Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sebevražda jako cesta k Bohu

T. G. Masaryk se habilitoval sociologickým zpracováním tématu sebevraždy. Vyzkoušel jsem si spojit materialistický náhled na sebevraždy s teologickým, a dát jej do kontextu se svým vlastním životem.

Většina z nás je občas v životě postavena před zásadní výzvy (narození dítěte, rozvod, úmrtí v rodině), jejíž zvládnutí je možné považovat za malou soukromou habilitaci. Já to právě v těchto dnech prožil se sebevraždou. Raději bych použil slovo sebezabití, které by mi významově přišlo vhodnější. Rozdíl mezi vraždou a zabitím je ohromný. Vojáka, který zabil nepřítele si představujeme téměř heioicky, zatímco voják, který by nepřítele zavraždil, by nemusel najít přijetí ani mezi vlastními lidmi. Rovněž tak hospodář nejde zavraždit králíka na nedělní oběd. K člověku, který by mluvil o sebezabití bychom také asi přistupovali jinak, než k člověku, který se pokusil spáchat sebevraždu.

V našem povědomí se sebezabítí nazývá sebevraždou, protože evropská kultura do sebe významnou měrou přijala židovsko křesťanské prvky Blízkého východu. A v tomto případě převládly křesťanské nad židovskými. Ve Starém zákoně je ještě popisováno sebezabití Eleazara a jeho početné družiny jako akt, který je ukázkou souznění s Bohem. V Novém zákoně již je to jinak, a zejména s nastupující mocí křesťanství je stále jasněji sebezabití přejmenováváno na sebevraždu, až nakonec s nástupem věd je na sebevraždu nahlíženo jako na vážnou psychickou poruchu jednotlivce. Samozřejmě je mnoho dalších kultur, kde se s tímto fenoménem nějak vypořádaly, nebo vypořádají, ale až na naprosté výjimky malých izolovaných kultur, žádné pojetí sebezabití nijak neohrožuje společnost, protože se zdá, že v každém živém tvoru výrazně převažuje odhodlání žít nad vlastním zničením. Ve skutečnosti se člověk brání zuby nehty, aby mohl žít, někdy až mnohem déle, než by bylo přirozené.

 

Jedna věc je kultura, společnost, tradiční vnímání hodnot, a druhou je niterné vnitřní vypořádání s těmito jevy. V mém případě, stejně jako u mnoho jiných lidí, se k fenoménu sebevraždy nejvíce vyjadřuje teologie, ačkoli si toho příliš nejsme vědomi. Je jasné, že nějaké matematice, astrologii či fyzice jsou otázky destrukce věcně neemocionální. Rozpad, poločas rozpadu je pevnou součástí materiálního světa. Ani vědy zabývající se psychikou či sociálními vztahy nemají takový vliv na naše uvažování o sebevraždách jako právě teologie, a to i v tak ateistické zemi jako je Česká republika. Dokonce i filozofie, má-li pregnantně odpovědět, jak je to se životem člověka, může nabídnout model, že jsme do života vrženi, a nikdo se nás neptal, jestli se chceme narodit v chudé rodině Somálska, nebo v rodině poklidného Švýcarska. Je to jen o tom, kde spermie doputuje k vajíčku. Ovšem víra ve vyšší mocnost předkládá jeden argument (spíše dogma), který se nám hluboce vrývá do našeho porozumění světu. Život ti byl darován, tedy jsi dlužník. Toto dogma je v naší kultuře tak široce rozšířené, že jej ani nevnímáme jako spojené s vírou a teologií.

 

Snadné je odpovědět, že pokud je člověk skutečně ateista, tak toto dogma nemůže mít na něj žádný vliv a sebevražda se má nazývat sebezabitím či sebezakončením, a je v plné kompetenci jedince a případně společenského konsensu. V takovém případě člověk chápe, že byl pro vůli dvou lidí (otce a matky) zplozen, může s tím nesouhlasit, ale vrátit to nelze, ani si nelze vybrat jiné místo, jinou matku či otce, dokonce ani jiné podmínky, jako místo narození, barvu pleti, temperamet či kvalitu paměti. Mohu si jenom tipovat, kolik takto důsledně ateistických lidí je kolem nás. Předpokládám, že velmi málo. U naprosté většiny lidí se vyjeví sled odpovědí vyvěrající z teologického dogmatu. Proboha, jak vůbec může přemýšlet o sebevraždě? Copak si neuvědomuje, že dostal vzácný dar? Co si počnou lidé kolem něj? Atd. A právě u této kategorie lidí, implicitně (nevědomě) zastávajících teologické dogma, mě přišlo, že na to lze nahlížet i přesně naopak.

Opustím-li ateismus, protože tam není v tomto ohledu moc co řešit, a přijmu-li teologické stanovisko, že život je dar, pak se ptám, jak s tím darem mám naložit. Představuji si takový příměr. Jsem chudým ve městě a najednou mi kdosi dá darem váček na peníze (vždy jsou v něm zlatky), jsem vděčný, užívám si darů a tak dlouho se raduji z požitků, který bezedný váček přináší až mě to jako doktora Fausta omrzí. Mám právo vrátit měšec, i když je to tak vzácný dar, nebo jej musím mít u sebe a užívat jej, i kdyby mě přinášel neštěstí, a to čím dál zoufalejší neštěstí, protože mi nenabízí to, co já hledám? Podobných příměrů je mnoho.Existuje nějaký dar, který není možné nikdy, a za žádných okolností vrátit? 

