Přibylo pirátů silnic – v policejních Passatech. Už je i mrtvý

Bylo jen otázkou času, kdy k tomu dojde.  Policie nakoupila dvacet tzv. stíhaček, do nichž posadila superpiráty, kteří nejsou vázáni žádnými omezeními. Copak je možné si myslet, že když někomu nasadíte bílou čepici, stane se z něj superman, jenž smí vše, i to, zač ostatní stíhá?

 

Na prostý lid - buzerace, ze strany státní moci - arogance. To je princip, podle něhož se státní orgány chovají ke svým občanům a který vězí i za způsobem chování dopravní policie. Nákup supervýkonných vozů VW Passat ve speciální úpravě je toho důsledkem i obrazem. Samotná Policie ČR nemá ani na mzdy policistů, aby zajistila občanům bezpečnost, ale na dvacet drahých vozidel peníze má, krize nekrize.

Jaký to má význam? Když někdo mírně překračuje rychlost, není žádným pirátem, jehož je třeba buzerovat. Pak nasazení „stíhaček“ je jako jít s kanónem na vrabce. Když se objeví nějaký bezohledný pirát, řítící se opravdu nebezpečnou rychlostí, pro jeho dostižení se policie musí chovat jako pirát nad piráty. I bez Passatů jsme mnohokrát měli možnost takové nebezpečné chování policistů v silničním provozu sledovat. Nejednou to skončilo i těžkými haváriemi.

Myslím si, že honba řidičů kvůli přestupkům za každou cenu je kontraproduktivní. Jsem přesvědčen o tom, že kdyby v místech častých dopravních nehod byly tabule, že zde trvale probíhá stacionární kamerové měření, kladný vliv na bezpečnost silničního provozu by byl větší i levnější. Jde o výběr pokut, nebo o snížení nebezpečné rychlosti?

A tam, kde k dopravním nehodám nedochází, stojí zase za úvahu, zda tam není rychlostní limit nastaven příliš přísně jen jako past na řidiče. Ty paušální limity, hlavně mimo obec, stejně neberou v úvahu, že co je nebezpečná rychlost pro nějakou starou šunku, je v novém výkonném voze s perfektními brzdami mnohem zvládnutelnější.

Na stejném principu byly nakoupeny i policejní Passaty, aby byly relativně zvládnutelné až do 250 km/hod. Jenže glorifikace takovýchto zásahů, při nichž za volantem nesedí žádný superman, ale třeba řidič, který celá léta jezdil doma i v práci Favoritem, ve mně budí hrůzu. Jak jsem uvedl, uniforma z nikoho nedělá nadčlověka a pokud chtějí dohnat piráta v běžném silničním provozu, musí se chovat nebezpečně sami policisté.

Média si pochvalovala, že Passaty mohou měřit rychlost obousměrně, tedy i v protisměru. Jenže co to znamená? Že tito superpirátí se budou v honbě za úlovkem otáčet na silnici bez ohledu na plné čáry nebo křižovatky. A k něčemu podobnému už bohužel došlo. V Dobříši zemřel třiadvacetiletý motorkář jedoucí na hlavní silnici, když narazil do Passatu, který se zřejmě na křižovatce otáčel. Tak to dopadá, když ti, co mají pomáhat a chránit, se cítí být nad zákonem.

Když je policajt - místo každodenní drobné a pro bulvár nezajímavé práce - tlačen k efektním zásahům ve stylu amerických filmů, je to systémová chyba. Kdyby měření a hlavně dohled nad dodržováním bezpečnosti probíhaly ve skutečně rizikových místech a kdyby si opravdové piráty silnic policie předávala vysílačkami, nejenže by to bylo efektivnější, ale samotná policie by nenavyšovala počty pirátů na silnicích a nezvyšovala tak dopravní rizika.

Zemřel mladý člověk, který jel na motorce natankovat. Zabili ho ti, co jej měli chránit. Život mu už nikdo nevrátí. Ale doufám, že se aspoň v některých hlavách rozsvítí. Za jediný měsíc oslavovaného provozu nových Passatů jde opravdu o tragickou bilanci. A nezáleží vůbec na tom, s jakým výsledkem bude nehoda vyšetřena.

 

 

Autor: Dušan Streit | pondělí 7.5.2012 10:02 | karma článku: 38,59 | přečteno: 2999x