Stát dělá věci draze, nekvalitně a nespravedlivě a víme to všichni!
Vidět je to na první pohled a víme to všichni. Nemusím být ekonom, abych si všiml, že soukromý investorský projekt roste rychlostí snad jedno patro za pár týdnů (například nějaký nový obchodní dům v Michli, kolem kterého pravidelně jezdím). Dělníky tam potkáte i pozdě večer a o víkendu. Soukromý investor to považuje za samozřejmost, protože chce co nejdříve vydělávat. Investuje svoje peníze a sám nese riziko plynoucí z podnikatelské činnosti. Možná s projektem spěchá, protože přes ulici sídlí konkurenční obchodní dům, který tam stojí přes 10 let. Výhody z toho plynou pro koncového spotřebitele. Díky konkurenčnímu prostředí dvou obchodních domů budou mít třeba levnější pomeranče, kratší fronty u pokladen nebo jiné výhody. Firmy v konkurenčním prostředí bojují o zákazníky a čím více firem si konkuruje, tím lépe pro spotřebitele.
Když stát něco staví (např. silnice), je to vždy horší. Zakázka je drahá, protože úředníci a politici nehospodaří se svými vlastními penězi a nenesou za ně žádnou odpovědnost, takže v tom špatném případě svojí nedbalostí nakoupí zboží či službu méně výhodně a v tom ještě horším případě si za takový nákup nechají zaplatit. Realizace zakázky trvá dlouho, protože ze strany zadavatele (tedy státu) není žádný důvod vytvářet tlak na dodavatele, aby vše dokončil co nejrychleji. Stát k vytváření takového tlaku nemá žádný důvod. Proč by se úředníci a politici stresovali? Jestli to bude zítra nebo za rok je přeci jedno... No a v neposlední řadě je zakázka nekvalitní, protože opět není tlak ze strany zadavatele vytvořit projekt kvalitně.
Konkureční prostředí a volný trh je tedy naprosto ideální stav v každém oboru. Dává možnost aktivním lidem si vydělat a podnikat a spotřebitelům získat lepší a levnější produkty. I když nás média krmí nesmysly, že konkurenční prostředí může za zpožďování vlaků a chaos na železničních stanicích, není tomu tak. Na první pohled vidíme, co konkurenční prostředí udělalo s kvalitou železničního spoje na trase Praha – Ostrava. Fandím soukromým dopravcům, kteří se rozhodli, že začnou konkurovat subjektu s de facto neomezeným rozpočtem (což státní ČD bezpochyby jsou).
Řešením tedy je to, aby stát přestal podnikat (ČD, Česká pošta atd.), neboť rizika z jeho podnikatelské aktivity nesou občané. Je nutné, aby se rušily různé regulace komplikující novým subjektům vstupovat na trh a především umožnit konkurenci v oborech, kde je to dnes vyloučené – železnice, poštovní služby, distribuce elektrické energie a mnoho dalších oborů. Stát rovněž nemá dotovat žádné podnikatele, protože tím automaticky znevýhodňuje jejich konkurenci. Dokonce i kdyby stát dotovatel všechny firmy v jednom oboru (například automobilky) a cena auta by tak stála přímo jen jednu polovinu současné ceny (tu druhou by zaplatili všichni občané, vč. těch, kteří si auto nekoupili, na daních), pocítili by to podnikatelé v jiném oboru (například cestovní kanceláře), protože občané půjdou utratit peníze tam, kde je to aktuálně výhodné a tak si místo dovolené půjdou koupit třeba právě dotované auto. Státní aparát je nyní natolik rozsáhlý, zaměstnává statisíce úředníků, stojí zaměstnance skoro půlku z jejich reálně vydělané mzdy (tzv. superhrubé mzdy), že nejlepší činnost, na kterou by se teď stát měl zaměřit, je začít omezovat sám sebe. Vyřeší se tím postupně problém s korupcí a pochybnými zakázkami, obrovskou státní správou, která komplikuje život všem občanům, vysokými daněmi i zadlužováním státu.
Vím, že jsem se tímto článkem určitě opakoval, ale je potřeba tato fakta neustále opakovat. V tomto článku není nic, co by lidé nevěděli, jen mám stále pocit, že je to příliš mnoha lidem bohužel jedno.
Petr Dvořák
Pražští řidiči, sledujte, co se na vás chystá! Volby rozhodnou
Většina politických stran chystá nové poplatky a regulace v oblasti individuální automobilové dopravy. Volby za pár dní rozhodnou.
Petr Dvořák
Jak je to v Praze s těmi semafory?
Na předvolební debatě jsem dostal otázku od zástupce trojkoalice, jestli myslíme tím zrušením regulací i zrušení semaforů. Paní Kolínská ze Strany zelených se jen snažila být vtipná. I ona totiž ví, že v Praze jsou zaváděny některé nové dopravní regulace, které jsou zbytečné. Tyto zbytečné regulace poté zhoršují dopravní komfort obyvatel Prahy a také výrazně škodí ekologii a životnímu prostředí. Jedno z hesel Svobodných pro nadcházející volby proto logicky je: „zrušení zbytečných dopravních regulací“.
Petr Dvořák
Zelení urbanisté v Praze
Se zaujetím jsem si na ihned.cz přečetl blog zastupitele Prahy 7 za Stranu zelených, pana Ondřeje Mirovského, který kritizuje plánovanou výstavbu obchodního centra v ulici Milady Horákové. Nabízí se tady otázka. Do jaké míry mají politici v rámci územně plánovacího procesu omezovat práva soukromých vlastníků pozemků v jejich stavebním záměru?
Petr Dvořák
Regulace individuální dopravy jako velké volební téma v Praze
Komunální volby se kvapem blíží a řada komunálních politiků pochopila, že právě regulace dopravy je trnem v oku mnoha Pražanů.
Petr Dvořák
Dotace jako nový cíl pro začínající podnikatele?
Setkal jsem se dnes se zajímavou věcí. Jeden český podnikatel mi začal vyprávět, jak je EU neefektivní a že trvá na různých podmínkách pro získání dotace a že "vždyť to víte, je to hrozná byrokracie, aby vám tu dotaci vůbec dali!".
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Pláničkova metoda v praxi. Turecký farmář pouští slepicím Mozarta, nesou víc vajec
Po vzoru legendární české komedie Slunce, seno, jahody, v níž muzikou zvyšoval dojivost krav...
Bidenova administrativa má nový balík zbraní pro Izrael, vyjde na miliardu dolarů
Administrativa amerického prezidenta Joea Bidena pokročila v přípravách balíku zbraní a munice pro...
Vláda má jednat o programu návratu části uprchlíků před válkou na Ukrajinu
Program pomoci při návratu uprchlíků na Ukrajinu má na programu vláda. Platná podoba lex Ukrajina...
Ženě vybuchla ve vagině petarda, málem zemřela. Před soudem stane její manžel
Před soud předstoupí Ukrajinec, který podle obžaloby loni v září v Kožlanech na Plzeňsku vážně...
ŘIDIČ/KA (VHODNÉ I PRO SENIORY) (A12607)
AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
120 - 120 Kč
- Počet článků 65
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2939x