Blanka zve na hezkou chvilku s: Karlem Černochem

Tenhle vemlouvavý lyrik mě zarazil v chůzi už někdy na konci 60. let písní Nářek převozníka. Úžasně tvárný hlas, střídmý styl, neobvyklé aranžmá. Žádný vyložený hezoun, sympaťák na první pohled.
Karel Černoch na výroční akci ke 30. výročí založení oddílu Neskenon, Praha 1995, Zdroj: Archiv Ivan Makásek 1995.

Tehdy začínal s různými muzikanty, asi nejvíc ještě se skupinou Juventus a ta písnička se stala hitem. V té době jich měl povícero, ovšem strmě stoupající kariéru přerval 21. srpen a bratrské armády u nás. Potíže nastaly mnoha našim umělcům. V prvních chvílích si totiž nikdo nebral moc servítky a pak v normalizaci se to všechno sečetlo. To už šlo o existenci. Karel se musel kát a dost lidí to rádo připomíná ještě dnes. A nejen jemu.

Já však budu jeho obraz mít stále spojený s onou opojnou dobou, kdy se najednou vyrojilo spousta nových a zajímavých hudebních žánrů, probublával rokenrol, konečně se začaly pouštět i zahraniční kapely a nejen potají, na Laxíku. Táhlo nám na patnáct a těšili jsme se všichni, že už budeme konečně dospělí.

Karel byl hlasově disponovaný jako málokdo. Sametově zněl ve všech polohách a při poslechu vzbuzoval dojem, že mu žádná výška, ani hloubka nedělají potíže. Připomeňme si zde pár faktů o něm, ale hlavně jeho nejkrásnější písně:

Urshanabi – Převozník – předchůdce Chárona – starověká Mezopotámie

 

Nářek převozníka – z alba Píseň o mé zemi (1967) autoři Michal Prostějovský, Jiří Lahoda. Moc pěkná je prostřední část ve změněném rytmu. Má švih a dobře kontrastuje s lyrickým zbytkem písně.

 

Krátce nato překvapilo Procitnutí (1968) – trochu katastrofická stylově. Tehdy fakt bomba.

 

Kouř – zemi omývá...

 

Píseň 18 minut – z alba Big Beat Line 1965 – 1968 – velice expresivně připomíná, co všechno se mohlo stát po 21. srpnu tak snadno. Byl to jeden z jeho nejlepších protestsongů a draze za něj posléze platil. Stejně tak, jako za vítěznou Píseň o mé zemi, se kterou vyhrál zlatou Bratislavskou lýru v r. 1969. Tady je nejvíc emotivní text, hudba mi dnes připadá poněkud pompézní, ale tehdy to kopírovalo dramatickou dobu.

Žena muži: „S tím bláznem si nic nezačínej! I blázen snad touží žít líp.

Ve dvojzpěvu I blázen snad touží se s Marií Rottrovou sešly dva velice ladící hlasy nad textem, který mi trošku připomíná stejně pěkný duet Marie s Pavlem Bobkem S tím bláznem si nic nezačínej. Když ty dva porovnávám, vždycky si říkám, že hezčí je přesně ten, co právě poslouchám. Podobně v souladu byl i v písni Všímej si víc společně s Věrou Špinarovou. V téhle písni je dobře znát, jak bravurně a snadno zvládají oba všechny polohy, dech i frázování.

Do nebe tudy…

S kobercem přes rameno dokázal vystřihnout s Helenou Vondráčkovou duet Je krásné lásku dát tak, že si říkám, jak se mohl s tím tépichem přes rameno dostat tak snadno hlasově tak vysoko. Mistr Gott by mohl závidět. Vím, že přijdu do nebe dýchá pohodou s Naďou Urbánkovou a taky si ji ráda zpívám s nimi. Pěkně nahlas.

Rozbité – zrcadlově

Nemohu vynechat svou nejoblíbenější – Zrcadlo – s tím úžasným klipem na Petříně v Bludišti. Dejte se do toho, nastavte sluchátka na 40% a zkuste to s ním nahlas – přeci - "sním doma o tváři, co dívkám zazáří a nechci zrcadlo, tak mě to po - no popadlo!“. A to je ono. Nechat, aby nás to občas „popadlo“. V podobném duchu je také polozapomenutá Stůj občane! (1968), skvělý rytmus, vtipné téma a dobré vokály.

Olomoucký tvarůžek - in England jedině „with pepperonni“ (Olomoucké tvarůžky“, 5.10.2008).

Úplný unikát je jeho skvěle anglicky akcentovaná Tvarůžky na růžku. Svůj mimořádně citlivý sluch na americké tradicionály potvrdil v této nahrávce: Green, green grass of home. Všimněte si nepatrných zakončení konce veršů trošku do výšky, občas i uprostřed slabounkého přeskočení hlasu – tohle uměl s hlasem Johnny Horton a mimo něj jen velmi málo slavných zpěváků. Kdyby se narodil v Kalifornii, zpívala by jeho písně s ním celá planeta. Je to unikátní nahrávka, technicky dobře nasnímaná na večeru u Ivana Mládka. Trojzpěv Trh ve Scarborough s Martou Kubišovou a Helenou Vondráčkovou to jen potvrzuje. A abyste si nemysleli, že někoho protěžoval, tak Ave Maria rusky mu šlo také skvěle. Kdo nezná velký hit mateřinek: „Odin, dva, tri, četyre, pjať, išel zajčik paguljať.“ – ať si to vygůgluje. O to víc si tuhle parodii užije.

Green, green grass...
Jdem hledat Popelky. A kamarády. A vůbec – všechno.

Ve stejnojmenném albu Popelky zazněla tahle skladba v r. 1973 a myslím že zde zpívá nejen pro dospělé, ale hlavně dětem. Nebyla jediná, ještě větší hit byl – Víc než přítel, kterou si zazpíval spolu s malým Filipem Brabcem, synem tragicky zahynulého Jiřího Brabce. Jde o českou transkripci originálu Don´t cry Joni v podání Conway Twittyho a jeho šestnáctileté dcery Joni. Můžete porovnat obě verze, mě osobně je ta česká bližší.

Slza života

Byl by to mnohem delší seznam písní, účinkování v muzikálech, v různých kabaretních i jiných televizních pořadech. Mám Karla dodnes nejraději v jeho „obyčejných písní“, neokázalých a vždycky o to působivějších. Rozloučit bych se chtěla poměrně málo známou Já vím, co mi chceš říct. Je přesně z toho ranku. Trochu připomíná pomíjivost všeho, co nám v tuto chvíli připadá tak strašně důležité. A to je život sám. Ty už to všechno víš Karle - i za nás.

Já vím, co mi chceš říct…

Obrázky v článku lze kliknutím zvětšit – informace, pokud není pod snímkem uvedeno jinak, získány z volně přístupných, veřejných zdrojů (CC0 Creative commons) na internetu (viz URL adresy v odkazech).

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Dana Šumová | pondělí 26.11.2018 7:30 | karma článku: 15,68 | přečteno: 376x