„Proč jste se tenkrát nebránili?“
O nás bez nás: Chamberlain, Daladier, Hitler a Mussolini pred podpisem Mnichovské dohody.
Opět – po delší pauze zaviněné džihádem ;-) – tu pro vás mám něco z polských luhů a hájů: tentokrát reaguji na jedno aktuální výročí a pokusím se zamyslet nad tím, jak Poláci vnímají přistoupení Československa na Mnichovskou dohodu z 29. září 1938.
Nejsem historik a přiznám se rovnou, že nemám vyhraněný názor na to, jak se měl prezident Beneš před 70 lety zachovat. Než jsem se přestěhoval do Polska, otázku „mnichovské zrady“ jsem moc neřešil: prostě to tenkrát dopadlo, jak to dopadlo, hlavně, že byl Hitler nakonec poražen. S příchodem do Polska jsem byl však s „Mnichovem“ znovu a znovu konfrontován: „proč jste se tenkrát nebránili?“ slýchávám od svých polských přátel. „No... prostě to tak bylo pragmatičtější,“ odpovídám většinou, „byli jsme ostatně postaveni před hotovou věc; a vůbec, umíte si představit ty obrovské škody, všechny ty zbytečně zničené životy, co by to stálo?“
Jenomže pes je zakopán v tom, že právě Poláci si ty „obrovské škody“ představit dokáží. Oni se totiž Hitlerovi postavili a vzhledem k tehdejší vojenské situaci při tom projevili opravdové (byť – dodávám trochu uštěpačně – poněkud zoufalé) hrdinství – a to nejen v září 1939, ale například i v srpnu 1944 během varšavského povstání (během něhož bylo polské hlavní město nacisty s německou důkladností prakticky srovnáno se zemí). Polské ztráty na životech byly vážně děsivé, ale opravdu šlo o „zbytečně zničené životy“? Toť otázka... Měl jsem možnost osobně hovořit s lidmi, kteří se varšavského povstání před 64 lety aktivně zúčastnili a kteří si všechny ty válečné hrůzy zažili na vlastní kůži, a jejich odpověď je zcela jednoznačná: o žádných „zbytečně zničených životech“ nemůže být řeč; nemohli jsme jen pasivně sledovat, co se děje; museli jsme se bránit, jinak bychom ztratili svoji lidskou důstojnost; bylo naší povinností bojovat, kdybychom vrátili čas zpátky, udělali bychom to samé, absolutně.
Jistě, v současném Polsku nehovoří všichni jedním hlasem. Objevují se i „kontroverzní“ názory, že Polsko si mělo vzít příklad z Beneše a mělo před Hitlerem kapitulovat. A občas má někdo odvahu i říci nebo alespoň naznačit, že celé to slavné varšavské povstání bylo nesmyslnou kolektivní sebevraždou. Zdá se, že starší generace jsou „vlastenečtější“ než pragmatická a multikulturní mládež, a mimoto v Polsku též platí, že katolíci (a těch je drtivá většina) bývají převážně na straně těch, kteří hrdinně prolili krev za svoji vlast (čti: a kteří tak přispěli k upevnění víry v Evropě), zatímco lidé hlásící se k sekularismu a k idejím tzv. „nové levice“ spíše sympatizují s politikou appeasementu.
Co s tím? Chápu, že my Češi odkojení Švejkem tak trochu neradi slyšíme slova jako hrdinství, vlastenectví či národ (a máme tendenci směšovat patriotismus s nacionalismem); chápu i názory pacifistů, jejichž hrdinou je dejme tomu Gándhí (a kteří jsou například proti stavbě amerického radaru na našem území). Ale na druhou stranu si myslím, že zkušenost Polska by pro nás mohla být obohacující, alespoň v tom smyslu, že bychom si možná měli jasněji uvědomit, že jistá zdravá míra hrdosti na vlastní identitu a přimknutí se k vlastnímu národnímu společenství i za cenu obětí je postoj, který obrovsky zvyšuje hodnotu této národní identity v očích všech, příslušníků daného společenství i ostatních. (Což není polemika s multikulturalismem: chci jen říci, že abychom si mohli upřímně vážit druhých, musíme si nejprve vážit sami sebe.)
