Čím se jezdí v Göteborgu?

O lodích, tramvajích, moři, kolech a souostrovích. A ekologii. Pár postřehů o tom, co je v Göteborgu jinak. Pozor, hlavně pro ty, co mají rádi výše vyjmenované dopravní prostředky, zejména lodě.

Tak si to představte. V Göteborgu mají místo tramvají lodě! Že vás to nepřekvapilo? Samozřejmě, Göteborg je přece jen přístavní město, ale že ta lodní tramvaj jezdí každých šest minut a dokonce zadarmo, to už stojí za zmínku. Možná si Švédové spočítali, že je lepší přepravovat pravidelně pár desítek lidí gratis, než je nechat nasedat do aut a dovolit jim tak znečišťovat výfukovými plyny Göteborg. I tak je doprava v Göteborgu krom pěších zón hodně hustá a hlučná, to víte, největší přístav ve Skandinávii. Lodí se dostanete z centra města na druhý břeh řeky Göta za chviličku (trasa Stenpiren – Lidholmspiren) a pokud budete chtít, můžete pokračovat dále po tom či onom břehu a prozkoumávat lodí bývalý nákladní přístav. To už je ale za peníze  -  důvěrně jen pro vás však mohu sdělit, že jízdenku nikdo vidět nechce a nekontroluje, beztak je jen elektronická.

Lodní tramvaj přijíždí, připravte se k nástupu. V pozadí panoráma Götenburgu
Pohled z druhého břehu na řeku Göta Älv a na centrum s pevností Skansen Kronan, která ovšem není přístupná

Na zastávku je třeba ale přijít včas, podobně jako tramvaj loď nečeká, přijede, lidé vystoupí, čekající nastoupí a hned se zvedá nástupní můstek a jede se dál. Na přídi lodi se digitálně odpočítává čas, který zbývá do odjezdu (je to obvykle méně než minuta) a neradila bych vám najíždět v posledních sekundách na kole. Oni to Švédové dělají, ale asi už mají ten grif.

Ten, kdo vjel do lodi na kole, nebyl nějaký náhodný výletník. Na kole jezdí v Göteborgu všichni a všude a za každého počasí, takže říční trajekty s koly samozřejmě počítají. V prosklené kabině je řada sedadel jen u jedné stěny, u té druhé je volno na kola. Ale kolaři stejně nejradši stojí venku na přídi, už už aby loď spustila můstek a oni mohli rychle vyrazit po své vlastní ose dál. Vyzkoušela jsem to a je to fakt bezva pocit, takhle tam na palubě stát a nechat se jakoby unášet vodou vstříc rušnému velkoměstu. Jen si to představte, takhle jezdit do práce!

Výjimečně prázdná loď městské dopravy zdarma na druhý břeh
Eriksberg, proslulý lodní jeřáb, dnes už jen vzpomínka na bývalou loděnici. Jeřáb je jedním ze symbolů Göteborgu a jedna z největších památek ve městě

Ale my kola nemáme, tak se můžeme usadit a vychutnat si šest minut cesty. Göta je největší řeka ve Švédsku, tak si připadáme jako na moři, s kterým v Göteborgu už tak trochu splývá. Ohromný několikaposchoďový trajekt Stena Line, vedle kterého je vaše tramvajová lodička nicotnou kocábkou, kotví poblíž. Prý snad na něj vyjdou lístky levněji než vlakem, pokud tedy chcete cestovat z Göteborgu do Kielu v Německu, je to ale bez záruky a pravděpodobně i bez kajuty. Kamiony, co jsou seřazeny v dlouhé frontě na silnici před trajektem, o výhodnosti plavby patrně nepochybují. Kromě nich si musíte odmyslet i paneláky, co vám tak trochu kazí onu bezstarostnou přímořskou atmosféru. Je to tak, v Göteborgu je paneláků plno a neplatí to jen pro okraj města. Nezadá si to s ulicemi plnými socialistické výstavby, jak jsme na to u nás zvyklí. Kdepak nějaká severská architektura!

Trajekt do Německa, Stena Line, vpravo pro srovnání lodě, zajišťující městskou dopravu přes řeku
Zvětšené, aby vynikly paneláky

Vraťme se ale na zpátky na loď. Pokud jedete mezi třetí a čtvrtou, dá se očekávat docela nával, možná si ani nesednete. Lidí jako mraků. Po páté už je celkem klid, z čehož vyvozuji, že Švédové pracují do tří maximálně čtyř odpoledne. Přitom je Göteborg druhé největší švédské město s cca půl milionem obyvatel, takže jak to tak rychle zvládnou z práce, je mi docela záhadou. Pokud vím, šestihodinová pracovní doba, která se testovala právě v Göteborgu, zatím neprošla (ono se to totiž moc nerentovalo, i když si to každý pochvaloval - jak by taky ne!)

Asi se nechcete pořád vozit jen sem a tam na druhý břeh. I pro vás mám dobrou zprávu. To je totiž na Göteborgu úplně nejlepší. Co? No přece souostroví! Jsou dvě, jižní a severní a na to jižní můžete dojet městskou dopravou. Ony se vás budou snažit nalákat různé výletní společnosti svými okružními plavbami, ale nedejte se. Radši se zeptejte v informačním centru. Poradí vám, že když si stáhnete aplikaci Västtrafik ToGo (něco jako PID lítačka, Pražáci ví), můžete vzít na svou jednodenní jízdenku za 115 SEK (momentálně cca 240 Kč) dokonce tři mládežníky do 19 let zadarmo! Všude po Göteborgu včetně ostrovů. Zcela normální tramvají, které mají v Göteborgu bílo-modrou barvu, dojedete západním směrem za město na terminál čili přístaviště lodí a za necelé půl hodinky jste na ostrově Brännö. Ani se nenadějete. Platí tu zdá se princip, čím vzdálenější ostrov, tím rychlejší loď na něj. Pořád za vašich 115 SEK včetně tří dětí a mládežníků. 

Terninál Saltholmen, lodě městské dopravy směřující na ostrovy jsou připraveny
V Götenburgu jezdí tři typy tramvají, které se nepatrně liší konstrukcí, ne však barvou. Tato vás doveze na terminál, odkud můžete vyrazit na jižní souostroví
Parkoviště pro kola a auta na terminálu Stalholmen

Ať už vystoupíte na jakémkoliv ostrově, první, co uvidíte, jsou kola, kola a kola. Zároveň pochopíte, proč je u terminálu na pevnině tak obrovské parkoviště plné aut. O tom, co vás tam čeká, ale možná příště. A taky o Vikingovi, torpédoborci s nevinným názvem Malá země, Volvu a elektromobilech.

Fota byla pořízena autorkou článku. Jsou tmavší, vím, dokreslují však poněkud pošmourné počasí, které v Göteborgu panovalo.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Radmila Švaříčková Slabáková | sobota 22.4.2023 21:17 | karma článku: 16,51 | přečteno: 466x