Říká se, a to nejenom v Bibli, že na počátku bylo slovo (logos), a to slovo znamenalo čin (vůli). Je tedy výrazem lidství přijímat s vděčností dar, nebo v sobě probudit vůli se rozhodovat, které dary, a za jakých okolností, chceme přijmout. Opustím-li lineární pojetí dějin, typické pro arabskou, židovskou i křesťanskou kulturu (pouštní kultura), kde na počátku je stvoření, pak práce a nakonec boží soud, tak mě zaujme cyklické pojetí dějin, kde není jasný začátek a konec, nýbrž věčné žití v jakémsi cyklu, například reinkarnací. Zde je člověk tak dlouho v běhu života, než přestane prahnout, i po životě samém.

Materialistické pojetí života je nesmírně pragmatické i k pojetí sebezabití, je to věcí zisků a ztrát. Teologické lineární pojetí života pracuje s darem pro člověka, kdy se možná předjímá, že vrcholem dokonalosti je, že člověk projeví svou vlastní vůli, a to včetně přijatých darů. Sebezabití, tak lze vidět jako čin svobodné vůle. U cyklického pojetí života, je přecházení mezi životy a cykly tak dlouho pasivní, člověk je tak dlouho vláčen životy, než mu dojde, že může procházet životy aktivně, v momentě, kdy to uzná za vhodné.

Pro mě je dobrý článek takový, který mi otevírá nové obzory. O sebevraždách se shodně v odborné i laické veřejnosti psalo vesměs jako o aktu zoufalství. Neštěstí v lásce, v životě, v nemoci, prostě životní tíseň. Po těchto úvahách mi přišlo, že mohu na sebevraždu pohlížet i jako na metafyzické přetavení osobnosti k naprosté zodpovědnosti a svobodě. Že to může být přesný opak dogmatu o zneuctění božího daru, ale jako posvěcení božího daru zažívat existenci svobody.  Nietzsche někdy viděl život v dogmatu státu, jako pomalou sebevraždu všech. A tak si říkám, že se možná bůh nezlobí na člověka, který takto koná, který například vykoná rituální seppuku (harakiri), ale zjevuje se mu v jeho plné síle, jako když jedna z inkarnací boha Višnua odchází z těla místnosti, aby se mohla stát jinou inkarnací, třeba bohem Rámou. Možná je bohu milejší vidět silné lidi, kteří se přestali bát své konečnosti, než lidi nevědomě páchájící pomalou sebevraždu, svým postupným umrtvováním citů a projevů lidskosti. 

Autor: Jiří Štágl | sobota 2.3.2019 22:17 | karma článku: 14,26 | přečteno: 773x
  • Další články autora

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma: 18,38 | Přečteno: 834x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1338x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma: 14,74 | Přečteno: 450x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma: 29,60 | Přečteno: 3637x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Pýcha

Tento článek je osobní zpovědí o pýše, která mě provázela a způsobila mnoho potíží. Omlouvám se, ale neuměl jsem to jinak.

29.8.2022 v 16:29 | Karma: 9,41 | Přečteno: 427x | Diskuse | Společnost
  • Nejčtenější

Barbaři na hranicích. Fotky od Hamásu zahanbily západní média

6. října 2024

Seriál Pokud vás už válka na Blízkém východě unavuje, podívejte se na fotky ze 7. října loňského roku. Ty...

K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie

5. října 2024  13:02,  aktualizováno  8.10 14:41

Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....

Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední

3. října 2024

Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...

Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu

2. října 2024  11:16

Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...

Izraelci vpadli do Libanonu. Jedno z nejhorších období historie, řekl premiér

1. října 2024  6:32,  aktualizováno  13:39

Izrael v noci zahájil pozemní operaci na jihu Libanonu. Podle prohlášení izraelské armády jde o...

Jihoamerický „Kuvajt“: USA v Guyaně pumpují ropu, ale celá země patří Číně

9. října 2024

Premium Zhruba 200 kilometrů od hlavního přímořského města Guyany Georgetownu pumpuje americká společnost...

Ukrajinci zasáhli sklad zbraní v Rusku. Byla v něm severokorejská munice

9. října 2024  12:48

Sledujeme online Ruské ministerstvo obrany ve středu oznámilo, že protiletecká obrana zničila 47 ukrajinských dronů...

Za zbití a zapálení známého soud bezdomovcům rozdal tresty od 13 do 17 let

9. října 2024  9:26,  aktualizováno  12:47

Krajský soud v Českých Budějovicích rozdal tresty v kauze lednové vraždy v Českém Krumlově. Tři...

Slovenský nejvyšší soud nevidí v atentátu na Fica terorismus

9. října 2024  12:28,  aktualizováno  12:46

V případu květnového atentátu na slovenského premiéra Roberta Fica nevidí slovenský Nejvyšší soud...

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 824x
Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Seznam rubrik