Jak změnit přijímací řízení?

V souvislosti s letošními problémy, které provází přijímací řízení, již několik let promýšlím, že by bylo potřeba přepracovat současný systém celého přijímacího řízení. Kritiků je spousta, ale návrhů moc není. 

Po konzultacích s dalšími pedagogy ze středních škol jsem se rozhodl předložit následující návrhy k diskusi:

  1. Písemné testy JPZ z českého jazyka, matematiky a z anglického jazyka předsunout na druhý týden v únoru, a to proto, aby měli jak žáci a jejich rodiče, tak střední školy výsledky v ruce do poloviny března. Pro ty střední školy, které mají školní část přijímacích zkoušek, je to důležité posunutí.
  2. Zvýšit počet přihlášek na střední školy na 4. Pevně ale stanovit pořadí škol. To znamená, že uchazeč určí, kterou školu bude preferovat jako první, kterou jako druhou… Více přihlášek je pro střední odborné školy neřešitelný problém. Myslím, že by více přihlášek rodičům a žákům rozhodování spíše komplikovalo.
  3. Posunout termín školních částí přijímacího řízení na maturitní obory na první polovinu dubna. To je důležité proto, aby bylo nejdříve uzavřeno přijímací řízení na maturitní obory a teprve následně na učební obory.
  4. Zkrátit termín na odevzdání zápisových lístků na pět pracovních dní. Současné „lavírování“ některých úspěšných uchazečů velmi komplikuje situaci těm, kteří v prvním kole úspěšní nebyli.
  5. Nezbytně nutná je elektronizace přihlášek a celého přijímacího řízení. Současný systém je pro střední školy administrativně a finančně velmi náročný, navíc je nepružný a příliš zdlouhavý.

Všechny tyto kroky pomohou zefektivnit systém, ale nevyřeší problém s nedostatečným počtem míst na středních školách. Více míst na středních školách nikdo nevykouzlí lusknutím prstu. Nejde totiž pouze o prostory. K přijetí vyššího počtu uchazečů potřebujete kromě kvalitního zázemí také vybavení a zejména vyšší počet učitelů. K řešení tak podle mě vedou pouze dvě cesty.

  1. Dočasné pozastavení přijímání žáků na osmiletá gymnázia (nebo omezení například o 80%). Tímto sice nepopulárním rozhodnutím získáte prostory, vybavení i potřebný počet učitelů. A není pravda, že žáci, kteří by neodešli na osmiletá gymnázia, by zkomplikovali situaci na základních školách. Ano, i základní školy jsou plné. Jenže… Na osmiletá gymnázia odchází z páté třídy cca 3-5 žáků. Pokud neodejdou ze základní školy, ale zůstanou ve své třídě, nic to přeci nemění na situaci základních škol. Jedná se o řešení rychlé, dočasné, relativně levné a schůdné.
  2. Stát výrazně zvýší investice do školství, zvýší výrazně platy učitelů, poskytne peníze na pomůcky a další vybavení. Okamžitě zruší převážnou část nesmyslné administrativy, výrazně upraví „inkluzi“ a zpříjemní práci učitelům. Tím naláká ty učitele, kteří ze vzdělávacího systému odešli. Bude investovat do různých přestaveb a stavebních úprav. Tato varianta je samozřejmě časově ale i finančně náročnější.

Jakou cestou byste se vydali vy, přátelé?

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Štefan Klíma | čtvrtek 18.5.2023 15:19 | karma článku: 17,39 | přečteno: 447x