automobily. Takováto města se dnes hledají velmi těžko, avšak jako příklad by mohla sloužit jihoamerická Brasilia. Svého času ambiciózní, ovšem z dnešního pohledu spíše nepovedený projekt však rozhodně není příkladem pro starobylou Prahu s křivolakými a úzkými uličkami a zástavbou vznikající v průběhu mnoha staletí.
Pro pražské politiky a zejména pro pana primátora se do jisté míry stal vzorovým městem Londýn. Tedy město, kde na rozdíl od Prahy žije podle počtu obyvatel téměř celá Česká republika. Navíc město známé spíše svými dopravními problémy než klady. Podrobnější pohled navíc ukazuje, že Praha přebírá spíše ty zápory. V kapitole první se nejprve podívejme na dopravu v klidu.
Londýn
Běžné parkování je v Londýně možné za poplatek víceméně kdekoli. V centrální části je doba většinou omezena maximálním počtem hodin. Rezidenti mají svá osobní místa, na kterých mohou oni sami umožnit krátkodobé parkování svým hostům. Většina domů má garáže. Lidé jsou velmi všímaví k parkování a dlouhodobě zaparkované či podezřelé vozidlo ihned hlásí policii.
Pokuty za špatné parkování má v Londýně na starosti speciální četa tzv. „traffic wardens“. Nikoli policie, která řeší důležitější věci a nekazí si tak svou velmi dobrou pověst ochránců veřejného pořádku. Předpisy jsou velmi striktní, jediné kolo na chodníku už znamená, že bude majitel vozidla platit pokutu. Odtah auta se však děje pouze velmi výjimečně a na opravdu závažných místech.
Parkoviště typu P+R jsou u konečných, avšak i ostatních stanic metra. Jsou hojně využívaná a na Londýnské poměry nikterak drahá. Bohužel i konečné stanice metra jsou častokrát lokalizovány uvnitř města tak, že i pouhá cesta k nim zabere dost času. V okolí těchto P+R parkovišť je však znemožněno jakékoliv další parkování pro nerezidenty.
Praha
Praha také buduje parkoviště P+R, ztěžka a pomalu. Co však zcela chybí je stejně jako v ostatních případech pražské dopravní politiky komplexní pohled na problematiku. Jejich existence musí být podepřena nemožností parkovat v jejich okolí (pro nerezidenty), jinak hrozí zahlcení blízkého okolí stanic osobními automobily.
Pokuty za špatné parkování tvoří hlavní náplň činnosti městské policie. Auta jsou odtahována jednou soukromou firmou. A to i na místech, kde auto sice stojí v zákazu, ale jinak provozu nebrání. Odtah se děje do pár minut. Odtah na vyžádání, pokud automobil blokuje Vaši garáž, se děje v řádu hodin.
Parkovací zóny jsou na některých místech šikanující. Obyvatel jedné části Prahy nemůže parkovat v jiné části. O víkendech zejí ulice prázdnotou, ale stále se tam nedá parkovat. Parkovací politiku si určují městské části, čímž dochází k situaci, kdy je ulice hranicí rozdělena na část s auty a bez aut. Je třeba maximálně ujednotit systém a odebrat tak tuto pravomoc městským částem. Je třeba totálně rekonstruovat stávající modré zóny? Ponechat rezidentům jejich privilegia ve večerních a nočních hodinách. Podnikatelům a nerezidentům umožnit v těchto místech přes den za poplatek stát? Odstupňovat systém v zónách od centra města, nikoli podle městských částí. Odtahy provádět jen v případech, kdy dopravní prostředek brání provozu.
Zrovna u dopravy v klidu by se Praha mohla něčemu v anglické metropoli přiučit. A co v případě individuální dopravy? To až v příští kapitole.
Světlo na konci tunelu
Představte si, že váš kolega na jméno společné firmy koupí drahý vůz a s plnou nádrží, za potlesku veřejnosti, se vydá na dlouhou cestu napříč kontinentem. Jízdu si užívá, ujišťuje vás, že všechny náklady jsou zajištěny a že jede podle předpisů. V půlce své cesty vám pak s úsměvem předá řízení a vy zjistíte, že po cestě nabral tucet stopařů a že jsou vám v patách policejní vozy, neboť dotyčný po cestě párkrát projel na červenou. Bez mapy, s poloprázdnou nádrží, další benzínka v nedohlednu. Osazenstvo netrpělivě očekává příjezd do cíle, vy s oroseným čelem jedete bůhví kam...
„Gigaeskalátor“
V jistém médiu nedávno znovu recyklovali několik měsíců starou zprávu o úmyslu města vybudovat eskalátor z Nuselského údolí, který by tisíce tamních rezidentů spojil se stanicí metra Vyšehrad. Copak o to. Opakování jest matkou moudrosti. Jsem i smířen s tím, že jako politik a zástupce města jsem pod drobnohledem. A také to tak má být. Ovšem je kritika podložená relevantními argumenty a kritika balancující na vratkých nožkách domněnek.
Teskný zpěv Kolibříka
V neděli jsem v Otázkách Václava Moravce vyslechl vystoupení Pavla Béma, mého oponenta, a přiznám se, že jsem po celou dobu nevycházel z údivu. Když zazněla věta „pan Hudeček je neuvěřitelný lhář“, skousl jsem to a nereagoval prostě proto, aby se po jistě chutném nedělním obědě divákům nepřitížilo tím, že budou sledovat záplavu prázdných invektiv.
Co věděl prezident a kdy to věděl?
Četl jsem kdesi na facebooku toto hodnocení současné situace v sociální demokracii: „...tak přeci jen v ČSSD zabíječka bude, jen zaříznou jinou svini...“
ANO? Ne, děkuji!
Od člena konkrétní politické strany budou má následující slova, týkající se jistých kandidátů ve volbách, znít chabě, lacině, předvídatelně. Jsem si toho plně vědom. Přesto jako občan cítím ryze sobeckou potřebu se k nadcházejícím volbám vyjádřit.
Další články autora |
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Auto vyjelo z vozovky a srazilo tři lidi. Žena zemřela, dvě vnučky jsou zraněné
Osobní auto srazilo dnes odpoledne v Čáslavicích na Třebíčsku ženu a dvě děti. Žena srážku...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Budoucnost válčení? Stíhačka řízená AI obstála v „boji“, vezla i šéfa letectva
Americký šéf letectva Frank Kendall se poprvé proletěl experimentální stíhačkou F-16, kterou místo...
Hamás má týden na příměří, jinak Izrael vtrhne do Rafáhu, spekuluje Egypt
Izrael dal palestinskému radikálnímu hnutí Hamás týden na to, aby přijal dohodu o příměří a...
V Berlíně hoří výrobní hala firmy produkující zbraně poskytnuté Ukrajině
Hasiči na jihozápadě Berlína likvidují rozsáhlý požár výrobní haly, ve které jsou uskladněny...
Názor, že Paroubek parazituje, nestačil. Podle soudu může iniciály ČSSD použít
Volební senát Nejvyššího správního soudu (NSS) zamítl návrh Sociální demokracie (SOCDEM) na zrušení...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!