Nepochopitelné utrpení

Jaký smysl má utrpení, bolest, zlo? Proč v Aquile zahynulo tolik nevinných lidí? Jakou odpověď dává na tyto otázky křesťanství, jmenovitě jeho vrcholná, „velikonoční“ událost, tedy Ježíšova smrt a zmrtvýchvstání?

To, že utrpení a smrt patří k životu, je celkem evidentní. Je sice fakt, že většinou to vidět nechceme nebo na to prostě raději nemyslíme, ale náš život na této zemi je provizorní a krátký. Směřujeme ke smrti, naše cesta je zpravidla lemována mnoha bolestnými i zlými událostmi a navíc nevíme, kdy a za jakých okolností nás smrt dostihne.

Nedávné zemětřesení v Aquile nás všechny opět postavilo před problém nesmyslného utrpení nevinných. Při pohledu na malé bílé rakve skrývající mrtvá těla dětí, které zahynuly v troskách zřícených domů, se těžko můžeme ubránit otázce: co je to za svět, v němž se dějí takovéto věci? Věříme-li v Boha, jsme na tom v jistém smyslu ještě hůř než nevěřící, protože máme o otázku víc: proč Bůh nemohl stvořit svět, v němž by alespoň neexistovaly přírodní katastrofy?

Tváří v tvář zemětřesení v Lisabonu v roce 1755 Voltaire odmítá hypotézu Boží existence. Dostojevského Ivan Karamazov zase tváří v tvář utrpení nevinných dětí vrací Bohu vstupenku do Jeho království. Filozof Hans Jonas prohlašuje, že po holocaustu již nelze věřit v Boží všemohoucnost. Kolik lidí ztrácí víru v dobrého a spravedlivého Boha dnes a denně?

Jistě, co svět světem stojí, lidé se snaží existenci utrpení a zla nějak vysvětlit. Utrpení je důsledkem hříchu Adama a Evy, tvrdí biblická tradice. Utrpení zanikne, pokud se identita našeho já rozplyne v nirváně, učí Buddha. Náš svět sice není ideální, ale stále je to nejlepší ze všech možných světů, konstatuje Leibniz. Alláh v Aquile potrestal Italy za jejich nevíru, čteme v těchto dnech na webech islámských fundamentalistů. Vás tyto odpovědi uspokojují? Mě ne, a to ani ta první. Jsem sice křesťan, ale nechápu, co má prvotní hřích společného například se zemětřeseními. Cena, kterou požaduje zaplatit Buddha, mi zase přijde příliš vysoká: proč bych měl rezignovat na vlastní identitu? Leibnizova odpověď zase činí z Boha tak trochu neumětela. A čtvrtá odpověď prostě ignoruje fakt, že v Aquile umírali i muslimové.

Zpět k velikonočním událostem. Jsme-li křesťané a věříme-li tedy, že Bůh se v osobě Ježíše Krista stal člověkem, aniž by tím přestal být Bohem (případně akceptujeme-li, že křesťané takto chápou své náboženství), pak Velký pátek nám sděluje toto téměř neuvěřitelné poselství: Bůh sdílí lidský osud se vším všudy. I s bolestí, i se smrtí, a dokonce i s neschopností pochopit smysl utrpení. „Bože můj, Bože můj, proč jsi mě opustil?“ – s touto otázkou na rtech umírá Boží syn. A odpovědi se mu na kříži nedostává. Je přehnané tvrdit, že Ježíš Kristus umírá vlastně jako ateista?

Co s tím? Jsem stále víc přesvědčen o tom, že bolest a zlo nelze racionalizovat. Zároveň ale jako křesťan věřím, že Bůh sdílí lidskou bolest. A to má patrně větší cenu, než kdyby nám na otázku po smyslu bolesti poskytl jen nějakou „rozumnou“ odpověď. Navíc mi křesťanství dává naději, že tak, jako Ježíš vstal z mrtvých, i my ho jednoho dne budeme následovat do Božího království, kde už nebude smrt ani žádné utrpení. Iluze? Berlička pro slabé? Možná, možná ne. Víra je každopádně vírou, ne ideologií.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Tomáš Tatranský | pátek 10.4.2009 15:30 | karma článku: 19,66 | přečteno: 3543x