Nebyly by tady nějaké pobídky pro voliče?

Tak jsem se dozvěděl, že opět budu z daní platit nadnárodnímu gigantu. Tentokrát si však budeme předplácet problémy.

 

Hospodářských novinách se objevila zhruba tato informace: Největší tuzemská automobilka Škoda Auto, která loni vydělala 16 miliard korun, žádá stát o investice ve výši zhruba 1,4 miliardy, z toho více než 500 milionů korun do rozvoje vývojových a vzdělávacích institucí firmy. Navíc chce i úlevy na daních. Výměnou za to slibuje rozšíření továrny ve Vrchlabí, kde by měla vyrábět nový typ vozu nazvaný Up! (zhruba 1000 aut denně), a vytvoření 1800 nových pracovních míst.

O požadavcích automobilky bude dnes rozhodovat vláda, a to přesto, že Škoda Auto ještě o tu nejzajímavější položku slev na daních ani nepožádala. Návrh, který bude schvalovat vláda, však s pobídkami počítá. Pokud projde, firma je dostane jen pár měsíců před jejich zrušením. Mohlo by jít o stovky milionů korun. "Dokud program existuje, respektuji pravidla," říká ministr průmyslu a obchodu Martin Říman, který se vydává za principiálního odpůrce pobídek. "Materiál je bezproblémový. Očekávám, že projde," řekl HN náměstek ministra financí Ivan Fuksa. Investiční akce však závisí na tom, zda německá centrála automobilky schválí výrobu nového vozu právě ve Vrchlabí. Automobilka navíc varovala, že pokud se vrchlabský závod nerozšíří, bude ho možná muset zrušit.

Tak nevím, kdo tady vládne. Potenciální investor dostane od vlády schváleny své požadavky ještě dříve, než o ně požádá. Zahraniční vlastník investora přitom vládu vydírá, že by zrušil, pokud mu vláda nepůjde plně na ruku, i to, co už bylo proinvestováno a „propobídkováno" v minulosti. Z toho vidíme, jak je to s jistotami, které investor přináší, po vyčerpání pobídek. Začne natahovat ruku znovu nebo uvažovat o přesun do míst, kde na něj ještě s pobídkami čekají.

Česká rebublika má příliš velkou část ekonomiky navázánu na automobilový průmysl, pohříchu jde ještě o sektor levnějšího sortimentu vyráběného v montovnách. Vzhledem k rostoucím cenám ropy je tato specializace velice nebezpečná. Jakmile se v důsledku zdražování provozu sníží odbyt těchto vozidel nebo v budoucnu dojde k preferenci hybridních motorů, bude to šílený náraz. A buďme si jistí, že investoři nebudou trpět žádnou nostalgií, spíše ještě před odchodem vystupňují své požadavky. A naše vláda není v pozici Francie nebo Německa, kteří jsou schopni ze zavření nějaké továrny udělat evropský problém. Je to časovaná bomba!

Stát se má zavázat k investicím 820 milionů korun do opravy silnic v okolí vrchlabské továrny. Peníze by měly jít ze státního rozpočtu a výnosů z privatizace. "Špatný stav dopravní infrastruktury komplikuje život vrchlabským firmám i občanům. I pro Škodu Auto to představovalo vážný problém při rozhodování o modernizaci a rozšíření závodu ve Vrchlabí", říká ředitel vnějších vztahů automobilky Radek Špicar.  To je hezké, že má automobilka péči o občany a menší firmy. Stát by však na občany a investice do infrastruktury měl myslet i bez velkých investorů nebo třeba radaru. Pro koho tady vláda je? Automobilky k volbám ještě zatím nechodí, tak by si toho měli být politici vědomi.

A to hlavně ti, kteří kritizovali politiku ČSSD. Úplně jsem šílel, když jsem v minulosti musel poslouchat podbízivé řeči Urbana nebo Martínka. Znám situaci ve Frýdku - Místku, kde se pod ohromným nátlakem vybudovala montovna automobilky Hyundai na původně soukromé zemědělské půdě pod Beskydami. Pak se vybudovala dopravní infrastruktura pro automobilku. Ta ještě nezahájila provoz, ale střed města je už téměř neprůjezdný. Pro občany se neudělalo nic, jen šíleným způsobem stouply ceny bytů.

Nevolil jsem, já bloud, ODS proto, aby v této politice pokračovala, jak jsem o tom psal i zde. To už je podruhé, kdy mě zklamal i Martin Říman, od nějž jsem tento oportunní přístup vzhledem k jeho předvolební rétorice, ale i založení, nečekal. Lavírování považuji za nejhorší politiku.

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Dušan Streit | středa 28.5.2008 11:44 | karma článku: 21,05 | přečteno: 1664x