Blanka zve na hezkou chvilku s: Jaromírem Nohavicou (2. část)

Kaleidoskop, krasohled s jakým jsme si hrávali jako malí špunti. Krásné barevné střípky, které se přesýpají tu do legračních kompozic, tu do bělostné poezie, občas i do děsivě temných barev. Krasohled, tak působí jeho dílo.
Kaleidoskop a dotek  - licence CC BY-NC-SA 2.0

Poprvé jsem ho slyšela někdy kolem roku 1980. Kamarád nám přinesl kotouč do magnetofonu starého jak Metuzalém, předchůdce všeho toho digi, co dnes běžně užíváme. Dokonce existoval i před kazetami, které jsme převíjeli tužkou. Atmosféra na té nahrávce byla neopakovatelná. A od té doby jsme Jarkovi u nás v rodině propadli. Nahrávky jsme napřed sháněli všelijak od přátel, z koncertů, později už nešel umlčet. Pak ho konečně začali nahrávat a hlavně pouštět do éteru

Pokouším se seskupit ty písně, které mě nejvíc zasáhly podle nějakého charakteristického vzoru, ale nevím nevím… Možná bude lepší jen zavzpomínat bez dalších řečí.

Markétka

JEDNY Z PRVNÍCH:

Bláznivá Markéta a Svátky slunovratuJednou jsem byla v Těšíně a znělo mi to v uších neustále. ...Panelové internáty.

Pravda a Lež

Pravda a lež  - a to máme na vlajce „Pravda vítězí!“... Politici si nikdy nenechají ujít příležitost ukazovat se voličům vedle šlechetné Pravdy, že? 

Přes tuhle píseň, jsem se dostala díky Jarkovým překladům, k tvorbě Vladimíra Vysockého a Bulata Okudžavy - Setkání s A. S. Puškinem.

Prdel – dokonce i Ďábel ji má – v jižních Čechách – licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported.

 

A ve stejné době dokázal napsat takovou perlu, jako byla Blues o malých bytech - přesně tak to znělo (i s těmi šumy) z prastarých pásek.

Pomalu se dostáváme ke „stále těžšímu a těžšímu“ kalibru.

 

Nekončící ploty...

VOJÁCKÉ:

Nejen vzpomínky mužů na to, jaké to bylo na vojně. Ale hlavně nesmyslnost vedení válek - v každé době!

Když mě brali za vojáka

Přelezl jsem plotZítra ráno v pětKrajina po bitvě a dokonce téměř současné Sarajevo.

Míříme na sebe – licence CC BY-NC-SA 2.0

Abyste si nemysleli, že se ráda patlám v tragédiích, tak teď třeba z jiného soudku.

Podzemní prameny - licence Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported.

POETICKÉ:

Vane z nich nejen poezie, ale hodně často i ponor do hlubin sebe, křehkost jiných kultur, všednost jednoho "Faunova velmi pozdního odpoledne":

Mrtvá včela – licence Atribut 2.0 Generic (CC BY 2.0)

Podzemní prameny

Ještě mi scházíš

Píseň psaná na vodu

Mrtvá včela

„Na hotelu Atom“ – jestlipak tam mají recepci?

 

 

TROCHA HUMORU A SATIRY:

Jarkova schopnost improvizace je bezbřehá. Vyhrabala jsem jednu nahrávku, která to potvrzuje beze zbytku:

Hotely - z koncertu v r. 2008 pěkná, okamžitá improvizace – a přesto i kvalitativně vtipná, žádné „…na Lipně, na Lipně má lásko polib mě“.

Současná dilemata zvažuje podobně – v písničce Ano nebo ne.

Tuhle koláž nelze zakončit jinak, než Básnířkou a písničkou Ragby - to za všechny ty „sportovní“, kterým jsme se všichni kdysi smáli jak posedlí.

Minové pole

Dnešek bych uzavřela písní Dežo. Řeklo by se rasismus naruby. Z pohledu černých by se to klidně dalo zazpívat i opačně. Vždycky jde hlavně o strach. A tak se pomaličku dostáváme k těm „mimořádným“, které nelze zašuplíkovat. Ale to raději až ve třetím (posledním) pokračování.

Teď na rozloučenou jedna z jeho prvních nesmrtelných - Dokud se zpívá, která se ovšem většinou hraje nakonec.

Tak zatím…(Pokračování příště ...)

Dokud se zpívá…

Obrázky v článku lze kliknutím zvětšit – informace, pokud není pod snímkem uvedeno jinak, získány z volně přístupných, veřejných zdrojů (CC0 Creative Commons) na internetu (viz URL adresy v odkazech).

Autor: Dana Šumová | pondělí 4.2.2019 7:29 | karma článku: 17,01 | přečteno: 489x