Na závěr bych rád představil jeden zajímavý článek, který o této problematice vyšel v posledním čísle prestižního (liberálně-katolicky orientovaného) polského časopisu Tygodnik Powszechny: článek má název „Válka, která nebyla“ (v originále zde, doplňující komentář zde) a jeho autor, historik Piotr M. Majewski v něm popisuje, co by se s největší pravděpodobností stalo, kdyby Beneš dopřál sluchu části československých generálů a pustil se do války s Německem. Majewského scénář vypadá v kostce takto: 30. září prezident Beneš skrze rádiové vysílání oznamuje národu, že Československo nepřijímá mnichovský diktát. Hitler okamžitě vyhlašuje Československu válku a již 1. října v 5.30 nad ránem vylétají první německá letadla, která posléze bombardují Plzeň, Prahu i jiná města. Německým tankům se daří prolomit československou obrannou linii a již 3. října vjíždějí do Plzně. Velká Británie a Francie váhají, ale nakonec 10. října vyhlašují válku Německu, v té době je však již dobyta Praha. Mezitím (4. října) Polsko vyhlašuje válku Československu, což Polákům umožňuje zmocnit se Záolží, tedy dosud české části Těšínského Slezska. Tímto aktem Polsko vstupuje do faktického spojenectví s Německem. Situace využívá Stalin, který 17. října zahajuje útok na Polsko. 3. ledna 1939 je podepsáno příměří mezi Polskem a Sovětským svazem, výsledkem čehož se hranice mezi těmito státy posouvá na západ zhruba na linii Hrodno-Lvov. Československo mezitím válku s Německem zcela prohrálo. V květnu 1939 Hitler dobývá Francii a v březnu 1940 Německo anektuje některá polská území, zejména Slezsko. V Polsku se posléze k moci dostávají prohitlerovské síly, Polsko a Německo společně přecházejí k útoku na Sovětský svaz a Anglie vyhlašuje válku Polsku. Zde část článku věnovaná 2. světové válce končí (čtenář si musí domyslet, jak by tento scénář pokračoval) a Majewski přechází k pointě, kterou je diskuze, jež se (stále podle onoho alternativního scénáře) v Polsku a Česku vede u příležitosti 60. výročí zahájení 2. světové války. V Čechách se sice ozývají kritické otázky, zda 2 miliony padlých československých vojáků nebyly přece jen příliš vysokou cenou za odmítnutí mnichovského diktátu, ale většina národa (i díky autoritě prezidenta Havla), včetně válečných veteránů, s tehdejším Benešovým rozhodnutím souhlasí. Zato v Polsku je atmosféra velice tíživá a veřejnost má obrovské problémy vyrovnat se například s tím, že mnozí historici se domnívají, že bez spolupráce s Polskem by se Hitlerovi nepodařilo uskutečnit holocaust...
Tolik tedy vlivný Tygodnik Powszechny, který v podstatě tvrdí toto: čistě z polského hlediska je jen dobře, že Beneš na „Mnichov“ přistoupil, protože jinak by Polsko pravděpodobně neodolalo pokušení vést takovou politiku, která by ho vehnala do mezinárodní izolace a potažmo do náruče Hitlera (což je pochopitelně docela neotřelý názor a zdá se mi, že konzervativně-katolická média by v Polsku něco takového raději nepublikovala). Dále to již komentovat nebudu, ale o to více jsem zvědav na vaše případné komentáře. A vracím se k fundamentální otázce: měli jsme se bránit?
Tomáš Tatranský
Nepochopitelné utrpení
Jaký smysl má utrpení, bolest, zlo? Proč v Aquile zahynulo tolik nevinných lidí? Jakou odpověď dává na tyto otázky křesťanství, jmenovitě jeho vrcholná, „velikonoční“ událost, tedy Ježíšova smrt a zmrtvýchvstání?
Tomáš Tatranský
Vzpomínky na Filipíny (fotoblog)
Několik obrázkových vzpomínek na dávno minulé časy, kdy jsem byl ještě mlád a věnoval se dobročinným aktivitám :-)
Tomáš Tatranský
Politika multikulturalismu je cestou do pekel
Což není pouze můj osobní názor – jde o racionální zhodnocení výzkumů veřejného mínění.
Tomáš Tatranský
Wildersova „Fitna“ rozdělila britské muslimy
Velká Británie nedávno vyhostila ze země Geerta Wilderse, holandského poslance, který byl pozván, aby v britské Sněmovně lordů promítl svůj krátký film Fitna (který – stručně řečeno – sugeruje, že Korán navádí muslimy k terorismu). Toto rozhodnutí britského ministerstva vnitra bylo patrně bezprecedentní v tom smyslu, že to bylo poprvé, co bylo občanovi Evropské unie s poslaneckou imunitou zabráněno v pohybu z jedné členské země do druhé – což lze učinit pouze tehdy, pokud dotyčná osoba představuje pro zemi, odkud je vyhoštěna, bezpečnostní hrozbu. O případu informovala i česká média, takže jsem se k němu už nechtěl vyjadřovat, ale nakonec jsem se rozhodl zmínit se o tom, že ne všichni prominentní britští muslimové s vyhoštěním Wilderse souhlasí – což může překvapit ty, kteří se na islám dívají podobně jako Wilders.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Proč mají Japonsko a Indie problémy? Protože jsou xenofobní, kázal Biden
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Prodej bytu 1+KK, Vršovice 30 m2
Praha 10 - Vršovice
4 499 000 Kč
- Počet článků 66
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 3586x
Anketa:
Anketa od BlueBoard.cz
Seznam rubrik
- Věci veřejné
- Věci osobní a duchovní
- Křesťanství a islám
- Cestovní deník
- Čtenářský deník
- Z polských luhů a hájů
- Sókratovské dialogy
- Jiné / soukromé
Oblíbené blogy
- Štěpán Hájek
- Zdeněk Müller
- Roman Vido
- Lenka Kučerová
- William Bernard
- Vít Machálek
- Jak (ve dvou) přežít multikulturní manželství
- Lukáš Drexler
- Lucie Flajšmanová
- Jana Petrová
- Aisha a její internetový džihád
- Adam Fišer
- Očima oslíka
- Vít Kučík
- Ignác Pospíšil
- Tereza Kvasničková
- Karíma Sadio
- Martin Pinc
- Roman Joch
Oblíbené stránky
- Mezináboženský dialog
- Radio Vaticana - česká sekce
- CSI - Křesťanská mezinárodní solidarita
- Focolare Movement
- Reset - Dialogues on Civilizations
- Reuters - FaithWorld (religion, faith and ethics)
- Terrorism Awareness Project
- Arabs for Israel
- Názorně.cz
- Islám dnes
- Persecution of Christians
- Revue Theofil