Jak dalece je potřeba podporovat technické vzdělávání?

Léta se v ČR dotují studijní a zejména učňovské technické obory. Výchovným poradcům na školách je systematicky předkládáno, aby povzbudili zájem dětí o technické obory, protože pak budou mít tyto děti zajištěnu práci. 

Obecným cílem vzdělávání našich dětí je všestranný harmonicky rozvoj jedince. Tento cíl byl definován tak dávno, že Slované ještě nebyli v kronikách a mapách světa. Ve své preambuli jej měly mnohé důležité dokumenty a mají je i dnes.K naplňování tohoto obecného cíle se lze přibližovat pomocí porozumění tomuto cíli a díky porozumění lze děti připravovat na krůčky, které přichází. Musíme děti učit vidět, kam právě šlape jejich chodidlo, ale také kam položit následující krok v měnícím se prostředí. Čím více kroků pomůže učitel dítěti vidět dopředu, tím lépe jej připraví. Obrazně je potřeba, aby dítě vyhodnotilo, co přijde s dalším krokem, ještě dříve, než se tam nohou ocitne, a podle toho došláplo. Proto se zaměřím na krůčky, prostředky k dosažení cílů.Dítě je potřeba naučit vidět měnící se prostředí.

 

Vývoj a zejména změny v lidské společnosti stále zrychlují a protože vývoj a změny lidského genomu za tímto vnějším vývojem stále více zaostávají, má společnost v oblasti výchovy a vzdělávání stále náročnější výzvy. V jiné situaci byl pradávný i relativně nedávný “učitel”, který mohl rozumět celé své společnosti, jinak ale musí na nebývalý rozvoj poznatků reagovat učitel našeho věku.

Milióny let jsme se učili porozumět vnitřní dynamice skupiny a pozici jednotlivce vůči vlastní i cizí skupině. Téměř milión let jsme jako lidé mohli experimentovat a hlavně zvnitřňovat přístup k ohni, obrazně řečeno v něm vidět Boží dar i Boží trest. Kolik tisíců let jsme měli na to, abychom krok za krokem navyšovali primitivní ohrady v megalitickou sílu hradeb? Během stejných tisíců let jsme ještě zvládli například sžít se s vůní a konzistentností hlín k výrobě keramiky.

Nejde o zdlouhavé vyprávění, ale o uvědomění si ohromného kvanta času, který měli lidé v minulosti k dispozici, aby se sžili s novými trendy. Podstatné je slovo sžili, identifikovali. Pokud proces identifikace u člověka nastane, pak jeho vnitřní svět není existencionálně hozen do prostředí s vnitřními konflikty. Nebude se například hádat, jestli je oheň jenom zlý nebo jenom dobrý. Tuto rozpolcenost u něj nenajdeme, protože měl dostatek času na to, přijmout “oheň” do svého hlubokého porozumění světu. Zvnitřnil tuto skutečnost do životní moudrosti “oheň je dobrý sluha a špatný pán”.Lidská geneze má dlouhý vývoj a je plná zajímavých adaptací. Moc rád bych nechal plout myšlenky k tématu, jak ovlivňují současného učitele, ale záměrně opustím změny, které nás formovaly do sebevědomého označení jako člověka rozumného rozumného a zastavím se v posledních asi 300 letech.

Vlastně nedávno, někdy od novověku, se objevy a revoluce zrychlují, ovšem procesy identifikace a zvnitřňování se zřejmě dějí stále stejným tempem. Tady někde začínají mít lidé ve společnosti problémy v porozumění světu. Od dobytí Bastily a znovuobjevení demokracie (rozuměno jako volnosti, rovnosti a bratrství) si lidé ještě nevytvořili lidovou moudrost na téma demokracie. Navenek využívají služeb demokracie a například chodí k volbám, jenže mnozí přitom zároveň zažívají pocity odcizení, neporozumění jako například, co já sám zmůžu proti všem ostatním. Potřebovali bychom ještě alespoň pár stovek generací k zapracování tohoto konceptu uspořádání společnosti do hlubokého lidského vědomí, aby spousty lidí neděsily antagonismy dobrý - zlý. Koncept demokracie je jen jeden z příkladů faktoru, který zásadně mění společnost, ale nikoli identifikaci většiny členů společnosti s tímto konceptem.

