Naprosté selhání státu a ministerstva školství

Vážení čtenáři, kolegyně, kolegové, žáci, rodiče, již řadu měsíců volám po kvalitnějším řízení školství. A zejména vyzývám odpovědné orgány k vytvoření kvalitních algoritmů pro řešení různých situací v našich školách v souvislost

Vážení čtenáři, kolegyně, kolegové, žáci, rodiče,

již řadu měsíců volám po kvalitnějším řízení školství. A zejména vyzývám odpovědné orgány k vytvoření kvalitních algoritmů pro řešení různých situací v našich školách v souvislosti s Covid-19.

Čím dál tím více se ukazuje, že stát naprosto selhal. Dnešní rozhodnutí o zavedení roušek při výuce jednoznačně ukazuje, že v řízení státu vládne naprostý chaos a zmar. Že nám vládnou lidé, kteří nevidí dál než na špičku vlastního nosu. Lidé, kteří rozhodují tak, aby si udrželi popularitu. Jenže, nejsme v situaci, kdy svítí slunce a vše kolem nás je růžové. Více než půl roku nás trápí „nepřítel“, o kterém stále víme málo. Nepřítel, který zcela jasně odhalil, že lídr zklamal na celé čáře.

Rozhodnutí o povinném nošení roušek i při výuce je dalším z nesystémových kroků.  Je to rozhodnutí, které museli učinit lidé, kteří snad nikdy nebyli ve škole. Umíte si představit, že se žáci 8 hodin „paří“ v roušce? Došlo jim, že řada žáků nosí celý týden jednu roušku a více jich nemá? Že celý ten čas nedýchají přirozený vzduch? Zvážil někdo, jaký to bude mít dopad na žáky? Jak to ovlivní jejich výkony ale i jejich zdraví, pozornost, možnost soustředění? Přemýšlel někdo, jak to ovlivní zdravotní stav žáků při odborném výcviku, kdy je mnohdy v dílnách výrazně více než 30 stupňů Celsia? Jakou to vyvolá paniku mezi žáky a jejich rodiči, pokud několik takových žáků zkolabuje?

Takovýchto negativ je samozřejmě celá další řada.

To opravdu neexistují lepší možnosti? Nebylo by lepší zvolit jiné scénáře? Že nevíte jaké? Pak se jděte pane Vojtěchu (Prymulo, Plago), poradit s řediteli škol. S lidmi z praxe, kteří ví, jak to ve školách chodí.

Nebylo by prospěšnější přerušit výuku na 14 dní a promyslet další opatření? Určitě nejsem zastáncem úplného zavření škol a přechodu na distanční výuku. Jsou ale i další cesty.

Umím si představit, že na SŠ a na druhém stupni ZŠ přejdeme na výuku, kterou nazývám sudá - lichá. Polovina žáků ze třídy by byla jeden týden ve škole a měla klasickou výuku. Tím bychom zvětšili rozestupy mezi žáky, snížili počet žáků ve třídách a eliminovali tak bezprostřední přenos viru. Druhá polovina by plnila doma úkoly a měla možnost video konzultací. Další týden by se tyto dvě poloviny vystřídaly. Mohli bychom tak eliminovat i případný nedostatek učitelů. Tento princip by mohl fungovat i tak, že by se ve škole třídy střídaly.

Co by to školám a žákům ještě přineslo? Zcela určitě bychom tak mohli zkvalitnit distanční výuku, která stejně může bohužel přijít. Naučili bychom žáky samostatnosti, odpovědnosti ale i spolupráci. V naší škole máme již připravené projekty pro čtyřčlenné týmy žáků pro případ distanční výuky.   

Není to ideální řešení, ale vidím ho jako lepší, nežli distanční výuku či výuku v rouškách. Každopádně takovéto opatření, či nějaké jiné, musí být doplněno dalšími kroky. Ty už jsou ale mimo školství. Daleko dříve bylo potřeba eliminovat místa, kde dochází k přenosu nákazy. Jenže stát krátkozrace upřednostnil byznys před zdravím lidí. Nakonec se ale bohužel ukáže, že krátkodobý zisk bude v delším měřítku ztráta. Následující opatření totiž budou muset být daleko přísnější a citelnější.

Naše škola nabídla místní „hygieně“ pomoc v trasování. Uvolnili bychom žáky oboru Informační služby, kteří jsou i pro tuto práci vzděláváni. Reakce však není žádná. Přitom je potřeba činit kroky co nejrychleji.

Pro mě osobně bylo nemilým překvapením, že manuály neobsahovaly naprosto žádné algoritmy pro situace, které mohou školy potkat.  Opět bohužel musím zopakovat, že nám stále chybí jasná pravidla, která stanoví, co se stane, když… Když budeme mít nemocného jednoho žáka, když do karantény půjde část sboru? Co dělat, když jde do karantény žák, který byl na praxi? Jak postupovat, pokud je žák pozitivní, a přitom byl na domově mládeže?

Je nezbytně nutné, aby konečně zvítězil rozum a přestalo se hledět na politické zájmy. Je nezbytné, aby situaci přestali řešit neschopní. Je nutné, aby byli k řešením přizváni lidé z praxe. Z opravdových škol, z různých typů škol.

Pěkné dny všem.

Autor: Štefan Klíma | čtvrtek 17.9.2020 17:13 | karma článku: 41,72 | přečteno: 5991x