- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Poměrně často přejíždím Evropu od severu k jihu a od východu na západ. Jeví se mi, že nejlépe se jezdí v Anglii (jsem levák, nedělá mi to naštěstí velký problém). Na dálnicích se auta okamžitě odklízí do levého pruhu. Ve městech jsou řidiči velmi ohleduplní, běžné je pouštění z vedlejších komunikací. Na „okreskách“ se předjíždí výjimečně – čeká se většinou až na rozšíření silnice na více pruhů. Je to dáno hustým provozem, ale i úzkostí komunikací, což je vskutku zajímavé řešení.
Pomineme-li Řecko a jižní státy, pak se překvapivě špatně jezdí v Belgii. Bylo nám řečeno, že do r. 1970 nebylo třeba mít v Belgii řidičský průkaz (je to vůbec možné nebo si z nás někdo vystřelil?). Auta se po předjetí nezařadí a více se lepí na zadek – nejen na dálnicích. Samotnou kapitolou je pak Brusel, kde jsou řidiči šílení úplně. O jejich ohleduplnosti se nedá vůbec mluvit a k troubení není nikdy daleko.
Zatímco z Česka mám pocit zlepšující se situace, zlozvyky vytýkané našim řidičům pozoruji hodně na německých dálnicích. Nikoli však na silnicích či ve městech – tam jezdíme pořád ještě znatelně hůře. Neumíme odhadovat bezpečnou vzdálenost za vozidly. Předjíždíme, kdykoli to jen trochu jde, či si to alespoň myslíme. Mnohem více riskujeme.
Naše „polepšení se“ (samozřejmě subjektivní) shledávám díky působení jak preventivních, tak i represivních opatření. Dohromady evidentně zabírají násobně více než zvlášť. Nerušil bych bodový systém, nezvyšoval bych počet bodů ani maximální rychlost na dálnicích. Naopak bych zavedl řidičáky na zkoušku a změnil pár pravidel, víceméně spojených s výstavbou komunikací či pravidly silničního provozu. Namátkou třeba kruhové objezdy (viz dřívější článek) či delší nájezdy a značení bezpečných rozestupů na dálnicích (v Evropě běžné). O kvalitě našich silnic však raději až jindy.
Další články autora |
Hlučkova, Praha 9 - Letňany
4 900 000 Kč