VÝZNAMNÉ ZMĚNY VE SPOLEČNOSTI ZA POSLEDNÍCH ASI 300 LET

  1. Průmyslová revoluce. Století páry. Jedni stroje zavádí, druzí je ničí, protože se s nimi nesžívají. Ničí je, protože nechápou, že stroj není ani dobrý, ani zlý. Ničí je, protože nemají stroje ve svém hlubokém porozumění. Také se zavádí povinná školní docházka a následně ruší a upravuje, protože nebyla zvnitřněna představa, že děti (slovinsky, chorvatsky “otrok”) nebudou přispívat prací na přežití rodiny. Dnešní děti, rodiče a hlavně společnost jako celek chápe, přesněji přijímá, význam povinného vzdělávání? Nebo je implementace tohoto nového konceptu uspořádání společnosti a světa stále ještě důležitým úkolem osob, které se o výchovu a vzdělání zajímají?
  2. Průmyslová revoluce. Elektrifikace. Opět navenek nepřehlédnutelná událost. Některá místa na zemi se najednou rozsvítila do nebe nad námi, lidstvo je možné uvidět z vesmíru. Přesto mnoho lidí není dodnes schopno přijmout zákonitosti elektrifikace. Například si sestavit alespoň malou vlastní elektrárnu a odběrné zařízení. Lidé teoreticky koncipovali vzdělání jako prostředek pokroku. Prakticky lidé této doby zažili dvě světové války. K jakému pokroku vede technické vzdělání?
  3. Průmyslová revoluce. Zrod počítačů. První generace počítačů (ENIAC, MANIAC) byla použita pro vývoj jaderné bomby. Stejně jako víme, že svět, tak jak jej známe, nemůže fungovat bez znalostí a využití elektrické energie, tak je nám dnes jasné (rozumíme tomu), že nemůže fungovat bez výpočetní techniky. Bez nich by se nám zastavily téměř všechny vlaky, lékařské přístroje, elektrárny, kalkulačky, pokladny, výběry daní… Za její počátek se nejčastěji uvádí rok 1969, což je shodou okolností také rok mého narození. A ač jsem nedávno absolvoval studium informatiky, netroufám si tvrdit, že jsem do svého vnímaní světa zcela a nezpochybnitelně začlenil toto nové uspořádání vztahů mezi člověkem a tímto, pro mě novým, prostředím. Nato, na co lidé měli kdysi desetitisíce, v horším případě tisíce let, má moje generace jen asi polovinu života. Moje generace se totiž již zhruba dvě desetiletí snaží adaptovat na další průmyslovou revoluci. Celá moje generace se tak v jisté nadsázce dostává do pozice dinosaurů, ocitá se na jiném místě a jiném čase. Vidím, že programové učení a vyučovací stroje jsou užitečnými nástroji efektivního učení. Také vím, že nemohu a do budoucna nebudu moci soutěžit s těmito striktně logickými systémy, ale také vím, že děti se velmi rády učí pro radost. Dítě cítí uspokojení, když má máma či táta radost z jeho učení. Může cítit uspokojení, že splní pokyny počítače?
  4. Průmyslová revoluce. Internet a kyberfyzické systémy. Systém 4. průmyslové revoluce nahrazuje lidské logické rozhodování. Systém nahrazuje mnoho profesí konce dvacátého století, například logistiky, pokladní, účetní, piloty... Je zbytečné a drahé aby letadlo řídil člověk. Do válečných misí se již nyní raději posílá bezpilotní systém vzdušné obrany, bezpilotní systém vzdušného průzkumu atd.

 

Zůstává otázka, jak zakomponovat tyto faktické dílčí trendy do přípravy svěřených dětí?Okolo 65 % našich žáků bude pracovat v pracích které ještě neexistují. Celkem nedávný model byl, že prvorozený syn kováře (mlynáře, koželuha, provazníka…) věděl, co bude dělat za práci. Na konci 20. století jsme učili tak, abychom naše děti připravili na možnost výběru povolání. Ptali jsme se jich: “Čím chceš být?” Nezáleželo na tom, co dělá otec nebo matka. Dnes bychom měli děti připravovat tak, aby byly připravené na zaměstnání, jejichž názvy dneska ještě neexistují. Nejvíc ohrožená je rutina, proto podle mě otázka současného upřednostňování technických oborů vzdělání není z dlouhodobého hlediska tak jednoduchá. Na stránkách Pew Reserch Center existuje statistika profesí, které mizí, a profesí, které narůstají.

Vybírám pět, které mizí, a pak pět, které posilují.

Mizí: Řezníci, bankovní úředníci, prodavačky, montážní dělníci, svářeči.

Roste počet: Sportovní instruktoři, učitelé, lektoři, herci, umělci.  

 

Abychom se dostali k závěru nakolik podporovat technické či humanitní vzdělání, nabízím ještě jeden fragment. Při zhoršujících se klimatických změnách na africkém kontinentu docházelo k vymírání mnoha druhů. Extrémně ohrožený byl i předchůdce člověka. Dnes se má po genetické analýze za to, že tehdy zbylo jen několik set jedinců. Klíčové je: proč tito jedinci přežili, když měli podle všech zákonitostí přírody vyhynout?

Naši nejstarší předchůdci objevili novou dimenzi vidění světa:představivost. Práci s obrazy, které neexistují.Cesta k prvním ohradám, výstřelu z děla a letu na Mars je jen logickým důsledkem této činnosti s “neexistující” prvky.  

 

Skutečně dobrý řemeslník má představivost, stejně tak konstruktér, učitel, herec, malíř ... Mám za to, že dítě připravené na věci budoucí, je připravováno na abstraktní manipulaci ať s fyzickými nebo imaginárními objekty.Tyto přístupy nám přinesly 1., 2., 3. i 4. průmyslovou revoluci. Opakem je dítě znuděné nebo vystrašené moderním prostředím, dítě které zná, jak ironicky poznamenal již Komenský, “trochu toho moudra”ze škol.

  

Autor: Jiří Štágl | pátek 25.1.2019 19:21 | karma článku: 15,47 | přečteno: 638x
  • Další články autora

Jiří Štágl

Moc bezmocných v praxi

Přišel jsem o dítě. O syna, kterého miluji, o kterého jsem se staral, jak jsem nejlépe uměl. Přišel jsem o něj možná proto, že jsem neuměl vymezit hranice, co si opravdu nenechám líbit.

20.8.2023 v 11:50 | Karma: 18,38 | Přečteno: 832x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Umělá inteligence a učitelé

Vyzkoušel jsem si komunikaci s umělou inteligencí přes OpenAI. Jako letitý kantor mohu říci, že při mém krátkém pokusu je AI v únoru 2023 k nerozeznání od průměrného učitele.

4.2.2023 v 14:48 | Karma: 18,81 | Přečteno: 1337x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Šťastné a veselé z Bachmutu

Kdyby se článek jmenoval Arťom, asi by nikomu nepřišlo na mysl, že je to příběh jednoho z mnoha vojáku na východní frontě.

29.12.2022 v 19:58 | Karma: 14,74 | Přečteno: 450x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Jaromír Jágr fyzioterapeutem

Má to zapotřebí? Aby se Jaromír Jágr mohl pohybovat na střídačce, zapsal se v týmu jako fyzioterapeut.

15.10.2022 v 11:07 | Karma: 29,60 | Přečteno: 3636x | Diskuse | Společnost

Jiří Štágl

Pýcha

Tento článek je osobní zpovědí o pýše, která mě provázela a způsobila mnoho potíží. Omlouvám se, ale neuměl jsem to jinak.

29.8.2022 v 16:29 | Karma: 9,41 | Přečteno: 427x | Diskuse | Společnost
  • Nejčtenější

Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec

28. září 2024,  aktualizováno  18:50

Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...

Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední

3. října 2024

Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...

K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie

5. října 2024  13:02

Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

28. září 2024

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele...

Malý Vilík prohrál svůj boj s rakovinou. Sbírka pomohla rodině strávit čas spolu

2. října 2024  11:16

Rodiče malého Vilíka na stránce Donio v červenci vybírali peníze, díky kterým se mohli plně věnovat...

Ceny Thálie 2024

5. září 2024  11:21,  aktualizováno  5.10 22:07

Ve 31. ročníku Cen Thálie uspěli herci z Divadla Na zábradlí, čestné ceny za celoživotní...

Vondráčková a Preiss převzali Thálii, ovace sklidil Alfred Strejček

5. října 2024  9:10,  aktualizováno  21:56

Udílely se divadelní Thálie. Uspěli herci z Divadla Na zábradlí, čestné ceny za celoživotní...

Tisíce lidí v Evropě se účastní propalestinských shromáždění. Sešli se i v Praze

5. října 2024  18:36,  aktualizováno  20:43

Sledujeme online Tisíce lidí v sobotu vyšly do ulic v několika evropských městech při propalestinských...

Steaky na úkor stromů. V Amazonii už vykáceli plochu o rozloze Francie

5. října 2024  20:36

Za odlesňovaním amazonského pralesa v Brazílii stojí zemědělské aktivity a chov dobytka. Údaje z...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 60
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 824x
Majitel malé ekofarmy, učitel, občan, také poutník životem, který si uvědomuje, že není podstatné co máme, ale co dobrého pro sebe a pro druhé uděláme. Přičemž dobro pro mě není tak relativní, jak se může v našem světě někdy zdát - kdy všichni děláme věci jen s dobrými záměry - a přitom ti druzí to tak často nevidí. Studoval jsem na VPA KG, FTVS UK, FF UK, TU Liberec, byl jsem Živnostníkem roku, Makro dobrým podnikatelem, získal ocenění od Business Leaders Forum, ale také jsem byl bezdomovcem, člověkem označeným za domácího násilníka. Těžko mě někdo označí za člověka nudy, člověka bez tváře a páteře. Prostě se s těmi nejlepšími záměry snažím konat pro sobe i druhé věci dobré, nerelativní: šířit vědomí a svědomí. Meditací, psaním, konáním. 

Více informací na webu ekosad.cz

Seznam rubrik